رشد کودک در هفتۀ اول ماه ۱۴

رشد کودک در هفتۀ اول ماه ۱۴

۱۳ ماهگی کودک شما هم تمام شد. حالا او وارد اولین روزها از هفتهٔ اول ۱۴ ماهگی‌اش شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی همراه با فرزندتان در هفتهٔ اول از ۱۴ ماهگی‌اش آشنا شوید.

کشف جیغ زدن

کودک نوپای شما حالا شادی جیغ زدن را کشف کرده است. او عصبانی نیست، فقط دارد صدایش را امتحان می‌کند، اما شاید این صدا برای گوش‌های بزرگسالان خیلی شدید و آزاردهنده باشد. یکی از ترفندهایی که می‌توانید برای توقف آن استفاده کنید این است که شروع کنید به خوتندن ترانه‌ای با صدای نه خیلی بلند، اما به اندازه‌ای بلند که او بتواند آن را بشنود. این کارتان معمولاً می‌تواند توجه‌اش را جلب کند و جیغ زدنش را متوقف کند و شاید با شما شروع به تقلید آوازتان کند.

تکامل عادت‌های غذایی

تعجب نکنید اگر اشتهای کودکتان کم شده است. برای بچه‌ها در این سن طبیعی است که کمی کمتر غذا بخورند و به طور ناگهانی نسبت به غذا ایرادگیرتر شوند. با توجه به اینکه فرزند شما اکنون خیلی فعال است، این تغییر شاید عجیب به نظر برسد، اما چون سرعت رشد او حالا آهسته‌تر شده است، واقعاً به اندازهٔ قبل به غذا نیاز ندارد. پس سعی کنید کودک نوپای خود را برای خوردن غذای بیشتر تحت فشار قرار ندهید و بگذارید اشتهای او مقدار غذای مصرفی‌اش را تعیین کند.

البته و با اینکه شما نمی‌توانید مقدار غذایی را که می‌خورد کنترل کنید، اما قطعاً مسئول گزینه‌های غذایی‌ای هستید که او باید از میانشان انتخاب کند. همیشه انواع مواد غذایی سالم را در هر وعدهٔ غذایی به اور دهید و نگذارید نگرانی‌تان از کم‌‌غذایی او شما را وسوسه کند که اجازهٔ خوردن شیرینی‌ها و سایر مواد غذایی ناسالم را به او بدهید. همچنین تا وقتی به نظر می‌رسد که او در حال رشد و شکوفایی است، احتمالاً مشکلی وجود ندارد ولی مثل همیشه، اگر تردید دارید با پزشک خکودکتان صحبت کنید.

تبدیل رویاها به واقعیت در خواب

حتی اگر فرزند شما ماه‌هاست که راحت و عمیق می‌خوابید، حالا ممکن است دوباره شروع به بیدار شدن در طول شب کند. البته، این می‌تواند در هر مرحله‌ای از سال‌های کودکی و نوپایی به دلایل مختلف رخ دهد. اما یک علت بالقوهٔ اختلال خواب در این سن، خواب دیدن است.

بین ۱۲ تا ۱۴ ماهگی، بچه‌ها فعالانه شروع به خواب دیدن می‌کنند و یک خواب واقعاً می‌تواند فرزندتان را هراسان و بیدار کند. پایبند ماندن به یک برنامهٔ روزمره و ایجاد مراسم روتین خوشایند برای پیش از خواب، کمک بزرگی به خواب آرام کودک نوپایتان خواهد کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط