راهکارهای ایجاد یک برنامهٔ راهنمای ترکیبی

راهکارهای ایجاد یک برنامهٔ راهنمای ترکیبی

یک برنامهٔ ترکیبی ادغامی از برنامه‌های راهنمای کودک‌محور و راهنمای والدمحور است. کتاب‌ها، کلاس‌های مختلف در زمینهٔ تربیت کودک، پزشک اطفال، خانواده، دوستان و همهٔ مادران و پدران خوب دیگر می‌توانند در تهیهٔ یک برنامهٔ خوب برای شما و کودکتان مؤثر باشند. در این مطلب می‌توانید با برخی نکات مهم مثل تغذیه و خواب کودکان شیرخوار برای استفاده از یک برنامهٔ راهنمای ترکیبی آشنا شوید.

شیر خوردن و تغذیه

مدافعان برنامه‌های ترکیبی معتقدند که برنامهٔ غذایی کودک را می‌توان از زمانی که او حدوداً چهار هفته دارد شروع کنید و شیر دادن به او بر اساس نیازش را به هر دو تا چهار ساعت یک بار تبدیل کنید. به این شکل که ابتدا عادت‌های نوزادتان را مشاهده کنید و از آن برای ایجاد یک جدول زمانی استفاده کنید، زیرا آنها پیش‌بینی می‌کنند که بیماری‌ها، دندان درآوردن، رشد ناگهانی یا جهش‌های رشد و مسافرت‌های شما همراه کودک ممکن است برنامهٔ انتخابی را مختل کند یا به طور کامل از بین ببرد و در چنین زمان‌هایی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در اسرع وقت برنامه‌های انتخابی خود را بازنگری کنید تا شاید به نتیجهٔ بهتری برسید.

با استفاده از این روش، شما یک جدول زمان‌بندی برای زمان غذا خوردن، خوابیدن، بازی کردن و دیگر نیازهای کودکتان تنظیم می‌کنید و تقریباً هر روز برنامهٔ مشابهی را برخلاف بعضی برنامه‌های کودک‌محور دنبال می‌کنید. همچنین در این برنامه انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به برنامه‌های سخت‌گیرانه‌ٔ راهنمای والدمحور دارید و هنگامی که می‌خواهید تصمیم بگیرید چه کاری باید انجام دهید، بیشتر به نشانه‌های کودکتان نگاه می‌کنید و بر اساس آن تصمیم می‌گیرید.

به عنوان مثال، اگر نوزاد شما هنوز خسته به نظر نمی‌رسد می‌توانید چرت نیمروزی او را کمی عقب بیندازید یا اگر خرید شما در فروشگاهی طولانی‌تر از زمان مورد انتظارتان شود، غذا خوردن کودک می‌تواند کمی به تعویق بیفتد. این برنامه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا هم نیازهای کودکتان را پیش‌بینی کنید و هم غريزهٔ مادری خود را به عنوان مهم‌ترين نشانه دنبال کنید. همچنین به یاد داشته باشید که انعطاف‌پذیری در برنامه بسیار مهم‌ است.

استراحت و خواب

برخی از کارشناسان طرفدار روش ترکیبی برای کمک به تقویت الگوهای خواب سالم کودکان، برنامه‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند که بیشتر روی نقش والدین در کمک به شکوفایی و تقویت مهارت‌های کودک شیرخوار تمرکز می‌کند تا کودک شما بتواند بدون کمک دیگران، خودش را آرام کند و به خوبی بخوابد. پیشنهاد آنها این است که وقتی کودک شما به خوبی استراحت کند، زمان باقی‌مانده از روز را صرف شیر خوردن، بازی کردن و غیره می‌کند و مجدد خسته می‌شود و خودش به خواب می‌رود.

این روش همچنین در مورد زمان‌بندی و یادگیری نحوهٔ تشخیص نشانه‌های نیازهای نوزاد مانند آمادگی او برای استراحت و خواب چیزهایی را به والدین می‌آموزد. به عنوان مثال لازم است والدین یاد بگیرند و دقت کنند که چگونه قبل از اینکه کودک به حالت خستگی بیش از حد برسد، نشانه‌های خواب‌آلودگی او را تشخیص دهند. مثلاً اگر نوزادتان به خواب نیاز ندارد، اجازه دهید عصر بیدار باشد و حتماً چرت نزند یا اگر او گاهی نمی‌تواند خودش را آرام کند، شما او را آرام کنید تا بخوابد.

این برنامه‌ها پدر و مادر را به حفظ برنامهٔ صحیح و ثابت تشویق می‌کند اما می‌گوید نباید از کودکتان انتظار داشته باشید که روزهای زندگی او دقیقاً مانند هم باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط