چطور پسری با شخصیتی متعادل و چندبعدی تربیت کنید؟

چطور پسری با شخصیتی متعادل و چندبعدی تربیت کنید؟

پرورش پسری باملاحظه و از هر نظر رشدیافته می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. بعضی از پسرها آداب و ظرایف اجتماعی را دیر می‌آموزند، برخی بیشتر به بازی‌های ویدیویی علاقه دارند تا به انسان‌ها و بعضی‌ها آن‌قدر پرحرارت و سرزنده هستند که در تمرکز کردن مشکل دارند. اما صرف‌نظر از روحیه‌ای که پسر شما دارد، در این مطلب با ۱۰ روش مؤثر برای تبدیل پسرتان به فردی شاد و متعادل آشنا شوید.

به او مسئولیت بدهید

پیروی از دستورالعمل‌ها و تکمیل وظایف از جمله مهارت‌هایی است که در پسرها اغلب به کندی پیشرفت می‌کنند، اما تمرین کمک می‌کند. از کودک خردسال یا پیش‌دبستانی خود بخواهید یک قاشق برای شما بیاورد تا بتوانید خمیر پنکیک را هم بزنید. به پسر دبستانی خود هم وظیفه‌ٔ منظمی در مورد مراقبت از یک حیوان خانگی یا مثلاً غذا دادن هر روزه به گربهٔ توی حیاط بدهید. داشتن احساس مسئولیت در مدرسه به او کمک زیادی خواهد کرد و زندگی شما را نیز راحت‌تر می‌کند.

بگذارید احساساتش را نشان دهد

حتی در عصر حاضر که دوران روشنگری و دوری از پیش‌‌داوری و پیش‌فرض‌هاست، اغلب از پسرها انتظار می‌رود که مثلاً جلوی اشک‌هایشان را بگیرند و خشم خود را بخورند، درحالی‌که دخترها آزادی بیشتری در مورد احساسات خود دارند. وقتی پسرتان ناراحت شد، مادامی که کار مخرب یا آسیب‌رسانی انجام نمی‌دهد یا کاملاً از کنترل خارج نشده است، بگذارید احساساتش را بروز دهد. سپس، هنگامی که کنترل احساسات خود را به دست آورد، می‌توانید با او در مورد احساسش و دلیل آن صحبت کنید. به او کمک کنید روی احساساتش اسم بگذارد، یعنی تشخیص دهد احساسش درد است یا غم یا عصبانیت.

به او محبت فیزیکی زیادی نشان دهید

مطالعات نشان داده است که مادر و پدر ارتباط فیزیکی کمتری با پسرشان دارند تا دخترشان و این روند از دوره‌ٔ نوپایی آغاز می‌شود. اما دخترها تنها کسانی نیستند که به آغوش و نوازش نیاز دارند. در آغوش گرفته شدن توسط پدر و مادر به پسرها کمک می‌کند تا احساس ایمنی و امنیت کنند.

پسرها وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، احتمال دارد که از آغوش و بوسه‌های پدر و مادر دوری کنند، مخصوصاً وقتی دوستانشان در آن اطراف هستند. اما حتی اگر بگویند که بغل و بوسه نمی‌خواهند، باز هم به همان اندازه به محبت نیاز دارند. بنابراین ممکن است لازم باشد که پسرانتان را به شیوه‌هایی مخفیانه‌تر بغل کنید و در آغوش بگیرید. مثلاً یک بغل کردن کوتاه وقتی کسی در آن نزدیکی نیست، یا ضربه‌ٔ ملایمی به شانه‌اش وقتی در آشپزخانه مشغول انجام کاری هستید.

سعی نکنید موتور پرسرعتش را خاموش کنید

پسرها معمولاً انرژی زیادی دارند که در صورت نداشتن فرصت کافی برای دویدن، بالا رفتن و تخلیه‌ٔ هیجانی، می‌تواند خفه شود. فقط حتماً به پسرتان یادآوری کنید که زمان‌ها و مکان‌هایی مثلاً در کلاس وجود دارد که باید با سرعت پایین‌تری عمل و حرکت کند.

اگر به اندازهٔ کافی مردانه رفتار نمی‌کند، نگران نشوید

حتی اغلب پدرهای خشن و سختگیر نیز یک جنبه‌ٔ مهربان و تیمارگر دارند. پسر کوچکی که دوست دارد حیوانات عروسکی را بغل کند، در واقع در حال پرورش و رشد مهارت‌هایی است که در بزرگسالی به او کمک زیادی خواهند کرد.

به او فرصت‌هایی برای صیقل دادن مهارت‌های اجتماعی‌اش بدهید

بیشتر پسرها به راحتی دخترها دوستی‌های صمیمی ایجاد نمی‌کنند. آنها محتمل‌تر است که به صورت گروهی بازی ‌کنند و برای رسیدن به رهبری گروه رقابت کنند. با ایجاد قرارهای بازی، تشویق او برای به اشتراک گذاشتن اسباب‌بازی‌هایش، رفتار مؤدبانه و به‌طورکلی منصفانه بازی کردن، به پسرتان کمک کنید تا رابطه‌های دوستی متقابل و دونفره ایجاد کند.

موسیقی را به بخشی از زندگی او تبدیل کنید

تمرین نواختن یک ساز می‌تواند احساس ارزشمند دستاورد داشتن و موفقیت را به پسر شما بدهد. مطالعات نشان می‌دهد که کلاس موسیقی همچنین می‌تواند مهارت‌ تفکر بچه‌های کوچک را تقویت کند و حافظه‌ٔ آنها را بهبود بخشد.

اگر پسرتان به فعالیت‌های گروهی بیشتر گرایش دارد، گروه کر کودکان می‌تواند فعالیت موسیقیایی سرگرم‌کننده‌ای باشد. مزیت دیگر این است که اعضای گروه با هم تمرین می‌کنند، بنابراین شما مجبور نیستید در خانه مدام او را به تمرین کردن وادارید. در صورت تمایل او، بردنش به کنسرت یا تئاترهای موزیکال کودکان نیز گزینه‌ٔ خوبی است.

علایق او را تشویق کنید

اگر پسرتان می‌خواهد به کلاس رقص برود، دوستانش ممکن است او را مسخره کنند، که مواجهه با آن می‌تواند دشوار باشد. اما اگر درکی قوی از فردیت را در پسرتان ایجاد کنید و او را ترغیب کنید که تفاوت‌های دیگران را بپذیرد، کنار آمدن با هر طعنه و تمسخری که ناشی از «متفاوت بودن» باشد، برایش راحت‌تر خواهد بود. بنابراین، اگر می‌خواهد در کلاس‌های رقص شرکت کند، به او اجازه بدهید. علاوه بر این، ممکن است سال آینده به جای رقص ناگهان بخواهد کشتی بگیرد. پس انتظار این را هم داشته باشید.

با مدرسه‌ٔ او همکاری داشته باشید

به طور مرتب با معلم پسرتان صحبت کنید تا از نقاط قوت و ضعف او در کلاس مطلع شوید. چیزهایی را که نقاط قوت فرزندتان می‌دانید به معلمش بگویید. روی تکالیفش نظارت کنید، بدون این که خودتان کار او را به جایش انجام دهید. او را تشویق کنید که حداقل روزی یک بار یک داستان را بخواند یا حداقل به آن گوش دهد.

رفتار مثبتش را تحسین کنید

مواجهه با رفتار پرشور پسرها، حتی وقتی متناسب با سنشان باشد، ممکن است برای بزرگسالان دشوار باشد و در نتیجه پسرها در مدرسه و خانه در معرض تأدیب، توبیخ و سرزنش زیادی قرار می‌گیرند. والدین دخترها اغلب شکایت دارند که پسرها در کلاس تمام توجه را به خود جلب می‌کنند، اما بیشتر این توجه منفی است.

چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ هر زمان ممکن است، سعی کنید وقتی پسرتان کار درست یا خوبی انجام می‌دهد به آن اشاره کنید. به او بگویید که قدر تلاش‌هایش برای کسب خودکنترلی را می‌دانید و انرژی او را به سوی فعالیت‌های سازنده و سودمند هدایت کنید.

در مورد تربیت پسرها از زبان والدین بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط