رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۱۸

کودک ۱۸ ماههٔ شما حالا وارد سومین هفته از این ماه شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی و رفتار کودکتان در هفته‌ٔ سوم ماه ۱۸ زندگی‌اش آشنا شوید.

اشیای محبوب کودک

اگر فرزند شما به یک پتوی خاص یا حیوان عروسکی وابسته است، هیچ ایراد و جای نگرانی‌ای وجود ندارد. دل‌مشغولی به یک شیء آرامش‌بخش به طور معمول در طول سال دوم زندگی زیاد می‌شود و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد!

کودک شما طی این روزها توانایی فیزیکی و ذهنی بیشتر و بیشتری پیدا می‌کند و هر روز با تجربیات، مناظر، صداها و کلمات جدیدی مواجه می‌شود و در آغوش گرفتن یک شیء محبوب، به ویژه زمانی که فرزندتان مضطرب، بیمار یا خسته است، احساس امنیتی را که برای حفظ تعادل و آرامش خود نیاز دارد به او می‌دهد. شما هم به شیء محبوب کودکتان احترام بگذارید، چون این شیء احتمالاً می‌تواند کمک کند که او راحت‌تر به خواب برود و در واقع نشانه‌ا‌ی از بلوغ است، نه بچگی!

شیء انتخابی کودک ممکن است کم‌کم کهنه و کثیف شود، اما برای تمیز و نو نگه داشتن آن تلاش بیش از حدی نکنید. اغلب بو و ظاهر متمایز این اشیا همان چیزی است که آن را برای فرزندتان خاص می‌کند. اگر توانستید دو نمونه از شیء محبوب کودکتان داشته باشید، یعنی یکی برای نگه داشتن در خانه و یکی برای بردن به مهدکودک، مطب پزشک، گردش‌ها و بیرون رفتن. می‌توانید آنها را به طور دوره‌ای جایگزین کنید، تا هر دو برای کودک به یک اندازه آشنا باشند تا اگر احیاناً یکی از آنها گم شد یا به هر شکلی از بین رفت، این دوراندیشی به دادتان برسد و هیچ اضطرابی کودکتان را تهدید نکند.

زدن و بدخلقی کودک

اگر کودک نوپایتان شما را زد، می‌توانید او را خیلی آرام بنشانید، هم‌سطح کودکتان قرار بگیرید، دست‌هایش را با مهربانی در دستتان بگیرید، مستقیم به چشم‌هایش نگاه کنید و بگویید: «ما نباید مامان یا هیچ کس دیگه‌ای رو بزنیم!» اگر فکر ‌می‌کنید کودک این کار را از روی کلافگی ناشی از ناتوانی از انتقال منظورش انجام داده است، دستش را آرام در دست بگیرید و به او بگویید چیزی را که می‌خواهد به شما نشان بدهد.

برای اطلاع بیشتر دربارهٔ این موضوع می‌توانید مطلب مادرشو در رابطه با صدمه زدن کودک به دیگران را بخوانید.

ایمنی و امنیت کودک

حوادث و آسیب‌های مربوط به کودکان نوپا اغلب در طول دوره‌های شلوغ و پرتکاپوی روزهایشان یا به علت استرس رخ می‌دهد. مثلاً صبح‌ها که والدین عجله دارند به سر کارشان برسند، در مهمانی‌ها یا هنگامی که مهمان دارید و در تعطیلات و سفرها. این‌ موارد زمان‌هایی است که والدین برای لحظاتی از کودک غافل می‌شوند و اتفاقی که نباید می‌افتد.

حوادثی که اغلب به سادگی برای کودکان نوپا اتفاق می‌افتد شامل افتادن از بالای پله‌ها، از روی میزها و صندلی‌هایی که از آنها بالا رفته‌اند یا سوختگی‌های ناشی از دست زدن به قابلمه‌ها و تابه‌های داغ روی گاز یا فر و مسمومیت است.

آگاهی از موارد مربوط به ایمنی و امنیت کودکان می‌تواند به شما کمک کند تا جوانب احتیاط را یاد بگیرید و رعایت کنید. در واقع، کودک ۱۸ ماههٔ شما هنوز آن‌قدر بزرگ نیست که بتواند به تنهایی چند دقیقه در حیاط بازی کند، پس اگر می‌دانید که نمی‌توانید او را کاملاً زیر نظر بگیرید بهتر است اجازه‌ٔ این کار را هم به کودک ندهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید