نکاتی برای حفظ ارتباط با معلم فرزندتان

وقتی می‌خواهید از وضعیت فرزندتان در مدرسه آگاه شوید، آیا مؤثرترین راه برای برقراری ارتباط با معلم کودکتان را می‌دانید؟ در این مطلب با نکاتی در مورد نحوهٔ حفظ ارتباط بیشتر و بهتر با معلم‌های بچه‌هایتان آشنا شوید.

۱. یادداشت بنویسید

اگر سؤال کوتاهی دارید، آن را به صورت مکتوب مطرح کنید و از فرزندتان بخواهید به دست معلم برساند. از معلم بخواهید تا در پایان روز پاسخش را با فرزندتان به خانه بفرستد. همچنین می‌توانید با کمک یادداشت برای صحبت تلفنی قرار بگذارید. به معلم اطلاع دهید که چه زمانی و کجا می‌توان به شما دسترسی پیدا کرد، یا بپرسید که کی و کجا می‌توان به او دسترسی پیدا کرد. از طرف دیگر، می‌توانید پیشنهاد کنید که وقتی آن روز فرزندتان را از مدرسه برمی‌دارید، با هم صحبت کنید. این روش، کمترین مزاحمت را برای معلم ایجاد خواهد کرد.

۲. قرار ملاقات بگذارید

مدارس به طور منظم جلساتی را بین والدین و معلمان برگزار می‌کنند. تعداد این جلسات معمولاً در یک سال تحصیلی مشخص است، اما اگر در فاصلهٔ بین آنها موضوعی پیش آمد، منتظر تاریخ جلسه نمانید. بسیاری از معلم‌ها خودشان والدین شاغل هستند و محدود بودن زمان آزاد شما را درک می‌کنند. 

در مورد جلسات اولیا و مربیان بیشتر بدانید.

۳. ایمیل بزنید

سعی کنید ایمیل را برای ارسال پیام‌های مهم نگه دارید، نه این‌که گزارش‌های پیشرفت روزانهٔ فرزندتان را از معلم بخواهید. شماره تلفن یا آدرس ایمیل شخصی معلم را بخواهید. برخی از معلمان این اطلاعات را به شما می‌دهند اما انتظار دارند که فقط در موقعیت اضطراری با آنها تماس بگیرید. به معلم اطمینان دهید که این اطلاعات را خصوصی نگه خواهید داشت.

۴. برای کمک داوطلب شوید

اگر وقت دارید، برای مشارکت در موضوعات مربوطه در مدرسهٔ کودکتان داوطلب شوید. با کمک در مهمانی‌ها و اجراهای مدرسه، می‌توانید معلم و بچه‌ها را در محیطی راحت‌تر و غیررسمی‌تر مشاهده کنید. این کار همچنین به شما امکان می‌دهد که پیشرفت فرزندتان را در طول سال پیگیری کنید.

اگر وقت حضور در کلاس را ندارید، باز هم می‌توانید بر اساس نیاز مثلاً در جشن‌های مدرسه یا رویدادهای مختلف کمک کنید. به معلم‌ها و والدین همکلاسی کودکتان نیز اطلاع دهید که آمادهٔ کمک هستید.

۵. با هم سفر بروید

گاهی می‌توانید با چند نفر از والدین همراه معلم‌های بچه‌ها و کودکان خود معلم‌ها برنامهٔ سفرهای یک روزه یا حتی چندروزه بگذارید. 

۶. سهم خود را ادا کنید

فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از خانه برای کمک به معلم‌ها انجام دهید. مثلاً ایمیل زدن یا تماس با والدین دیگر، جمع‌آوری لوازم و وسایل برای پروژه‌های مختلف بچه‌های دیگر در مدرسه یا جمع‌آوری کتاب‌‌هایی که می‌توانید برای اهدا به کتابخانهٔ مدرسهٔ کودکتان در نظر بگیرید.

۷. در فعالیت‌های مدرسه شرکت کنید

بیشتر مدارس برنامه‌های نمایشی، موسیقی، استعدادیابی و حتی کنسرت کودکان را برنامه‌ریزی می‌کنند. بسیاری از معلم‌ها در این رویدادها شرکت می‌کنند و از دیدن والدین در آنجا خوشحال می‌شوند. حضور شما نشان می‌دهد که قدردان زحمات آنها برای ترتیب دادن این اجرا هستید.

۸. یک برنامهٔ خاص پیشنهاد کنید

شاید شما مهارت یا علاقۀ خاصی دارید که می‌توانید با کلاس فرزندتان در میان بگذارید، یا شاید بخواهید در مورد حرفۀ خود برای بچه‌ها صحبت کنید. این سخنرانی می‌تواند کمتر از یک ساعت از روز کاری شما طول بکشد، اما بازدهی بزرگی خواهد داشت. فرزندتان از آمدن شما خوشحال و سربلند خواهد بود و شما هم از طریق همکاری با معلم برای ترتیب دادن این برنامه، می‌توانید یکدیگر را بهتر بشناسید. 

مطلب ارتباط بهتر با معلم‌ کودک را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط