رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۹

کودک شما طی این هفته وارد دومین هفته از ۱۹ ماهگی‌اش شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از رفتار و زندگی یک کودک در هفتهٔ دوم از ماه ۱۹ بعد از تولد کودکتان آشنا شوید.

تشویق برای همراهی

برای مشغول کردن بچه‌ها در این سن می‌توانید کمی برای انجام کارها با یکدیگر از آنها کمک‌های کوچک و دور از درخواست مستقیمی هم بخواهید. مثلاً وقتی می‌خواهید لباس‌ها را بشویید و او بهانه می‌گیرد، می‌توانید سبد لباس‌ چرک‌ها را به او نشان دهید و بگویید: «ببینیم کی می‌تونه لباس‌ها رو از توی سبد دربیاره؟» بعد احتمالاً او سعی می‌کند یکی از آنها را از توی سبد دربیاورد یا شاید آن را به هوا پرتاب کند. در هر دو صورت سعی کنید لباس را بگیرید، تشکر کنید و آن را در ماشین لباس‌شویی بیندازید.

این کار بیشتر از زمانی که خودتان به تنهایی آن را انجام می‌دهید وقتتان نمی‌گیرد ولی در مقابل او یاد می‌گیرد راه‌هایی هست که به مامان کمک کند و تشویق شود به جای اینکه بهانه‌گیری کند یا جیغ و فریاد بزند به شما کمک کند تا شما هم مجبور شوید برای انجام کارهای خانه او را نادیده بگیرید یا به کودک بی‌توجهی کنید. امتحان کنید!

میل به بغل شدن

هیجان و شعف یادگیری راه رفتن و دویدن ممکن است کودک نوپای شما را به جنب‌وجوش دائمی وادارد. او نمی‌خواهد یک لحظه هم متوقف شود. اما یادمان باشد با تمام اینها، گاهی اوقات کودکی که کاملاً قادر به راه رفتن روی پای خود است نیز می‌خواهد در آغوش گرفته شود.

در چنین موقعیت‌هایی بهتر است ابتدا شرایط را در نظر بگیرید. در فضای عمومی، کودک ممکن است احساس کوچک بودن و آسیب‌پذیری کند یا از گم شدن بترسد. او ممکن است واقعاً خسته باشد یا شاید خواهان توجه و محبت شماست. در این صورت اگر می‌خواهید می‌توانید او را بغل کنید، اما اگر مسافت زیادی را تا خانه در پیش دارید، بهتر است از اول کالسکهٔ کودک را همراهتان بیاورید و به فکر پشت و کمر خودتان هم باشید.

اما اگر نمی‌توانید کالسکه را همراهتان بیاورید، ممکن است بتوانید کودکتان را با کار ساده‌ای مثل گرفتن دستش که به او احساس امنیت بیشتری می‌دهد به راه رفتن تشویق کنید. مثلاً کمی با او صحبت کنید و بگویید: «بیا دست هم رو بگیریم و تا چراغ قرمز بعدی راه بریم.»

ایمنی از نور خورشید و استفاده از ضدآفتاب برای کودک

به گفتهٔ محققان، آفتاب‌سوختگی در سال‌های اول زندگی بیشتر از آفتاب‌سوختگی در سن‌های بالاتر می‌تواند منجر به سرطان پوست در آینده شود و همه‌ٔ موارد قرارگیری‌ها در معرض آفتاب باعث آسیب و پیری پوست می‌شود، پس در خارج از خانه و در هر هوایی از پوست کودکانمان محافظت کنیم. از ضدآفتاب برای کودکتان استفاده کنید، پوستش را با لباس‌های سبک بپوشانید، کلاه به او بپوشانید و تشویقش کنید از عینک آفتابی استفاده کند و تا جای ممکن در سایه بمانید.

برای ضدآفتاب، ‌محصولی با SPF۱۵ یا بالاتر انتخاب کنید که پوشش طیف وسیع اشعه‌های UVA و UVB را فراهم می‌کند و برای اطمینان برچسب محصول را حتماً بخوایند. برخی کارشناسان «محافظ فیزیکی» یا همان ضدآفتاب «فاقد مواد شیمایی» و ساخته‌شده از زینک ‌اکساید یا دی‌اکسید تیتانیوم را توصیه می‌کنند، زیرا پوشش طیف وسیع را فراهم می‌کند، توسط پوست جذب نمی‌شود و به محض قرار گرفتن روی پوست از آن محافظت می‌کند.

اگر از ضدآفتاب شیمیایی استفاده می‌کنید، بهترین عملکرد آن زمانی است که خوب جذب پوست شده باشد، پس برای داشتن بیشترین تأثیر آن را ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن اعمال کنید و وقتی بیرون هستید، ضدآفتاب را هر دو ساعت یک بار برایش تجدید کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط