تبخال تناسلی در دوران بارداری

خانم‌های بارداری که دچار تبخال تناسلی هستند، ممکن است این ویروس را به نوزاد خود منتقل کنند. به همین دلیل، در صورت ابتلا به تبخال تناسلی در بارداری باید مراقبت بیشتری داشته ‌باشند. اگر باردار هستید و تبخال تناسلی دارید، به جای نگرانی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و به دنبال راه‌های پیشگیری از انتقال آن به کودکتان باشید. در این مطلب با چگونگی انتقال این ویروس، پیشگیری و درمان آن آشنا شوید.

امکان انتقال تبخال به نوزاد

ویروس تبخال تناسلی ممکن است هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود که می‌تواند خطرناک باشد. اما اگر خانمی قبل از بارداری این ویروس را بگیرد یا اگر برای اولین بار در اوایل بارداری دچار آن شود، احتمال این که نوزاد نیز آلوده شود، بسیار کم خواهد بود. خانم‌های مبتلا به ویروس تبخال تناسلی، پیش از زایمان به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اگر هنگام زایمان، علائمی مانند ‌‌جوش و تبخال نمایان شده باشد، احتمالاً پزشک سزارین را تجویز خواهد کرد. ابتلای مادر به تبخال تناسلی از دلایل ضرورت انجام سزارین است. اگر شخص در اواخر بارداری به ویروس تبخال تناسلی آلوده شود، خطر مبتلا شدن نوزاد بسیار بالاست. به این دلیل که سیستم ایمنی مادر، ‌‌آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر این ویروس را تولید نکرده است. خانم‌هایی که از قبل مبتلا به عفونت تبخال بوده‌اند، آنتی‌بادی‌هایی را برای مقابله با ویروس دارند که می‌تواند از جنین نیز در مقابل این ویروس محافظت کند. اگر باردار هستید و گمان می‌کنید اخیراً مبتلا به این عارضه شده‌اید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی در دوارن بارداری

خانم‌هایی که دچار تبخال تناسلی نیستند، باید در سه ماهۀ سوم بارداری در مورد رابطۀ جنسی خیلی احتیاط کنند. بهتر است تنها درصورتی‌که مطمئن هستند همسر آنها به ویروس تبخال مبتلا نیست، نزدیکی داشته باشند. ‌‌‌‌‌برخی پزشکان معتقدند که بهتر است خانم‌ها هنگام بارداری به منظور بررسی ابتلا به ویروس تبخال تناسلی مورد آزمایش قرار گیرند، به خصوص در شرایطی که همسر آنها به این ویروس آلوده باشد. اگر فکر می‌کنید شما یا همسرتان باید مورد آزمایش قرار بگیرید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

درمان تبخال تناسلی در دوران بارداری

خانم‌هایی که برای درمان تبخال از داروهای ضد ویروس یا سایر روش‌های درمانی استفاده می‌کنند، باید در مورد استفاده از این داروها در دورۀ بارداری با پزشک خود مشورت کنند و تصمیمی را انتخاب کنند که از نظر پزشک برای آنها بهتر است. ابتلای نوزاد متولدشده به ویروس تبخال ‌می‌تواند خیلی خطرناک باشد. به همین دلیل به فردی که دچار تبخالی دهانی است، اجازه ندهید کودک شما را ببوسد. اگر شما هم تبخال دهانی دارید، نوزادان دیگر را نبوسید و حتماً قبل از دست زدن به کودک دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط