سه راه برای تبدیل زمان میان‌وعده به زمان یادگیری

سه راه برای تبدیل زمان میان‌وعده به زمان یادگیری

کودکان نوپا سرشان شلوغ شلوغ شلوغ است! اگر خواب نباشند، احتمالاً در جنب و جوشند و هر چیز ممکن در دنیای اطراف خود را کشف و وارسی می‌کنند. دوران نوپایی همچنین زمان مهمی برای یادگیری است و غذا، نه تنها در رشد فیزکی آنها، بلکه در رشد ذهنی‌شان نیز نقش بسیار مهمی دارد. بچه‌ها از طریق احساس کردن و لمس کردن یاد می‌گیرند و بازی کردن با غذایشان راهی عالی برای این کار است. در این مطلب با چند پیشنهاد از سوی یک مادر برای تبدیل زمان میان‌وعده به زمان یادگیری کودکان آشنا شوید.

تبدیل زمان میان‌وعده‌ٔ کودک به زمان یادگیری

من متوجه شده‌ام که زمان میان‌وعده فرصت مناسبی برای گنجاندن یک سری فعالیت‌ها به منظور تسهیل فرایند یادگیری و همزمان مفرح کردن این زمان است. دختر کوچک من تازه دو ساله شده و عاشق این است که غذاها را روی هم بریزد، از هم تفکیک کند، همزمان آواز بخواند و اعداد را بشمارد! سه فعالیت محبوب مخصوص میان‌وعده‌ها در خانه‌ٔ من اینهاست:

روی هم انباشتن

این کاری است که او می‌تواند ساعت‌ها انجام دهد. برج بسازد، آن را بیندازد و تکرار کند. به او خیلی خوش می‌گذرد و من هم آن را دوست دارم، چون مهارت‌های حرکتی ظریف، هماهنگی دست و چشم، یادگیری رنگ‌ها، شکل‌ها، اندازه‌ها و حتی شناسایی الگو را تقویت می‌کند.

مرتب‌سازی

این کار برای میوه‌ها عالی است. من برای هر میوه‌ای که به او می‌دهم، کاسه‌ای جلویش می‌گذارم و اجازه می‌دهم میوه‌های مختلف را در کاسه‌های جدا بچیند. معمولاً این‌طوری پیش می‌رود که یکی می‌خورد، یکی را جدا می‌کند و سپس دو تای دیگر می‌خورد. شما می‌توانید از هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید مثل تکه‌های پنیر یا خرمای بدون پوست. همچنین می‌توانید با هم دوزبازی کنید و هر کدام یک میان‌وعده‌ٔ متفاوت را به عنوان قطعه‌ٔ بازی خود انتخاب کنید.

مرتب‌سازی به دلایل زیادی یک سرگرمی خیلی خوب است، از جمله بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف، هماهنگی دست و چشم و شناخت شکل‌ها و رنگ‌ها.

بازی الفبا و یادگیری اصول اولیه‌ٔ همه چیز

یکی از بازی‌های من‌درآوردی مورد علاقه‌ٔ ما را امتحان کنید. ما دوست داریم آن را شب‌ها که همه‌ٔ خانواده دور هم جمع می‌شویم بازی کنیم، اما بازی کردن آن در زمان میان‌وعده نیز عالی است. روی یک کاغذ، جدول بزرگی رسم کنید و در هر خانه شکل یک حیوان بکشید یا یکی از حروف الفبا را بنویسید. نحوهٔ انجام بازی به این شکل است:

  • روی هر حرف و هر حیوان یک میان‌وعده‌ٔ مختصر مثل یک تکه پنیر، یک دانه خرما، یک تکه میوه یا هر خوراکی دیگری بگذارید.
  • در حینی که فرزندتان آنها را برمی‌دارد تا بخورد، آن حرف الفبا را بگویید یا با آواز بخوانید، یا صدای آن حیوان را دربیاورید.
  • همچنین می‌توانید در حین گذاشتن و برداشتن خوردنی‌ها شمارش را تمرین کنید.

او واقعاً می‌تواند ساعت‌ها این بازی را ادامه دهد! روش‌های زیادی برای تنوع در آن وجود دارد و فرزندم با این بازی در حال یادگیری حروف، صداها، نام حیوانات و صدای آنها، و اعداد است. شما حتی می‌توانید صفحه‌ٔ بازی را با کامپیوتر آماده و روی مقوا چاپ و بعد لمینیت کنید. به این ترتیب بارها و بارها قابل استفاده است. 

همان‌طور که می‌بینید، غذا به علاوهٔ بازی مساوی یادگیری است! اینها ایده‌های ساده و در عین حال مؤثری هستند و لازم نیست وقت زیادی را صرف آماده‌سازی کنید. فقط میان‌وعده‌های مورد علاقهٔ کودکتان را بیاورید، و تعدادی از این پیشنهادها را امتحان کنید.

مطالب راهنمای تغذیه در کودک را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط