۲۵ ماهگی: احساسات پرشور

۲۵ ماهگی: احساسات پرشور

مادرشو دو ساله شدن کودکتان و ورود به سال سوم زندگی با فرزندتان را تبریک می‌گوید. در این مطلب با بخشی مهم از زندگی کودکتان در شروع ۲۵ ماهگی‌اش آشنا شوید.

احساسات قوی کودک دو ساله‌

در این سن قلب کودک در صورتش است و در صدایش، در مشت‌هایش، در پاهایی که به زمین می‌کوبد و در اشک‌های بی‌دلیلی که می‌ریزد. شما به ندرت مجبورید حال روحی یا درونی یک کودک دو ساله را حدس بزنید، چون حال و احساس کودکان در این سن واضح و آشکار است.

یادتان باشد ابراز احساسات کاری طبیعی و سالم است، حتی اگر این احساسات ناشی از شادی نباشند. بنابراین، فکر نکنید که باید فرزندتان را بی‌فوت ذره‌ای وقت و در اولین لحظه‌ٔ لب برچیدن یا فین‌فین ناراحتش، خیلی سریع دلداری بدهید! بلکه بگذارید فرزندتان بداند که ایرادی ندارد گاهی اوقات ناراحت باشد؛ این بخشی از زندگی است.

شیرجه زدن و عکس‌العمل فوری شما برای سرکوب کردن حس ناراحتی بچه‌ها پیغام اشتباهی به کودک می‌دهد، به این معنی که داشتن احساس غم و اندوه یا عصبانیت درست نیست. حل کردن همه‌ٔ مشکلات برای کودک نیز این فرصت را از او می‌گیرد که با احساساتش روبه‌رو شود و آنها را مدیریت کند. قرار نیست به کودکتان بی‌محلی و بی‌توجهی کنید، بلکه لازم است حد اعتدال و روش درست هر گونه برخورد با کودکتان را به شکل مناسبش یاد بگیرید.

به او کمک کنید تا به احساساتش عنوان بدهد و نامشان را بداند. به عنوان مثال، «تو الان از مامان عصبانی شدی، چون گفت امروز پارک نمی‌ریم!» همچنین مثلاً به او بگویید که شما نیز گاهی همین احساسات را دارید: «وقتی از مامان‌بزرگ خداحافظی می‌کنیم ناراحت می‌شی؟ من هم ناراحت می‌شم.»

اگر فرزند شما هنگام عصبانیت یا ناراحتی جیغ می‌کشد یا دیگران را می‌زند، شیوه‌های قابل قبول‌تری برای تخلیهٔ احساساتش، مانند پا کوبیدن به زمین را به او نشان دهید و بگذارید آنها را امتحان کند.

نکتهٔ والدین: بچهٔ خوبی بودن

اگر احساس می‌کنید که پیشاپیش نگران دو سالگی کودکتان هستید، بدانید که دلیلی برای این کار وجود ندارد، چون این سومین سال زندگی کودک شماست و سالی که تازه از آن عبور کرده‌اید، از لحاظ رشد و تکامل جزء چالش‌برانگیزترین سال‌ زندگی کودک شما بوده است، پس راحت باشید، چون خود دو سالگی آرام‌تر و حتی مفرح‌تر است.

اکنون کودک شما می‌تواند با اعتمادبه‌نفس حرکت کند و برای بازی کمک کمتری نیاز دارد. او بهتر از گذشته می‌تواند خواسته‌هایش را به دیگران بفماند و حتی بیشتر از آنچه را می‌تواند به زبان بیاورد درک می‌کند. کنجکاوی بی‌حد او حالا با درک فزاینده‌اش از قوانین متعادل می‌شود.

درست است که بچه‌های دو ساله همچنان مرزها و محدودیت‌های موجود را آزمایش و امتحان می‌کنند و با والدینشان اختلاف نظر خواهند داشت و این بخشی از رشد است اما همچنین تمایلی بیشتری برای کسب رضایت شما دارند. به‌طورکلی، آنها حالا می‌خواهند که بچه‌ٔ خوبی باشند، آنها می‌خواهند کمک کنند، برنامه‌های روتین و ثبات رویه در واکنش‌های شما به فرزندتان کمک می‌کند تا قوانین را بهتر بیاموزد و بخش روزمرهٔ زندگی‌تان در کنار هم هموار و راحت‌تر باشد.

در مورد اصول اولیهٔ تربیت کودک بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط