تینا ورسیکالر: علائم، تشخیص و درمان

تینا ورسیکالر: علائم، تشخیص و درمان

تینا ورسیکالر چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ در این مطلب با تینا ورسیکالر در کودکان و تشخص و درمان تینا ورسیکالر آشنا شوید.

تینا ورسیکالر چیست؟

تینا ورسیکالر (Tinea-versicolor) که به آن پیتریازیس ورسیکالر نیز گفته می‌شود، یک بیماری قارچی است که به صورت لکه‌های مسطح تغییر رنگ‌ داده روی پوست ظاهر می‌شود. این بیماری بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود، اما می‌تواند بچه‌ها و بزرگسالان مسن‌تر را نیز درگیر کند.

در این بیماری قارچی، شما ممکن است متوجه لکه‌هایی روی سینه، پشت، زیر بغل، روی بازوها یا حتی گردن و صورت کودک بشوید. اگر خوب نگاه کنید، شاید بتوانید فلس‌های بسیار ظریفی را روی سطح پوست تغییر رنگ داده مشاهده کنید.

این تکه‌ها می‌توانند از سفید تا صورتی و از برنز تا تیره متغیر باشند. اگر کودک شما پوست تیره دارد، ممکن است لکه‌های روشن یا هیپوپیگمنتاسیون و لکه‌های تیره یا هایپرپیگمنتاسیون داشته باشد. اگر رنگ تکه‌ها روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست باشد، وقتی پوست کودک برنزه می‌شود، این لکه‌ها آشکارتر از قبل می‌شوند، زیرا قارچ از برنزه شدن پوست در آن نواحی جلوگیری می‌کند.

ممکن است این تکه‌های پوستی عجیب به نظر برسند، اما احتمالاً جای نگرانی نیست. تینا ورسیکالر ممکن است اندکی خارش داشته باشد، اما هیچ مشکلی برای سلامت بچه‌ها ایجاد نمی‌کند.

چه عاملی باعث بروز تینا ورسیکالر می‌شود؟

پیتیروسپوروم اووال، قارچی که به طور طبیعی در منافذ پوست زندگی می‌کند، بیش از حد تکثیر می‌شود و باعث رنگ پوست غیریکنواخت می‌شود. این قارچ در هوای گرم و مرطوب رشد می‌کند، بنابراین این عارضه معمولاً در تابستان شعله‌ور می‌شود. این قارچ همچنین پوست‌های چرب را ترجیح می‌دهد. افراد دارای سیستم ایمنی تضعیف‌شده هم بیشتر در معرض قارچ هستند.

در مورد آفتاب سوختگی کودکان بدانید.

آیا تینا ورسیکالر مسری است؟

خیر، تینا ورسیکالر مسری نیست. اگر فرزند شما تینیا ورسیکالر دارد، به این دلیل است که او مستعد این بیماری و شرایط مساعد رشد قارچ است.

در مورد پیتریازیس‌ آلبا در کودکان بدانید.

تینیا ورسیکالر کودک چطور درمان می‌شود؟

اگر لکه‌ها کم و خفیف است و کودکتان ناراحت به نظر نمی‌رسد، از پزشکش در مورد درمان آن با یک شامپوی ضدشوره‌ که حاوی سلنیوم سولفید یا کتوکونازول است سؤال کنید.

لایه‌ٔ نازکی از شامپو را روی تمام نقاط درگیر قرار دهید و آن را تا چند سانتی‌متر فراتر از مرز لکه‌ها پخش کنید. شامپو را به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید و بعد با آب بشویید.

اگر این کار را برای چند هفته هر شب انجام دهید، قارچ باید از بین برود. اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا رنگ پوست به حالت نرمال برگردد.

اما اگر درمان خانگی تینا ورسیکالر مؤثر نبود چه کار باید کرد؟

اگر شامپو مؤثر واقع نشود، فرزند خود را نزد پزشک ببرید، که احتمالاً تنها با نگاه کردن به پوست کودک می‌تواند تنیا ورسیکالر را تشخیص دهد.

برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است با یک چراغ مخصوص معاینه که وود لامپ نامیده می‌شود به پوست کودک شما نگاه کند یا ممکن است نمونه‌ٔ کوچکی از پوست را از یکی از تکه‌های تغییر رنگ داده بتراشد و زیر میکروسکوپ به آن نگاه کند. نگران نشوید، این روش کاملاً بدون درد است.

اگر عارضه تینا ورسیکالر باشد، احتمالاً یک داروی ضدقارچی موضعی تجویز می‌شود. اگر مورد شدیدی باشد، یا درمان موضعی مؤثر واقع نشود، ممکن است یک داروی ضدقارچ خوراکی تجویز شود.

پزشک توصیه می‌کند فرزندتان را خنک و خشک نگه دارید تا از گسترش بیشتر آن جلوگیری شود. پوشاندن لباس گشاد به کودک و دور نگه داشتن او از هوای گرم و مرطوب ممکن است کمک کند.

برای این‌که لکه‌ها کمتر نمایان باشد، هر زمان کودک در معرض آفتاب قرار گرفت، با استفاده از کرم ضدآفتاب از برنزه شدن پوست او جلوگیری کنید.

آیا کودک همیشه تینیا ورسیکالر خواهد داشت؟

تنیا ورسیکالر احتمالاً در برخی افراد عود می‌کند، به خصوص در ماه‌های تابستان اما به طور معمول در سال‌های نوجوانی به اوج خود می‌رسد و پس از آن فروکش می‌کند.

مطلب مادرشو دربارهٔ درمان قارچ پوستی کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط