رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۱۸

کودک ۱۸ ماههٔ شما با اتمام این هفته وارد ماه ۱۹ بعد از تولدش خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی و رفتار یک کودک در هفتهٔ چهارم ۱۹ ماهگی‌اش آشنا شوید.

مدیریت قشقرق‌های کودک

اگر هنوز شاهد الم‌شنگه‌ٔ یک کودک نبوده‌اید، ممکن است طی این هفته آن را تجربه کنید. الم‌شنگه‌‌ٔ کودک نوپا ابراز درماندگی و کلافگی در مورد کاری است که نمی‌تواند انجام دهد، حالا یا از لحاظ جسمی توانایی انجام آن را ندارد یا اینکه مجاز به انجام آن نیست.

در واقع، هیچ فرمول جادویی‌ای برای یکدفعه آرام کردن کودک و دست برداشتنش از این کار وجود ندارد. گاهی اوقات، اگر شما به جای پاسخ دادن با صحبت‌های دلسوزانه یا توضیحات منطقی، رفتاری خنثی داشته باشید یا حتی آن را نادیده بگیرید، الم‌شنگه‌ها معمولاً سریع‌تر فروکش می‌کند؛ البته این به معنای بی‌توجهی و به حال خود گذاشتن کودک در تمام زمان‌ها نیست، بلکه نیاز به مدیریت و آموزش دارد. اما هرگز برای الم‌شنگه به پا کردن او را تنبیه نکنید، چون کودک شما در این سن نمی‌تواند خودش را کنترل کند.

وقتی فرزندتان آرام‌تر شد، به او پیشنهاد کنید توی بغلتان بنشیند تا فرصتی برای فکر کردن و رفتار بهتر پیدا کند. سعی کنید به جای تسلیم شدن در برابر خواسته‌ای که ردش کرده بودید، حواسش را از چیزی که می‌خواست پرت کنید.

پیشگیری از غرق شدن کودک در آب

غرق شدن متأسفانه یکی از علل مرگ‌ومیر ناشی از حوادث در میان کودکان است و بیشتر این اتفاقات تراژیک در استخرهای خانگی اتفاق می‌افتد. بازی در استخر هم خیلی مفرح است و هم خیلی خطرساز. اگر استخر دارید یا نزدیک به استخری زندگی می‌کنید که فرزندتان به آن دسترسی دارد، لازم است خیلی مراقب همه چیز باشید.

هنگامی که با کودکتان نزدیک یک استخر هستید، حتی برای چند لحظه هم از او چشم برندارید، چون کودکان نوپایی که به آب می‌افتند معمولاً برعکس افراد بالغ که دست و پا می‌زنند و با فریاد کمک می‌خواهند، بدون هیچ حرکتی طی چند ثانیه غرق می‌شوند.

اگر با هم در آب هستید، او را در فاصله‌ٔ دسترس دست‌های خود نگه دارید و اگر در خانه‌ای استخردار هستید، اطمینان حاصل کنید که بچه‌ها به راحتی آن دسترسی ندارند، چون گاهی دلیل غرق شدن کودکان این است که کسی در منتهی به محوطه‌ٔ استخر بدون محافظ را باز گذاشته است.

اما استخرها تنها راه غرق شدن و خطر خفگی کودکان نیست، بلکه هر نوع آب راکد، از جمله استخرهای بادی کودکان و جکوزی هم برای کودکان خیلی خردسال خطر غرق شدن ایجاد می‌کند. آنها درکی از خطر ندارند و اگر بدون اینکه کسی ببیند در آب بیفتند، اصلاً نمی‌توانند بیرون بیایند. همچنین و اگرچه ممکن است از دید شما این غیرممکن به نظر برسد، اما حتی یک سطل بزرگ آب هم می‌تواند مرگبار باشد. کودکان نوپا خیلی سنگین هستند و سرهایشان به نسبت بدنشان بزرگ است و اگر با سر به داخل سطل بیفتند، نمی‌توانند سرشان را بلند کنند.

یادتان باشد بازوبندهای آبی، نودل شنا و اسباب‌بازی‌های مخصوص استخر می‌توانند سرگرم‌کننده باشند، اما آنها به عنوان ابزار ایمنی در آب طراحی نشده‌اند و استفاده از آنها حتی در بعضی از استخرها ممنوع است، زیرا به والدین و بچه‌ها احساس اطمینان کاذبی می‌دهند. كودكانی كه از این اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌كنند، باید تحت نظارت مداوم یک فرد بزرگسال، یک مربی شنا یا غریق‌نجات مسئولیت‌پذیر باشند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید