هفت نکته را برای خواب بچه‌های پنج سال به بالا بدانید

هفت نکته را برای خواب بچه‌های پنج سال به بالا بدانید

وقتی بچه‌ها چرت روزانه، گهواره، تخت کوچکشان و لالایی را پشت سر می‌گذارند، مهارت مهمی به دست می‌آورند که قدرت استدلال نام دارد. در ارتباط با کمک به خوابیدن آنها، این پیشرفت تقریباً همه چیز را تغییر می‌دهد و بچه‌های پنج تا ۱۲ ساله هنوز به خواب زیادی در شب نیاز دارند. والدین کنترل مستقیم کمتری روی خواباندن بچه‌های بزرگ‌تر دارند، بنابراین چاره این است که آنها را به «یک شریک» تبدیل کنند و اهمیت استراحت شبانه‌ٔ خوب را به آنها یاد بدهند. در این مطلب با چند نکته برای کمک به بچه‌های پنج سال به بالا برای خواب بیشتر آشنا شوید.

روی جنبه‌ٔ منطقی آنها کار کنید

در این سن‌ها، بچه‌ها به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شده‌اند که درک کنند هورمو‌ن‌های مورد نیاز برای رشدشان هنگام خواب ترشح می‌شوند، بنابراین به آنها بگویید که استراحت شبانه‌ٔ خوب کمک می‌کند تا آنها به پتانسیل قدی کامل خود برسند. برای توضیح چگونگی داشتن عملکرد خوب در مدرسه یا ورزش از منطق مشابهی استفاده کنید و بگویید وقتی خواب خوبی دارند، مغزشان بهتر می‌تواند آنچه را که طی آن روز در مدرسه آموخته‌اند به خاطر بسپارد و عملکرد بدن آنها در زمین فوتبال یا هنگام ورزش کردن نیز بهتر است.

نگذارید شب‌بیدار باشد

بیدار ماندن تا دیروقت تله‌ٔ رایجی برای دانش‌آموزان است. والدین غالباً در بروز این مشکل سهیم هستند، زیرا می‌خواهند در پایان روز وقت بیشتری را با بچه‌های خود بگذرانند. زمان خواب را محاسبه کنید و تصمیم بهتری بگیرید، یعنی اگر کودک شما به ۱۱ ساعت خواب در شب نیاز دارد و معمولاً ۷ صبح بیدار می‌شود، پس باید تا ساعت ۸ شب بخوابد.

جدول میزان خواب کودک دو تا هشت ساله را ببینید.

قبل از خواب یک میان‌وعده‌ٔ خواب‌آور به کودک بدهید

یک ساعت قبل از خواب کودک خود را با دادن یک میان‌وعده‌ٔ سالم آماده‌ٔ خواب کنید. شما می‌توانید برخی از غذاهایی را که به طور طبیعی باعث ترشح سروتونین و ملاتونین می‌شوند که خواب‌آورهای داخلی بدن هستند به او بدهید. به عنوان مثال یکی از موارد زیر:

  • یک لیوان شیر
  • یک تکه نان تست گندم سبوس‌دار با کمی پنیر
  • نصف ساندویچ کره‌ٔ بادام‌زمینی
  • جو دوسر و موز

در مورد تغذیه و غذای کودکان بیشتر بدانید.

کودکان را از نوشیدنی‌های کافئین‌دار دور نگه دارید

بسیاری از بچه‌‌های دبستانی، نوشیدنی‌های کافئین‌داری مانند نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌نوشند. کافئین البته خواب را مختل می‌کند، اما دلیل دیگری نیز وجود دارد که باید آن را از رژیم غذایی حذف کنید؛ نوشیدنی‌های کافئین‌دار با مشکلات عصبی و قلبی عروقی در بچه‌ها نیز ارتباط داده شده‌اند.

در مورد مصرف کافئین در کودک بیشتر بدانید.

برای انجام تکالیفشان ساعت بهتری تعیین کنید

بچه‌هایی که برای انجام تکالیف تا آخرین لحظه صبر می‌کنند، اغلب تا دیروقت بیدار می‌مانند و روز بعد گیج و بی‌حال هستند. زمان منظمی برای انجام تکالیف تعیین کنید، مثلاً درست قبل از شام یا بلافاصله بعد از آن. پس از یک روز طولانی در مدرسه، به کودک خود وقت زیادی برای ورزش، دویدن یا استراحت بدهید، اما مطمئن شوید که تکالیف تا ساعت ۷:۳۰ یا ۸ بعدازظهر به پایان می‌رسد.

تخت راحتی برای کودک مهیا کنید

بیشتر بزرگسالان وقت زیادی را صرف انتخاب تشک مناسب برای تخت خودشان می‌کنند، اما هر تشکی را برای کودکان بلافاصله می‌پذیرند. به مدت ۳۰ دقیقه روی تخت فرزندتان دراز بکشید. از خود بپرسید که آیا راحت است؟ بالش چطور؟ آیا پتو نرم و سبک است؟ تخت کودک را به جایی تبدیل کنید که خودتان بخواهید راحت در آن بخوابید.

از نبود مشکلات پزشکی مطمئن شوید

بچه‌ها می‌توانند بیماری‌هایی داشته باشند که خواب را مختل کند. تا ۱۲ درصد از بچه‌ها به طور عادی خروپف می‌کنند و ۲ درصد از آنها آپنه‌ٔ انسدادی خواب دارند. در این اختلال، راه هوایی مسدود می‌شود، جریان هوا کاهش می‌یابد یا محدود می‌شود که کودک را از خواب عمیق بیدار می‌کند. اگرچه بسیاری از بچه‌ها این مشکلات را پشت سر می‌گذارند، اما اگر کودک شما به شدت خروپف می‌کند یا بیش از حد خواب‌آلوده است، از پزشکش کمک بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط