تحت نظر گرفتن حرکات و ضربات جنین

تحت نظر گرفتن حرکات و ضربات جنین

از حدود هفتۀ ۲۰ به بعد ممکن است مادر بتواند حرکات جنین را احساس کند. حرکات جنین معمولاً اتفاقی طبیعی و نشان‌دهندۀ سلامت جنین است. مادر با دقت کردن به حرکات جنین در رحم می‌تواند سلامت او را تحت نظر قرار دهد. هر گونه تغییر و کاهش این حرکات در ماه‌های آخر بارداری می‌تواند نشان‌دهندۀ وجود مشکلی برای جنین باشد. در این مطلب می‌توانید با نحوۀ تحت نظر گرفتن این حرکات برای توجه به سلامت جنین آشنا شوید.

حس کردن حرکات جنین در شکم

با این وجود که جنین از هفته هفتم یا هشت شروع به حرکت کردن می‌کند و می‌توانید هنگام سونوگرافی شاهد حرکات او باشید، اما لگدهای جنین از حدود هفته ۲۰ به بعد برای زنان باردار قابل حس کردن است. هرچند برخی زنان ممکن است تا حدود هفته‌های ۲۳ و ۲۴ نیز حرکات جنینشان را حس نکنند. زنانی که فرزند چندم خود را باردار هستند، زودتر از زنانی که فرزند اول خود را باردارند، متوجۀ اولین لگدهای جنین می‌شوند. زنانی که قبلاً باردار شده‌اند به آسانی تفاوت لگد زدن جنین با دیگر حرکات و صداهای شکم مثل نفخ را متوجه خواهند شد.

زنان لاغرتر نیز نسبت به زنانی با وزن بالا، زودتر و در تعداد دفعات بیشتری حرکات جنین را حس می‌کنند. زنان باردار این حس را به بالا و پایین پریدن ذرت هنگام درست کردن پاپ‌کورن، شنا کردن یک ماهی کوچولو یا بال زدن یک پروانه تشبیه کرده‌اند. ممکن است اولین ضربه‌های جنین با نفخ یا درد ناشی از گرسنگی اشتباه گرفته شود، اما پس از مدتی که آن را به طور مکرر تجربه کنید، تفاوت آن را با این موارد درک خواهید کرد. هنگام نشستن یا دراز کشیدن، معمولاً متوجه این حرکات اولیۀ جنین خواهید شد.

اولین لگدهای جنین را خیلی کم و با فاصلۀ زیاد احساس خواهید کرد. در واقع ممکن است در طول یک روز چند بار این حرکات را حس کنید، اما روز بعد اصلاً آن را حس نکنید. در شروع نیمۀ دوم بارداری، درحالی‌که جنین به طور منظم در حال حرکت کردن و لگد زدن است، خیلی از این ضربه‌ها ممکن است به اندازۀ کافی قدرت نداشته باشد که آنها را حس کنید، اما در سه ماهۀ دوم بارداری به تدریج این لگدها قوی‌تر می‌شود و به دفعات بیشتری احساس خواهند شد.

جنین با رشد بیشتر، فضای بیشتری از رحم شما را می‌گیرد ولی میزان فعالیت او نباید در اواخر دوران بارداری کاهش یابد، بلکه حتی با قوی‌تر شدن و گرفتن فضای بیشتری از رحم، باید بیشتر از قبل حرکت‌های او را حس کنید. اگر پس از مقایسۀ تجربه‌های خود در این زمینه با دیگر زنان باردار متوجه تفاوت‌هایی شده‌اید، لازم نیست بی‌دلیل نگران شوید، زیرا هر جنین الگوی حرکتی خاص خودش را دارد و تا زمانی که میزان حرکات معمول فرزند شما کاهش نیافته است، مشکلی وجود ندارد.

مطلب جدول رشد دست و پای جنین را ببینید.

تحت نظر گرفتن تعداد حرکات جنین

دقت به حرکات جنین و ضربه‌های او می‌تواند در کنترل سلامت جنین به شما کمک کند. از زمان احساس متناوب این حرکات، به آنها دقت کنید و اگر احساس کردید ضربه‌ها کاهش پیدا کرده است، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. کاهش حرکات جنین به خصوص در به ماهه سوم بارداری ممکن است حاکی از وجود مشکلی باشد. برای بررسی شرایط جنین، نیاز به انجام سونوگرافی بیوفیزیکال یا تست بدون استرس و اندازه‌گیری مایع آمنیوتیک به کمک سونوگرافی است. برخی پزشکان توصیه می‌کنند در سه ماهۀ سوم بارداری، روزانه زمانی را صرف شمردن تعداد ضربه‌های جنین کنید. برای شمارش تعداد ضربه‌های جنین روش‌های مختلفی وجود دارد که دربارۀ آن باید از پزشک خود مشورت بگیرید. یکی از روش‌های متداول شمارش به این صورت است:

  • زمانی از روز را انتخاب کنید که جنین شما فعالیت بیشتری دارد. سپس هر روز در یک زمان ثابت، به آرامی و ساکن بنشینید یا به پهلو بخوابید تا حواس شما پرت نشود.
  • شما باید دقت کنید تا متوجه مدت زمانی شوید که ۱۰ ضربۀ مجزا را حس می‌کنید. حرکات کوچک مثل مشت زدن، لگد زدن یا حرکت کل بدن جنین، همگی در شمارش به حساب می‌آید.
  • اگر طی دو ساعت نتوانستید ۱۰ ضربه را حس کنید، شمارش را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط