ویژگی‌های یک مهدکودک بد

ویژگی‌های یک مهدکودک بد

انتخاب مهدکودک برای کودکان یکی از دشوارترین تصمیماتی است که ممکن است والدین مجبور به گرفتن آن شوند و مطمئن باشید شما از این سختگیری و وسواس‌ها ضرری نخواهید کرد. مهدکودک‌ها در طیف عالی تا خیلی بد قرار می‌گیرند، بنابراین بهتر است از شش ماه قبل از زمانی که می‌دانید احتمالاً به مهدکودک نیاز پیدا خواهید کرد شروع به جست‌وجو و تحقیق کنید. در این مطلب می‌توانید با علائم مهمی آشنا شوید و اگر هر کدام از این نشانه‌ها را در مهدکودک انتخابی خود دیدید،‌ آن را از فهرستتان حذف کنید.

شهرت و وجههٔ متوسط

از همسایه‌ها و والدینی که در اطراف مهدکودک می‌بینید پرس‌وجو کنید و از آنها بپرسید که آیا این مهدکودک معروف است؟ آیا شنیده‌اید که در اینجا کودکی گم شده یا صدمه دیده باشد؟ و برای قضاوت در مورد یک مهدکودک بر اساس چیزهایی که از والدین دیگر شنیده‌اید تردید نکنید. اما از طرفی هم لازم است از آنها اطلاعات جزئی‌تری در مورد علت بد بودن مهدکودک بخواهید تا اطمینان مطمئن شوید که نظرات منفی آنها برای شما هم صادق است و تنها چیزی منحصر به خانواده و نگرش آنها نیست.

اگر والدین دیگر از آن مهدکودک کاملاً راضی و ذوق‌زده نیستند، بهتر است باز هم به جست‌وجویتان ادامه دهید. همچنین اگر برای گذاشتن کودکتان در یک مهدکودک حتی سر سوزنی هم دودل هستید لازم است آنجا را فراموش کنید.

مقررات نامشخص و سهل‌گیرانه

قوانین و مقررات مهم هستند. مهدکودک‌هایی که برای هر چیزی، از ساعات کار گرفته تا مدیریت موارد اورژانسی، دستورالعمل‌های دقیق ندارند احتمالاً مشکلات سازمانی دیگری نیز دارند. پس بهتر است از مسئول مهدکودکی که به آنجا سر زده‌اید بخواهید یک کپی از سیاست‌های مهدکودک را به شما بدهند و اگر این کار را نکردند بدانید که دلیلی برای محتاط بودن دارید و آنجا را ترک کنید.

مهدکودک‌های خانگی نیز ممکن است غیررسمی‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشند اما یک مهدکودک خانگی خوب هم باید یک برنامهٔ مشخص، سیاست‌های ایمنی و یک محیط فیزیکی امن داشته باشد. به همین ترتیب، مهدکودک‌هایی که سیاست سهل‌انگارانه‌ای دربارهٔ کودک بیمار دارند بهتر است از فهرست شما خط زده شوند. همچنین اگر کودکان و کارکنانی که دچار تب یا آنفلوانزا می‌شوند مجبور نباشند که حداقل ۲۴ ساعت در خانه بمانند، احتمال بیشتری هست که کودکتان هر بیماری شایعی را بگیرد.

یک مهدکودک خوب باید کودکان کارکنان خود را ملزم کند که واکسن‌هایی مثل واکسن آنفلوانزا را به‌موقع بزنند و به چک‌آپ‌ها و مراقبت‌های لازم و منظم کودکان از طرف شما نیز اهمیت خاصی بدهد. این مورد نشانهٔ خوبی است که مهدکودک انتخابی، چقدر سلامت و آسایش کودکتان را جدی می‌گیرد.

اگر مهدکودک قوانین و سازماندهی مشخصی ندارد، احتمالاً مهدکودک خوبی نیست. همچنین اگر به مهدکودکی برخوردید که سیاست درهای بسته دارد، لازم است باز هم به جست‌وجوهایتان ادامه دهید. به عنوان مثال مهدکودکی که دوست ندارد والدین سرزده به آنجا بروند، ممکن است چیزی برای پنهان کردن داشته باشد.

برنامهٔ آموزشی نامناسب

از مهدکودک‌هایی که برنامهٔ روزانه‌ای ندارند یا برنامه‌‌ای ثابت، ایستا و غیرچالشی ارائه می‌دهند صرف نظر کنید. کودکان به تنوع، تغییر و فرصت رشد نیاز دارند. بهترین مهدکودک‌ها طیف وسیعی از فعالیت‌های گروهی و انفرادی ارائه می‌کنند.

اگر کودکان بیشتر وقتشان را در تاب، ‌صندلی کودک یا دیگر وسایل برای ‌نگهداری بگذرانند، اگر مهدکودک فعالیت‌های ساختارمندی را که مرتب تغییر داده می‌شود ارائه ‌نکند، یا اگر تلویزیون و دیگر رسانه‌های الکتریکی بخش بزرگی از برنامهٔ روزانه مهدکودک را تشکیل می‌دهد، اسم مهدکودک را از انتخاب‌هایتان خط بزنید.

همچنین نگاهی به محوطهٔ فعالیت‌های هنری بیندازید. آیا امکانات و تجهیزات خوبی دارد؟ آیا نقاشی‌ها و دیگر کاردستی‌ها روی دیوار وجود دارد؟ از کارکنان آنجا دربارهٔ برنامهٔ روتین و همچنین در مورد فعالیت‌های ویژه سؤال کنید. آیا بچه‌ها را بیرون می‌برند؟ اگر بله، ‌این کار را به شکلی که شما ایمن تلقی می‌کنید انجام می‌دهند؟ آیا برای تعطیلات جشن می‌گیرند؟ برای کدام تعطیلات؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند تا حدی نشان دهد که مسئول‌های مهدکودک تا چه اندازه به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی اهمیت می‌دهند.

در مهدکودک‌هایی که انتخاب خوبی از لحاظ اسباب‌بازی‌های متناسب با سن‌های مختلف بچه‌ها ندارند ‌نمانید. داشتن تعداد کافی ازاسباب‌بازی‌های مناسب سن، نه تنها رشد و تکامل کودک را از طریق تحریک بازی‌های خلاقانه و ابتکاری تشویق می‌کند بلکه می‌تواند مانع از آن شود که بچه‌ها بر سر اسبا‌ب‌بازی‌ها خیلی دعوا کنند. اسباب‌بازی‌ها را نگاه کنید تا ببینید آیا اجزای کوچکی دارد که بتواند برای کودک شیرخوار یا نوپای شما خطر خفگی ایجاد کند یا خیر. به یاد داشته باشید که کودک شما برای رشد و تکاملش به طیف وسیعی از اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌های ایمن و متناسب با سنش نیاز دارد. اگر مهدکودک این شرایط را فراهم نمی‌کند، بهتر است از این مورد هم بگذرید.

اگر به هر دلیلی به نظر می‌رسد کارکنان مهدکودک صلاحیت کافی ندارند، بهتر است به جست‌وجوی خود ادامه دهید. کارمندانی که در رابطه با تربیت و شناخت کودکان تحصیل‌کرده،‌ مسئولیت‌پذیر، پرشور و آماده نیستند، مراقبان خیلی خوبی هم نخواهند بود. مراقبان مهدکودک همچنین باید آموزش احیای ‌قلبی ریوی دیده باشند و در مورد مسائلی مثل خواب، تربیت و تغذیه با شما اشتراک نظر کلی داشته باشند.

توجه کنید تا ببینید پرسنل مهد با بچه‌های تحت مراقبتشان چگونه تعامل و برخوردمی‌کنند. برای این کار غیر از اینکه به غریزه و احساس درونی خودتان اعتماد می‌کنید، با دقت نگاه کنید وقتی کودکان گریه می‌کنند فوراً به آنها رسیدگی می‌شود یا اینکه می‌گذارند همان‌طور گریه کنند. همچنین دو نشانهٔ قطعی ایده‌آل نبودن یک مهدکودک داشتن پرسنلی است که با بچه‌ها یا فقط و فقط به زبان کودکانه صحبت می‌کنند یا فریاد می‌زنند و با آنها با خشونت صحبت می‌کنند. بچه‌های بزرگ‌تر را هم نگاه کنید. وقتی کودکان سؤالی می‌پرسند آیا به آنها گوش داده می‌شود؟ آیا وقتی می‌خواهند به دستشویی بروند به آنها کمک می‌شود؟ پس یکی از ملاحظات اصلی شما باید این باشد که کودکتان توجهی را که نیاز دارد دریافت کند.

در میان تمام پیش‌نیازهای مهم برای انتخاب مهدکودک، داشتن یک برنامهٔ آموزشی که همهٔ زمینه‌های رشد و تکامل کودک یعنی زمینه‌های شناختی، عاطفی، زبانی، فیزیکی و اجتماعی را پرورش می‌دهد ضروری است. مهدکودک‌ها همچنین باید به طور منظم هر کودک را ارزیابی کنند و نتیجه را به والدینش گزارش کنند و تغذیه و سلامت خوب را تشویق کنند.

کم بودن دستمزد کارکنان

خیلی بهتر این است اگر هر روز همان چهره‌های آشنا از کودکتان مراقبت کنند و چون حقوق و مزایای کم پرسنل مهدکودک به استعفای زیاد و در نتیجه تغییر زیاد کارمندان منجر می‌شود، توچه به این مورد نیز مهم است. البته حتی گاهی برای بهترین مهدکودک‌ها هم استخدام و حفظ کارمندان خوب دشوار است. به برخی مراقبان مهدکودک‌ها ممکن است دستمزدی داده شود که از آن راضی نباشند و زحمت مراقبت از تعداد زیاد کودکان در هر روز می‌تواند کاری طاقت‌فرسا باشد. اما مهدکودک‌هایی که مرخصی باحقوق و بیمهٔ سلامت ندارند حتی کمتر از بقیه احتمال داشتن کارمندان وفاداری را دارند که در درازمدت از کودکتان مراقبت کنند.

بنابراین اگر سوابق آموزشی کارکنان قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد که بیش از حد از آنها کار کشیده می‌شود یا کارمندان خیلی در آن مهدکودک نمی‌مانند، این مهدکودک را هم از فهرستتان خط بزنید.

تأسیسات کثیف و غیرایمن

اگر مهدکودک انتخابی شما مورد خوبی بود اما فرسوده و مخروبه به نظر می‌رسد باز هم لازم است آن را هم کنار بگذارید و به جست‌وجو ادامه دهید. یک بررسی سریع برای ارزیابی این مورد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محل آماده کردن غذا باید از توالت و محل تعویض پوشک کاملاً دور باشد.
  • کف داخلی مهد، کفپوش‌ها، دیوارها و آشپزخانه‌اش باید کاملاً تمیز باشد.
  • گرما، نور و تهویه باید کافی و مناسب باشد.
  • تجهیزات باید در وضعیت قابل قبولی باشد.
  • کارکنان باید قبل و بعد از هر بار عوض کردن پوشک‌ دستشان را بشویند و ناحیهٔ‌ تعویض پوشک را کاملاً تمیز کنند.
  • مهدکودک باید کلاً تمیز و مرتب به نظر برسد.
  • اسباب‌بازی‌ها باید در وضعیت مناسبی باشد.
  • پنجره‌های طبقات بالا در صورت وجود باید بسته نگه داشته شوند یا محافظ داشته باشد.
  • داروها و مواد خطرساز باید دور از دسترس باشد.
  • پوشش تخت‌ها باید تازه و سفت باشد تا ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد برای کودکان کوچک کاهش باید.
  • فضای بازی بیرونی باید هموار باشد و سطح زیر تاب‌ و سرسره‌ها با مواد ضربه‌گیر پوشانده شود.
  • باید دستگاه اعلام حریق وجود داشته باشد و در حال کار باشد.
  • رادیاتورها و بخاری‌ها باید پوشانده شود یا نوعی محافظ داشته باشد.
  • یک جعبهٔ‌ کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی باید دم دست باشد.
  • شماره تلفن‌های ضروری مثل اورژانس یا آمبولانس باید در جای مشخصی نصب شده باشد.
  • تمرین اطفاء حریق باید حداقل یک بار در ماه انجام شود.
  • همهٔ وسایل استاندارد ایمن‌سازی برای کودک مثل پوشش پریزهای برق، محافظ پله و در و ضامن در باید وجود داشته باشد.
  • درهای خروجی باید امنیت لازم را داشته باشد و غریبه‌ها نباید بتوانند راحت از خیابان وارد شوند.

همچنین بهتر است به دنبال مهدکودکی باشید که فضای وسیعی داشته باشد. طبق معیارهای معتبر دنیا، مهدکودک‌ها باید به ازای هر کودک حداقل سه مترمربع فضای داخلی و ۱۰ مترمربع فضای باز داشته باشند. اگر مهدکودکی که از آن بازدید کرده‌اید چرک‌گرفته، شلوغ و تنگ یا خطرناک به نظر رسید، از این مورد هم بگذرید.

مجوز منقضی‌شده و فاقد اعتبار

بسیاری از مهدکودک‌ها مجوز کار خود را در جای مشخصی نصب می‌کنند. اگر تاریخ اعتبار مجوز مهدکودک منقضی شده است،‌ آن را از فهرستتان خط بزنید. اگر مجوزی ندیدید می‌توانید دربارهٔ آن ‌سؤال کنید. همچنین می‌توانید برای بررسی اعتبار مجوز مهدکودک مورد نظرتان با سازمان بهزیستی کشوری تماس بگیرید، زیرا هرچند داشتن مجوز، مراقبت خوب از کودک را تضمین نمی‌کند اما اولین شرط لازم است، چون مهدکودک‌هایی که مجوز ندارند، حتی حداقل معیارها را هم رعایت نکرده‌اند.

مهدکودک‌ها همچنین برای دریافت مجوز ملزم به رعایت الزامات سلامت و ایمنی هستند و مهدکودک‌هایی که فرایند کسب گواهی‌های لازم را نگذرانده‌اند ممکن است مشکوک باشند. داشتن مجوز همه چیز نیست اما مهدکودکی که مجوز ندارد نیز مناسب شما نیست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط