چگونه کودکی خوش‌بیان و خوش‌صحبت داشته باشید

چگونه کودکی خوش‌بیان و خوش‌صحبت داشته باشید

کودکانی که خوب صحبت می‌کنند هم در کلاس درس و هم در زمین بازی احساس اعتماد به نفس می‌کنند. می‌توانید با تمرکز بر مهارت‌های گفتاری در خانه، فرزندتان را تشویق کنید که از صحبت کردن در موقعیت‌های مختلف و با انواع مختلف افراد احساس راحتی کند. در این مطلب با چند راه برای تربیت کودکی با بیان واضح و روشن آشنا شوید.

شنوندهٔ مشتاقی باشید

وقتی فرزندتان در مورد اتفاقات و ماجراهای روز خود برای شما تعریف می‌کند، موبایل و اخبار را کنار بگذارید، ظرف شستن یا درست کردن شام را متوقف کنید و توجه بی‌دریغ خود را به او معطوف کنید. اگر وقتی با شما صحبت می‌کند احساس کند که در مرکز توجه قرار دارد، راحت‌تر می‌تواند سفرۀ دلش را باز کند.

از دستور زبان خوب و واژگان مناسب استفاده کنید

وقتی با او صحبت می‌کنید، صحبت‌های خود را ساده‌سازی نکنید. بچه‌ها تقلیدگران خوبی هستند و هر چیزی را که شما می‌گویید تکرار می‌کنند. بنابراین عادت‌های گفتاری خوب را از سن پایین به او القا کنید و اگر نمی‌خواهید فحش دادن و ناسزا گفتن را یاد بگیرد، خیلی مراقب عبارت‌هایی که به کار می‌برید باشید!

اشتباهات را به طور مداوم اما با ملاحظه تصحیح کنید

اگر کودکتان کلمه‌ای را اشتباه تلفظ می‌کند یا از ضمیر نادرستی استفاده می‌کند، صرفاً عبارت او را به شکل درست برایش تکرار کنید و از آن عبور کنید. به عنوان مثال، اگر گفت: «اون به گربه صدمه رساندید»، فقط بگویید: «اون امروز تو مدرسه به گربه صدمه رسوند؟ برام تعریف کن چه اتفاقی افتاد». اگر روی اشتباهش تمرکز کنید، فقط او را نسبت به صحبت کردن خود مضطرب خواهید کرد.

دایرۀ واژگانی او را بسازید

طبیعی‌ترین راه برای انجام این کار این است که هر جا امکان دارد از کلمات مختلف برای توصیف یک شیء یکسان استفاده کنید. به عنوان مثال، یک وسیلۀ نقلیه می‌تواند یک ماشین، یک کامیون، یک تریلر یا تراکتور باشد، یک قطار می‌تواند یک لوکوموتیو، یک موتور بخار یا یک موتور دیزل باشد. فارسی زبانی بسیار غنی است، پس تا جایی که می‌توانید از مترادف‌ها استفاده کنید.

در مورد دایرهٔ واژگانی عاطفی کودک بیشتر بدانید.

سؤالاتی دارای پایان باز بپرسید

اگر از فرزندتان بپرسید: «امروز تو پیش‌دبستانی خوش گذشت؟» دارید درخواست پاسخی یک‌‌کلمه‌ای را می‌دهید، اما اگر بپرسید: «امروز تو زنگ تفریح چیکار کردید؟» او را تشویق می‌کنید تا آنچه را که اتفاق افتاده است توصیف کند.

او را تشویق کنید تا با صدای بلند بخواند

با این وجود که فرزند شما هنوز در حال یادگیری نحوۀ رمزگشایی از حروف و کلمات است، می‌تواند در حین ورق زدن کتاب‌های تصویری خود داستان‌هایی سرهم کند، یا شاید بتواند کتابی را که حفظ کرده است برای شما بخواند؛ با این‌که فرزند شما هنوز در حال یادگیری خواندن است اما احتمالاً می‌تواند کتاب محبوبش را بخواند یا از پس یک کتاب مخصوص خوانندگان تازه‌کار بربیاید.

به او فرصت بدهید

به کودک خود فرصت‌های زیادی بدهید تا با بزرگسالان و بچه‌های بزرگ‌تر صحبت کند. برای کمک به اعتماد به نفس فرزندتان در صحبت کردن با بزرگ‌ترها، به او اجازه دهید با رستوران تماس بگیرد و غذا را سفارش دهد یا در رستوران سفارش غذای خودش را به پیشخدمت بدهد و زمانی که بزرگسالان دیگر از او سؤال می‌پرسند، از پاسخ دادن به جای او خودداری کنید.

در مورد چگونگی حرف زدن با کودکتان بیشتر و کامل بدانید.

بازی کنید

بازی‌هایی را انجام دهید که صحبت کردن را تشویق می‌کنند. برای فهرستی از ایده‌ها، مطلب فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای ارتقای مهارت‌های گفتاری را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط