رفتار کودک ۱۵ ماههٔ شما

رفتار کودک ۱۵ ماههٔ شما

این ماه کودک شما وارد ۱۵ ماهگی‌اش شده است. طی این روزها ممکن است شما با بحران‌های بیشتری در رابطه با رفتار کودکتان روبه‌رو باشید. در این مطلب می‌توانید با رفتار یک کودک نوپا در ۱۵ ماهگی آشنا شوید.

رفتار جدید این ماه: الم‌شنگه‌ها و خشم

خشم کودک نوپای شما به راحتی برانگیخته می‌شود اما نمایش‌های خشم یا کلافگی او عموماً کوتاه هستند. البته شاید به نظر برسد که فرزندتان دقیقاً بدترین زمان‌های ممکن، مثلاً وسط فروشگاه یا در فرودگاه یا حتی درست مقابل مادر شوهرتان را برای داد و فریاد کردن انتخاب می‌کند و این به عهدهٔ شماست که روش‌های مدیریت حمله‌های خشم کودک را امتحان کنید.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اینکه کودکان در مکان‌های عمومی دچار بحران عصبانیت و خشم می‌شوند تنها تحریک و تهیج بیش از حد است. حضور غریبه‌ها، لامپ‌های پرنور و صداهای بلند، همه در یک جا و یک زمان می‌توانند بیش از حد تحمل فرزندتان باشند. وقتی بیرون از خانه هستید و تلاش می‌کنید کارهایتان را انجام دهید، کودک نوپایتان می‌داند که تمام توجه شما معطوف به او نیست و توجه شما چیزی است که او بیشتر از هر چیز دیگری می‌خواهد و برای به دست آوردن آن تقریباً دست به هر کاری می‌زند.

خب، با وجود این رفتارهای گریزناپذیر، شما چه می‌توانید بکنید؟ شما اغلب می‌توانید با وجود همهٔ کارهایی که برای انجام دادن دارید، با حفظ ارتباط احساسی با فرزندتان و تلاش برای درک احساس او در هر لحظه، از بروز بحران در طول خرید یا جاهای دیگر جلوگیری کنید. این باعث می‌شود کارهای روزانهٔ بیرون از خانه برای شما و کودکتان مفرح‌تر شود. اختراع یک بازی مثل اینکه هنگام خرید بگویید: «من یه سطل ماست اینجا می‌بینم و پشتش تو رو می‌بینم» و سپس مالیدن بینی‌تان به بینی او در حینی که یک سطل ماست را در سبد خرید می‌گذارید، احساس سرخوردگی او را از اینکه شما به هر چیزی توجه دارید جز او، برطرف می‌کند. اما الم‌شنگه‌های ناگهانی اجتناب‌ناپذیر هستند، چون هر کودکی باید گهگاهی عصبانیت و خشم خود را تخلیه کند و کودکانی که درگیر فراز و نشیب‌های رشد فیزیکی و عاطفی هستند ممکن است نیاز داشته باشند که هر روز آن را تخلیه کنند.

همچنین ممکن است مجبور باشید تاکتیک‌های متعددی را امتحان کنید تا بالاخره بتوانید راهی اثربخش برای مدیریت الم‌شنگه‌ها پیدا کنید. برای مثال، فرزندتان را بلند کنید و تا زمانی که آرام می‌گیرد با آرامش در آغوشتان نگه دارید. سرش داد نزنید و سعی نکنید دست‌هایش را محکم بگیرید، زیرا اینها تنها او را کلافه‌تر می‌کنند. او را در آغوش بگیرید و به جایی امن ببرید تا بتواند الم‌شنگه‌اش را روی زمین یا توی ماشین اجرا کند، در این حال صمیمانه کنارش بنشینید تا اطمینان یابد که او را دوست دارید. اگر شما در خانه هستید و برایتان سخت است که بمانید و به گریه‌های او گوش کنید، شاید بد نباشد برای امتحان هم که شده، فقط اتاق را ترک کنید.

اگر الم‌شنگهٔ کودکتان توجه دیگر بزرگسالان حاضر در آن نزدیکی را جذب کند، شما احتمالاً خجالت‌زده می‌شوید، یادتان باشد فرزندتان متوجه این احساس شما نیز می‌شود و ممکن است شدت الم‌شنگه‌اش را افزایش دهد. بهترین گزینهٔ شما در یک فضای عمومی این است که کنترل خود را حفظ کنید و هنگامی که فرزندتان را از صحنه خارج می‌کنید، اگر توانستید فقط یک لبخند بزنید.

موضوع جدید این ماه: تعیین حد و مرزها و سنجیدن شما

یکی از مهم‌ترین کارهای شما به عنوان یک والد تعیین محدودیت‌هایی برای فرزندتان است. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید سوزتان گیر کرده و دارید مرتباً حرفی را تکرار می‌کنید، اما دفعهٔ بعد که کودک نوپایتان شروع به انجام کاری می‌کند که از او خواسته‌اید آن را انجام ندهد، فقط روند کارش را تماشا کنید. به عنوان مثال، او شروع به بالا رفتن از ماشین ظرف‌شویی می‌کند که بارها از او خواسته‌اید انجام ندهد اما در تمام مدت در حال نگاه کردن به شماست. با اینکه ممکن است فکر کنید کودکتان فقط دارد ستیزه‌جویی می‌کند، اما او در واقع فقط در حال سنجیدن شماست و منتظر است تا جلو بروید و بگویید: «نباید این کارو بکنی!»

پس سعی کنید خیلی منطقی به خاطر بسپارید که بسیاری از رفتارهای ظاهراً ستیزه‌جویانه و مخرب کودک ۱۵ ماهه‌تان مربوط به رشد کلی اوست. هنگامی که او میز وسط خانه را با یک مداد رنگی خط‌خطی می‌کند، نمی‌داند که دارد یک تکه از مبلمان را خراب می‌کند، بلکه فقط در حال استفاده از مهارت‌های حرکتی ظریف خود است و هنگامی که از رفتن به رختخواب امتناع می‌کند، به این علت ساده است که بودن با شما برایش آن‌قدر هیجان‌انگیز است که نمی‌خواهد بخوابد تا مبادا چیزی را از دست بدهد.

داشتن یک برنامهٔ روتین قبل از خواب که مثلاً شامل حمام و خواندن یک کتاب است و فراهم آوردن فرصت‌های فراوان برای آزمایش مهارت‌هایی مانند نقاشی کمک می‌کند که این دوره برای شما کمتر کلافه‌کننده باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط