رشد جنین در هفتۀ بیست و پنجم

رشد جنین در هفتۀ بیست و پنجم

در هفتۀ ۲۵ بارداری، کودک در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک گریپ‌فروت بزرگ است که از سر تا پاشنۀ پا در حدود ۳۴ سانتی‌متر طول و نزدیک به ۶۹۰ گرم وزن خواهد داشت. از آنجا که او در حال حاضر مقداری چربی نوزادی دارد، پوستی صاف‌تر و چین‌وچروک کمتری خواهد داشت. مغز، قلب و ریه‌ها اکنون به ‌طور کامل شکل گرفته است، اما در ادامۀ بارداری و جهت آماده شدن برای جهان خارج، به تکامل خود ادامه خواهند داد. ساختارهایی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند و همچنین مغز هنوز با سرعت در حال رشد هستند. توسعه و رشد حواس پنج‌گانه همچنان ادامه دارد و کودک نسبت به محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد.

عصب بینایی چشم‌ها ممکن است به اندازه‌ای رشد یافته باشد که کودک نور را ببیند و به سمت آن بچرخد. هنگامی که رشد رگ‌های خون ریه‌ها همچنان ادامه دارد، سوراخ‌های بینی که قبلاً شکل گرفته‌اند شروع به باز شدن می‌کنند. با توسعۀ بیشتر عصب‌های دهان و ناحیۀ لب، کودک شروع به تمرین رفلکس‌های بلع می‌کند. استخوان‌‌های گوش سخت‌تر شده‌اند و حساسیت گوش‌‌ها افزایش یافته است. کودک می‌تواند صدای مادر خود را تشخیص دهد، البته با توجه به اینکه گوش‌‌ها نسبت به امواج صوتی بم حساس‌تر است، احتمالاً فرزند شما راحت‌تر صدای پدرش را می‌شنود.

ضربان قلب کودک هنوز سریع‌تر از ضربان قلب شماست، اما باید کم‌کم آهسته شود و به حدود ۱۴۰ ضربان در دقیقه کاهش یابد. اتصالات عصب دست‌ها نیز در حال بهبود است و مهارت و چابکی بیشتری به کودک می‌دهد. کودک، اعضایی مثل دست دیگر، یکی از پاها، بند ناف و حتی صورتش را برای لمس دارد. اگر شما دوقلو باردارید، کودکانتان می‌توانند یکدیگر را لمس و بررسی کنند. شما ممکن است متوجه چرخۀ خواب کودک نیز بشوید که در این زمان ممکن است ۱۲ تا ۱۴ ساعت بخوابد.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنینتان، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط