رشد جنین در هفتۀ هشتم

رشد جنین در هفتۀ هشتم

در هفتۀ هشتم بارداری، رویان یا جنین ابتدایی تقریباً به اندازۀ یک فندق است که از سر تا انتها، طولی در حدود یک سانتی‌متر و نیم یا ۱۵ میلی‌متر و وزنی حدود یک گرم خواهد داشت. در این مرحله، مغز به سرعت در حال رشد است و اندازۀ آن در طول سه یا چهار روز آینده افزایش می‌یابد. همزمان با تغذیۀ جنین توسط جفت، کیسۀ زرده در حال کوچک شدن است و بند ناف مراحل اولیۀ گردش خون را آغاز می‌کند. رشد اجزای صورت نیز ادامه می‌یابد، به ‌ویژه چشم‌ها، لب بالایی، بینی و قسمت بیرونی گوش‌ها و فک پایین شکل خواهد گرفت. وقتی تنۀ جنین شروع به عمودی شدن می‌کند، پاها و بازوهای جنین نیز بلندتر می‌شود و انگشت‌ها شروع به شکل‌گرفتن می‌کنند. شما نمی‌توانید اجزای پاها را ببینید، اما نرمۀ استخوان که در نهایت استخوان‌ها را تشکیل خواهد داد در حال شکل‌گیری است.

عصب‌ها در اندام تحتانی که تا پایان هفته، بخش‌های مجزای آن شامل ران، ساق پا و پاها تشکیل شده است، شروع به رشد می‌کند. جنین به سرعت در حال رشد است، اما نشانه‌های فیزیکی جنسیت او هنوز آشکار نیست. جنسیت جنین در لحظۀ لقاح مشخص شده است، اما اندام تناسلی هنوز کاملاً شکل نگرفته است. با این حال، قلب جنین رشد یافته است و ضربانی در حدود ۱۶۰ بار در دقیقه دارد. اندام‌های داخلی جنین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، عصب روده‌ها شکل می‌گیرد و خون‌رسانی خواهد شد. جفت نیز همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، اما هنوز قادر به عملکرد کامل نشده است.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. همچنین برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنین، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط