10 فعالیت ساده و سرگرم‌کننده برای بازی با بچه‌ها

10 فعالیت ساده و سرگرم‌کننده برای بازی با بچه‌ها

وقتی با کودکان خردسال خود بازی می‌کنید، حتی بازی‌های مورد علاقه می‌توانند پس از مدتی جذابیت خود را برای هر دوی شما از دست بدهند. چند فعالیت‌ آسان وجود دارد که می‌توانید وقتی فعالیت‌های قدیمی کسل‌کننده شدند، امتحان کنید. در این مطلب با 10 فعالیت ساده و سرگرم‌کننده‌ای که والدین و کودکان می‌توانند با هم انجام دهند آشنا شوید.

۱. زمین و ماه را بازی کنید

برای این بازی، یک چراغ قوه با پرتو پهن به کودک خود بدهید و خودتان چراغ قوه‌ای با پرتو باریک بردارید. به جای چراغ قوه، پوینتر لیزری نیز قابل استفاده است. سپس روی تختی در یک اتاق تاریک با هم دراز بکشید. وظیفهٔ کودک شما این است که سیارهٔ زمین، یعنی پرتو دایره‌ای عریض ناشی از نور چراغ قوه‌اش را به شکل دایره‌های بزرگ و آهسته روی سقف حرکت دهد و وظیفهٔ شما این است که ماه یا پرتو باریک چراغ قوه‌تان را در مدار زمین نگه دارید، یعنی آن را به دور زمین او بچرخانید. حالا خیلی مختصر برایش توضیح دهید که جریان چیست. 

۲. برای مکان‌های محبوبتان یک جعبۀ خرت و پرت درست کنید

وقتی به یک مکان محبوب می‌روید، مثلاً به پارک یا هر جای دیگری که دوست دارید، چیزهای خاص آن نقطه را جمع‌آوری کنید، مثلاً سنگ‌های براق یا میوۀ کاج و از یادگاری‌هایی که ماندگاری زیادی ندارند، مانند برگ‌های رنگارنگ درختان عکس بگیرید.

وقتی به خانه رسیدید، به فرزندتان کمک کنید جعبه‌ای را برای نگهداری این مجموعه تزئین کند. برای مثال، از او بخواهید یک نقاشی از آن مکان بکشد یا عکسی از آن را پرینت کنید و آن را روی جعبه بچسباند. سپس بگذارید جعبه را هر طور که دوست دارد رنگ‌آمیزی یا تزئین کند. برای هر یک از مکان‌های مورد علاقۀ خود یک جعبۀ متفاوت بسازید.

سپس در روزهایی که مجبورید توی خانه بمانید، می‌توانید با فرزندتان بنشینید و هنگام غربال کردن گنجینه‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، گردش‌های مورد علاقه‌تان را دوباره زنده کنید.

۳. یک دستگاه دانه‌خوری ساده برای پرندگان بسازید

روش‌های ساده و سریع زیادی برای ساخت دانه‌خوری پرندگان وجود دارد. برای درست کردن یکی از ساده‌ترین آنها به دانهٔ پرنده، کرهٔ بادام‌زمینی، رول خالی کاغذ توالت و ریسمان نیاز دارید. نحوهٔ درست کردن دانه‌خوری هم به شکل زیر است:

دانهٔ پرنده را روی ظرفی لبه‌دار، مانند بشقاب یا سینی بپاشید. به کودک خود کمک کنید تا یک لایهٔ نازک کرهٔ بادام‌زمینی را روی قسمت بیرونی رول‌های کاغذی بمالد، سپس رول‌ها در ظرف دانه‌ها بغلتاند تا سطح کرهٔ بادام‌زمینی به خوبی با دانه‌ها پوشانده شود. دانه‌خوری‌ را درست روی شاخه‌های درخت بگذارید یا از ریسمان برای آویزان کردن آنها استفاده کنید.

یادتان هم باشد که این ظرف‌ها موقتی هستند و بعد از فرسوده شدن باید برداشته شوند تا محیط زندگی شما و دیگران تمیز بماند.

روش‌هی دیگر برای ساختن دانه‌خوری پرندگان را ببینید.

۴. با اسباب‌بازی‌ها یک نمایش برگزار کنید

با کمک فرزندتان یک تیم نمایشی از عروسک‌ها، حیوانات عروسکی و اسباب‌بازی‌ها جمع‌آوری کنید. آنها را بین خودتان تقسیم کنید و با استفاده از صداهای مختلف برای عروسک‌ها و حیوانات مختلف، یک نمایشن اجرا کنید. در حین اجرا بداهه‌سازی کنید، چون نیمی از لذت بازی این است که مسخره‌بازی دربیاورید.

با کمی وقت گذاشتن و خلاقیت هم می‌توانید یک صحنه و پردهٔ نمایش در جایی مثلاً دور تخت کودک ایجاد کنید و باقی عروسک‌ها را به عنوان تماشاچی روبه‌روی این صحنهٔ نمایش بنشانید و علاقه به هنر تئاتر در کودکان را پرورش دهید.

گزینهٔ دیگر این است که با عروسک‌ها و حیوانات عروسکی یک برنامهٔ استعدادیابی برگزار کنید و از هر شخصیت بخواهید یک ترانه بخواند یا جوک یا داستانی را تعریف کند.

۵. هنر غذایی خلق کنید

یخچال و ظرف میوه را بگردید و «لوازم هنری» پیدا کنید که شما و فرزندتان بتوانید در یک سینی به کاردستی تبدیل کنید. هویج، خیار، انگور یا سایر میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ را برای الهام گرفتن برش دهید. می‌توانید هر چیزی خلق کنید؛ از یک دلقک یا قطار گرفته تا یک قطعه هنر انتزاعی. از زیتون برای چشم‌ها، بیسکوییت‌های گرد برای چرخ‌ها و برش‌های پنیر به عنوان پنجره استفاده کنید؛ امکانات بی‌پایانی دارید!

و سپس لذت واقعی شروع می‌شود، یعنی خوردن شاهکاری که خلق کرده‌اید!

6. حباب بسازید

با مخلوط کردن یک پیمانه مایع ظرفشویی با 10 پیمانه آب، مایع حباب‌ساز درست کنید و برای دوام آوردن حباب‌ها کمی گلیسیرین یا شربت ذرت به آن اضافه کنید. کودک شما می‌تواند تقریباً از هر شیء دارای یک انتهای باز برای ساختن حباب استفاده کند. سعی کنید با هم و با اشیای مختلف حباب‌های هرچه بزرگ‌تری بسازید!

۷. در اتاق نشیمن اردو بزنید

در اردو‌ها همیشه خوش می‌گذرد، اما اردوهایی که در اتاق نشیمن شما برگزار می‌شوند، یک امتیاز مضاعف دارند. امکانات رفاهی موجود مانند فرش و دسترسی به آشپزخانه و توالت.

یک چادر کوچک بر پا کنید، یا با انداختن ملافه و پتوها روی مبلمان، خودتان چادری بسازید. سپس کیسه خواب‌ها، بالش‌ها و چراغ قوه‌ها را بیاورید تا یک تجربهٔ کمپینگ واقعی داشته باشید. 

۸. ابرها را تماشا کنید

یک ملافه یا زیرانداز بردارید، در حیاط یا در پارک با فرزندتان به پشت دراز بکشید و ابرها را تماشا کنید. با کودک خود در مورد اشکالی که می‌بیند صحبت کنید و نظرات خود را با هم مقایسه کنید. جایی که کودک شما یک اسب می‌بیند، ممکن است شما نهنگ ببینید. مسخره‌بازی را هم فراموش نکنید: «به نظرت اون یه سگه که چتر داره؟» یا متفکرانه برخورد کنید: «اون ابر شبیه عشقه!»

۹. بچرخید و بلرزانید

موسیقی پخش کنید و شروع به حرکت کنید! رقصیدن در اتاق نشیمن یکی از فعالیت‌هایی است که تضمین می‌کند هم کودکتان و هم شما یک دل سیر بخندید. شما و فرزندتان حتی می‌توانید حرکت‌های رقصی مخصوص خودتان را اختراع کنید.

۱۰. با موسیقی داستان بگویید

بچه‌ها عاشق شنیدن داستان‌هایی هستند که شما می‌سازید. شما می‌توانید از آهنگ‌هایی که دارید الهام بگیرید و علاقهٔ فرزندتان به موسیقی را نیز افزایش دهید. با یک آهنگ بی‌کلام ساده و قابل تشخیص و یک داستان ساده شروع کنید.

لازم نیست داستان را دقیقاً همان‌طور که به یاد می‌آورید تعریف کنید، بلکه کمی شاخ و برگ به آن بدهید، شخصیت اصلی را با فرزند خود جایگزین کنید یا شخصیت جدیدی مانند یک روباه یا گربه معرفی کنید که کودکتان را مجذوب خود کند. مرتب مکث کنید و از فرزندتان بپرسید که آیا مایل است چیزی به داستان اضافه کند.

از این‌که موسیقی چطور به هر دوی شما در پیش بردن داستان کمک خواهد کرد، شگفت‌زده خواهید شد. صدای کوبیده شدن ساز درام شبیه این است که کسی در جنگل یورتمه می‌رود. صدای فلوت شبیه پرندهٔ کوچکی در آسمان است که به حیوانات می‌گوید به کدام سمت بروند و ویولن به معنای غروب خورشید است. به احتمال زیاد خیلی زود، به ترکیب‌های دلخواهی از موسیقی و داستان برخورد خواهید کرد که هم شما و هم فرزندتان از بازگویی آنها لذت خواهید برد.

در مورد تشویق علاقهٔ بچه‌ها به موسیقی بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط