رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۵

کودک شما طی این روزها وارد دومین هفته از ۱۵ ماهگی خودش شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی کودکتان در هفتهٔ دوم از ماه ۱۵ بعد از تولدش آشنا شوید.

شروع و کشف ترس

کودک نوپای نترس و بی‌باک شما الان و این روزها ممکن است از چیزهایی وحشت‌زده شود که پیش از این برایش ترسی نداشتند. وقتی اطمینان کودکتان به خودش و محیط اطرافش افزایش یابد، بیشتر ترس‌های او هم از بین می‌رود اما تا آن زمان باید راه‌هایی پیدا کنید که با این ترس‌ها کنار بیایید.

اگر در حال حاضر وان حمام شما به مکان ترسناکی برای کودکتان تبدیل شده است، سعی کنید چند روز او را با اسفنج یا لیف حمام دهید و بگذارید فقط در یک وان خشک یا روی یک چهارپایهٔ کوتاه بنشیند و آب را مستقیم روی بدنش نریزید تا آرام بماند و کم‌کم ترسش از بین برود، حتی می‌توانید تا زمانی که اضطرابش کاهش می‌یابد شامپو زدن را هم حذف کنید.

در برخی از موارد می‌توان با بازی و سرگرمی بر ترس از حمام بچه‌ها غلبه کرد. اسباب‌بازی‌های مخصوص حمام جدید یا کتاب‌های مخصوص حمام به او بدهید یا خودتان هم به داخل وان بروید و یا در حمام با رعایت احتیاط با هم آب‌بازی کنید.

شما می‌توانید برای شناخت اسباب‌بازی‌های خوب برای کودکان در سن‌های مختلف، شناخت بیشتری به دست بیاورید.

سرماخوردگی‌ها

از آنجا که سرماخوردگی توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، هیچ درمانی به جز انتظار برای تمام شدن دوره‌‌اش وجود ندارد. بنابراین و بر اساس نظرات اطرافیانتان برای رفع گرفتگی یا آبریزش بینی و سرفه کردن، به او داروهای بدون نسخه ندهید. آنها برای کودکان در این سن مؤثر نیستند و می‌توانند عوارض جانبی مضری داشته باشند، پس قبل از استفاده از هر نوع دارویی حتماً با پزشک خود مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید. همچنین اگر حال فرزندتان پس از چند روز از شروع بیماری، به جای بهتر شدن رو به وخامت رفت، دوباره با پزشک تماس بگیرید. دیگر موارد نیازمند تماس با پزشک عبارت است از:

خوشبختانه، راه‌هایی برای تسکین ناراحتی کودک نوپای سرماخورده وجود دارد. به عنوان مثال و با تشخیص پزشک کودکتان در مورد شرایطش، دستگاه بخور سرد، بخارساز سرد یا حمام بخار می‌توانند تنفس او را راحت‌تر کنند. مایعات مانند سوپ، آب و آب‌میوهٔ خانگی نیز تسکین‌دهنده هستند و بدن را از کم‌آبی دور نگه می‌دارند. شما می‌توانید نکته‌های بیشتری را در مقالهٔ مادرشو در مورد درمان‌های خانگی ایمن برای تسکین نشانه‌های سرماخوردگی کودک بخوانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط