اثر نمایشگرها روی کیفیت خواب کودک

اثر نمایشگرها روی کیفیت خواب کودک

اجازه دادن به کودکان برای استفاده از نمایشگرها در نزدیکی زمان خواب می‌تواند در خواب آنها اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، یک مطالعهٔ جدید نشان می‌دهد که این کار می‌تواند کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد، به خصوص زمانی که نمایشگر در تاریکی تماشا شود. در این مطلب با تحقیقی در این مورد که آیا استفاده از نمایشگرها قبل از خواب می‌تواند بر کیفیت خواب کودکان تأثیر منفی بگذارد آشنا شوید.

تحقیق اثر نمایشگر بر کیفیت خواب کودکان

دانشمندان عادت‌های خواب بیش از 6000  کودک 11 و 12 ساله را مورد مطالعه قرار دادند و بچه‌ها به سؤالاتی در مورد استفاده از نمایشگرها، از جمله زمان صرف‌شده با تلفن همراه، تبلت، کتابخوان الکترونیکی، رایانه، مدیا پلیرهای قابل حمل، کنسول‌های بازی و تلویزیون در فاصلۀ یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب پاسخ دادند. این مطالعه به‌ ویژه روی این موضوع تمرکز داشت که کودکان از این دستگاه‌ها در اتاق‌های تاریک استفاده می‌کنند یا روشن.

بچه‌های شرکت‌کننده در این مطالعه همچنین کیفیت خواب خود را گزارش کردند، یعنی چه مدت طول می‌کشد تا هر شب به خواب بروند، آیا در طول شب از خواب بیدار می‌شوند یا آیا صبح‌ها زودتر از موعد از خواب بیدار می‌شوند؟ علاوه بر این، آنها به پرسش‌نامه‌ای در مورد آسایش ذهنی و اجتماعی خود پاسخ دادند. 

نتایج تحقیق اثر نمایشگر بر کیفیت خواب بچه‌ها

بر اساس یافته‌های منتشرشده در این تحقیق، استفاده از نمایشگرها در شب با موارد زیر ارتباط دارد:

  • مشکل در به خواب رفتن و مشکل زود بیدار شدن
  • خواب ناآرام
  • ریسک بالاتر برای دیر بیدار شدن در میان کودکانی که قبل از خواب از تلفن همراه استفاده می‌کردند یا تلویزیون تماشا می‌کردند.
  • کیفیت زندگی پایین‌تر

بر اساس این تحقیق، کودکانی که در تاریکی از نمایشگرها استفاده می‌کردند بیشترین کمبود خواب را داشتند. این تفاوت می‌تواند به این دو علت باشد؛ یکی این‌که نور آبی صفحۀ نمایش در تاریکی بیشترین اختلال را در هورمون‌های خواب بدن ایجاد می‌کند و دیگر این‌که بچه‌هایی که در تاریکی نمایشگرها را تماشا می‌کنند، در مقایسه با کسانی که قبل از خاموش شدن چراغ‌ها به نمایشگر نگاه می‌کنند، دیرتر می‌خوابند و احتمالاً بدون این‌که والدینشان بدانند.

مطالعهٔ حاضر بر این فرض متکی بود که بچه‌ها مقدار دقیق استفادۀ خود از نمایشگرها را گزارش کنند، بنابراین جا برای خطا وجود دارد. پس به تحقیقات بیشتری برای تأیید یافته‌های این مطالعه نیاز است. با این حال، مطالعات دیگر نیز استفاده از نمایشگر قبل از خواب را با کیفیت پایین خواب مرتبط دانسته‌اند. پژوهش‌های دیگر نیز زمان زیاد استفاده از نمایشگر را با مشکلات دیگری مانند ورزش نکردن، مشکلات رفتاری و اضطراب مرتبط دانسته است.

کارشناسان برتز طب اطفال در دنیا توصیه می‌کنند استفادۀ کودک خود از نمایشگرها را محدود کنید و دستگاه‌ها را حداقل 30 دقیقه قبل از خواب خاموش کنید. مطلب نکات و اطلاعات مربوط به زمان استفاده از نمایشگر برای بچه‌ها می‌تواند به شما کمک کند محدودیت‌هایی مناسب فرزندتان ایجاد کنید.  

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط