چطور بچه‌ها را به نوشتن علاقه‌مند کنیم

چطور بچه‌ها را به نوشتن علاقه‌مند کنیم

کودکان به طور طبیعی به نوشتن تمایل دارند. آنها عاشق نشانه‌دار کردن چیزها و بیان خود هستند. در این مطلب با هشت روش برای کمک به حفظ علاقۀ کودکان پیش‌دبستانی تا کلاس سوم به نوشتن را آشنا شوید.

چطور کودکی علاقه‌مند به نوشتن تربیت کنیم: پیش‌دبستان تا کلاس سوم

به کودکتان فشار نیاورید

برای تبدیل کودک خود به یک نویسنده، هرچه می‌توانید فرصت گذاشتن قلم روی کاغذ، گچ روی پیاده‌رو، رنگ روی تابلو و ماژیک روی وایت‌بورد را به او بدهید، اما مطمئن شوید که همۀ این کارها مفرح و سرگرم‌کننده است.

کودک پیش‌دبستانی شما تازه شروع به درک چگونگی استفاده از کلمات برای  انتقال افکار کرده است و هنوز در حال ایجاد مهارت‌های حرکتی ظریف مورد نیاز برای نوشتن حروف است. فرزندتان در آینده زمان زیادی برای تمرین‌ خوش‌خطی و تکالیف تمرینی خواهد داشت. در این مرحله، هدف شما تشویق اوست، تا متوجه شود که نوشتن فعالیتی با مزایای منحصربه‌فرد خود است.

مطلب مراحل نوشتن در کودکان را ببینید.

انواع ابزارهای نوشتن را امتحان کنید

بگذارید انواع نوشت‌افزارها مثل مدادرنگی، گچ، خودکار، مداد و رنگ‌ها را امتحان کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است استفاده از مدادشمعی یا مدادهای ضخیم برای او راحت‌تر از مدادهای باریک باشد. حتی خمیر کیک و خمیر بازی نیز ابزار نوشتن هستند. شما می‌توانید آنها را لوله کنید و حروف الفبا را از آنها دربیاورید. این کار به رشد مهارت‌های حرکتی کودک نیز کمک می‌کند.

مدادشمعی‌ها، گچ، خودکار، مداد و رنگ نقاشی را در کشویی بگذارید که در دسترس فرزندتان باشد و بتواند آن را تزئین کند و اسمش را روی آن بچسباند. او را تشویق کنید هر زمان که دوست دارد از آنها استفاده کند. نوشتن حروف الفبا با گچ روی پیاد‌ه‌رو فعالیتی عالی برای روز‌های آفتابی است؛ برای روزهای بارانی هم نقاشی در داخل خانه گزینه‌ای عالی است.

سطوح مختلف را امتحان کنید

برای مبتدیان، کاغذ سفید ابزاری ضروری است. کاغذهای بزرگ و ضخیم مخصوص طراحی ارزان هستند و کودکان دوست دارند که سطوح بزرگی برای پر کردن داشته باشند. اما تخته سیاه، پیاده‌رو و وایت‌برد را فراموش نکنید. اگر نگران خرابکاری هستید، میزی در سایز کودک را بیرون از خانه یا در بخشی از آشپزخانه یا اتاق بازی که ریخت و پاش در آن اهمیتی ندارد، بگذارید. برای تمیز کردن آسان، ماژیک‌هایی با اثر قابل شست‌وشو و قلم‌های پاک‌شو بخرید.

تایپ کردن به فرزندتان کمک خواهد کرد تا یاد بگیرد چگونه حروف را برای ایجاد کلمات و عبارت‌هایی که افکارش را با آنها منتقل می‌کند، ترکیب کند.

عادت‌های خوب نوشتن را الگوسازی کنید

بگذارید فرزندتان ببیند نوشتن برای شما کاری نرمال و هرروزه است. نوشتن فهرست کارهایی که باید انجام شود، نوشتن ایمیل یا نامه‌ها، نوشتن دفترچۀ خاطرات روزانه. کودکان خردسال کپی‌کار و مقلد هستند، پس اگر شما نوشتن را دوست دارید، به احتمال زیاد فرزندتان در این اشتیاق سهیم می‌شود.

برای فرزندتان دفتر خاطرات بخرید

بچه‌ها عاشق نوشتن در دفترچۀ خاطرات هستند و این‌که هر روز، افکار، احساسات و فعالیت‌های خود را در یک صفحۀ خاص ثبت کنند. دفترچۀ خاطرات قفل‌دار به خصوص جذاب است، زیرا هر چیزی که بوی راز می‌دهد جذاب است و کدام بچه می‌تواند در برابر پیشنهاد یک راز مقاومت کند؟ حتی اگر فرزند شما هر یک یا دو روز فقط یک جمله در آن بنویسد، مثلاً «امروز از دست دوستم عصبانی بودم»، کم‌کم ارزش ثبت افکار خود را درک خواهد کرد.

اگر در شروع کار مشکل دارد، می‌توانید از او چند سؤال بپرسید: «جالب‌ترین اتفاقی که امروز برات افتاد چی بود؟»، «چه چیزی امروز خوشحالت کرد؟»، «امروز چیزی تو رو عصبانی کرد؟» یا «امروز با کسی یا چیزی که غیرمعمول باشه برخورد کردی؟»

از کامپیوترها استفاده کنید

وارد سیستم شوید و به کودک اجازه دهید کلماتی را در صفحات نرم‌افزار Word یا هر جایی که قابل تایپ کردن است بنویسد. با توجه به سن و مهارت کودکتان، شاید به کمک شما نیاز داشته باشد یا می‌توانید ایمیلی به دوستانش بنویسد. بگذارید فرزندتان با کمک برنامه‌های کامپیوترها داستان‌هایی بنویسد یا به دوستانش ایمیل بزند، حتی اگر برای نوشتن کلمات واقعی خیلی کوچک باشد، بگذارید به دکمه‌های صفحه کلید ضربه بزند. اگرچه هنگام تایپ کردن با دست خود نمی‌نویسد، اما در حال تمرین نوشتن است. او در حال یادگیری این مفهوم است که حروف با هم ترکیب می‌شوند و کلمات و عباراتی را تشکیل می‌دهند که افکار را منتقل می‌کنند. 

مشتاق و پرشور باشید

به آنچه فرزندتان می‌نویسد یا می‌کشد علاقه نشان دهید، حتی اگر صرفاً خط‌خطی‌های بی‌معنایی به نظر می‌رسند و رمزگشایی از آن دشوار باشد. جمله‌ها و مفاهیم مشخصی را ذکر کنید. مثلاً گفتن: «تو واقعاً داری یاد می‌گیری اسم خودت رو بنویسی» یا «تو واقعاً داری یاد می‌گیری داستانی بنویسی که توجه آدم رو جلب کنه» برای فرزندتان بسیار معنادارتر از «تو نویسندۀ خوبی هستی!» خواهد بود.

و به یاد هم داشته باشید که در مورد روند نوشتن و همچنین نتیجه نیز از فرزندتان تعریف کنید. مثلاً بگویید: «وقتی می‌نویسی واقعاً براش وقت می‌ذاری» یا «خیلی خوب می‌تونم ببینم که برای نوشتن این کلمه یا داستان چقدر دقت به خرج دادی».

نوشتن را تشویق کنید

همراه فرزندتان بازی‌هایی انجام دهید که نوشتن را تشویق می‌کنند. برای پیدا کردن راه‌های بیشتر تشویق نوشتن در کودکان، به لیست فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای رشد مهارت نوشتن کودک مراجعه کنید. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط