راه‌های لوس نکردن کودکان: چطور بچه‌ها را لوس نکنیم؟

راه‌های لوس نکردن کودکان: چطور بچه‌ها را لوس نکنیم؟

شما هم حتماً شنیده‌اید که عشق هیچ محدودیتی نمی‌شناسد، درست است؟ خیر، این گفته اشتباه است! اگر می‌خواهید فرزندان خوش‌رفتار و مؤدبی تربیت کنید، باید قوانینی و مقرراتی ایجاد کنید. در این مطلب با چند قدم اصلی که به شما کمک می‌کند تا رفتارهای ناخوشایند از همین ابتدا شروع نشوند، آشنا شوید.

محدودیت‌های واضح و روشنی تعیین کنید

به این شکل فکر کنید که اگر مقررات روشن و واضح باشند و جایی برای تعبیر و تفسیر مجدد باقی نگذارید، در آینده مجبور به بحث کردن نخواهید بود. به تفاوت بین جمله‌هایی مثل «باشه، می‌تونی یه شیرینی دیگه بخوری.» که باعث ایجاد امید زیادی در کودک برای خوردن شیرینی دوم هم می‌شود و جمله‌های خیلی بهتری مثل «می‌تونی یه شیرینی دیگه بخوری، اما برای شیرینی دوم خواهش نکن. فقط همین یکی!» دقت کنید. گفتن و شنیدن این دو جمله و اثرش برای کودکان فرق دارد. این را به یاد داشته باشید، هرچند این مورد هم مهم است ولی منظور خوردن یا نخوردن خوراکی‌ای که کودک دوست دارد نیست، بلکه پیامی است که شما به کودکتان می‌دهید!

تحت هر شرایطی به محدودیت‌های مشخص‌شده پایبند بمانید

برای همهٔ ما اتفاق افتاده است که مثلاً اول می‌گوییم «فقط یک شیرینی» و سپس در مورد تصمیم خود تردید می‌کنیم و زیر حرفمان می‌زنیم. راهکارش این است که باید نگاه بلندمدتی به موضوع داشته باشید. شاید خوردن شیرینی دوم فقط یک بار ایرادی نداشته باشد، اما آیا شما واقعاً می‌خواهید هر بار که محدودیتی تعیین می‌کنید، زیر سؤال برده شود؟ این کار شما چه پیامی به کودکتان خواهد داد؟ اگر تصمیم خود را تغییر دهید، این اتفاق خواهد افتاد. پس یادتان باشد یکی، فقط یعنی یکی و یکی نباید هیچ‌وقت دو تا شود!

تسلیم التماس‌ها نشوید

این یکی ساده است، اگر یک بار که تسلیم التماس و خواهش شوید، به فرزند خود آموخته‌اید که التماس کردن تأثیر دارد، پس مراقب این مورد خیلی مهم باشید.

از کودک بخواهید شما را قانع کند

اگر او چیزی را می‌خواهد که شما در موردش مطمئن نیستید، از او بخواهید که برایش دلیل بیاورد. مثلاً آیا او می‌خواهد برنامهٔ تلویزیونی محبوبش را تماشا کند؟ اگر توضیح دهد که تمام اسباب‌بازی‌هایش را سر جایشان گذاشته است یا ابتدا چرت بعدازظهرش را می‌زند، پاسخ مثبت دادن می‌تواند برایتان راحت باشد. به عبارت دیگر، مثلاً در برابر پرسش «می‌تونم تلویزیون تماشا کنم؟» بپرسید: «اسباب‌بازی‌هات رو جمع کردی؟» اگر پاسخ مثبت بود، می‌تواند کارتونش را ببیند.

از ناامید کردن کودکتان نترسید

ما از دیدن غم و ناراحتی بچه‌هایمان می‌ترسیم یا خیلی از آن بدمان می‌آید، اما باید یادمان باشد که هیچ‌کس همیشه نمی‌تواند آنچه را می‌خواهد به دست آورد. یادگیری پذیرش ناامیدی و شکست، به فرزند شما مهارت‌های مقابله‌ای مهمی می‌دهد که در آینده کمکش می‌کند در زندگی با استرس و نگرانی‌هایی مثل اضطراب‌های عاطفی مقابله کند.

او را در کارهای خانه و مسئولیت‌ها سهیم کنید

شما با دل‌نازک بودن لطفی به کودک خود نمی‌کنید. مطالعات نشان می‌دهد که سخت‌گیری در انجام کارهای خانه و مسئولیت‌هایی که به او واگذار شده است به کودک کمک می‌کند توانایی مقابله با احساس درماندگی و ناامیدی را پیدا کند و حتی کودکان نوپا نیز می‌توانند کارهای ساده‌ای را در خانه انجام دهند. این کارها مثلاً شامل گذاشتن اسبا‌ب‌بازی‌ها سر جایشان یا کمک به شما در جمع کردن چیزهایی است که خودش پخش می‌کند و می‌ریزد.

بگذارید برای آنچه می‌خواهد زحمت بکشد

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بچه‌ها وقتی همه چیز را خیلی راحت به دست می‌آورند، اصطلاحاً لوس می‌شوند و قدر آن چیزها را نمی‌دانند. اگر فرزند شما اسباب‌بازی جدیدی می‌خواهد، یک سیستم پاداش‌دهی برای رفتار خوب ایجاد کنید و بگذارید آن اسباب‌بازی را کم‌کم و با رفتار خوبش به دست آورد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط