واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسن‌هایی که شما طی دوران بارداری دریافت می‌کنید، نه تنها در سلامت شما نقش مهمی دارد، بلکه در سلامت نوزاد شما نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت. ایمنی شما، خط اول دفاعی فرزندتان در مقابل برخی بیماری‌های خطرناک است. بهترین تصمیم، انجام واکسیناسیون پیش از بارداری است، اما اگر این امکان برای شما وجود نداشته‌، لازم است بدانید برخی از واکسن‌ها را در دوران بارداری نیز می‌توانید تزریق کنید. در این مطلب با واکسن‌های بی‌خطر و خطرناک در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

واکسن‌های خطرناک در دوران بارداری

واکسن‌ها به‌طورکلی به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل واکسن‌های حاوی ویروس زنده، واکسن‌های حاوی ویروس کشته‌شده و واکسن‌های حاوی توکسوئید‌ها یعنی پروتئین‌هایی با ساختار شیمیایی تغییر‌یافته، بی‌خطر و استخراج‌شده از باکتری‌هاست.

از میان این انواع واکسن‌ها، زنان باردار نباید واکسن‌های ویروس زنده مانند واکسن سرخک، اوریون، سرخجه و آبله‌مرغان را تزریق کنند، زیرا این واکسن‌ها می‌تواند خطراتی را برای جنین به وجود بیاورد. اما تزریق واکسن‌های حاصل از ویروس کشته‌شده مانند واکسن آنفلوانزا و واکسن توأم کزاز، دیفتری در دوران بارداری بی‌خطر است. با این وجود قبل از زدن هر واکسنی حتماً با پزشک متخصص زنان یا مامای خود مشورت کنید.

در مورد سرخجه در بارداری بدانید.

واکسن‌های بی‌خطر در دوران بارداری

برخی واکسن‌ها در دوران بارداری قابل تزریق هستند. این واکسن‌ها شامل موارد زیر است:

واکسن آنفلوانزا: به تمام زنانی که در فصل آنفلوانزا یعنی از آبان تا اسفند ماه باردار خواهند شد، تزریق واکسن آنفلوانزا توصیه می‌شود. واکسن آنفلوانزا از ویروس کشته‌شده ساخته می‌شود، بنابراین برای شما و فرزندتان بی‌خطر است. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا در مهر و آبان است؛ قبل از این که فصل شیوع بیماری به اوج خود برسد. به این دلیل که انواع ویروس آنفلوانزا و واکسن‌های مربوط به آنها هر سال تغییر پیدا ‌می‌کند، نباید به این اعتماد کنید که تزریق واکسن سال گذشته در فصل آنفلوانزای امسال هم شما را ایمن نگه می‌دارد.

واکسن توأم کزاز، دیفتری: درصورتی‌که از آخرین تزریق واکسن یادآوری کزاز و دیفتری بیش از ۱۰ سال گذشته باشد و نیاز به تزریق مجدد آن باشد، زنان باید واکسن توأم را طبق دستور پزشک تزریق کنند. واکسن توأم را می‌توان در هر زمانی از دوران بارداری تزریق کرد، اما بهتر است اگر در دوران بارداری قصد تزریق دارید، بین هفته‌های ۲۷ تا ۳۶ این کار را انجام دهید. اگرچه بهتر است کل واکسیناسیون‌ها را پیش از بارداری انجام دهید. این واکسن از توکسوئید ساخته می‌شود و تزریق آن در دوران بارداری بی‌خطر است.

واکسن ‌هپاتیت B: تزریق این واکسن در دوران بارداری بی‌خطر است. پزشک معمولاً برای کسانی که به دلیل شغل یا سبک زندگی در معرض این ویروس هستند، تزریق این واکسن را توصیه می‌کند، زیرا ممکن است زنان باردار به این بیماری مبتلا باشند، اما از این موضوع آگاه نباشند، توصیه می‌شود تمامی زنان باردار، آزمایش غربالگری ‌هپاتیت B را انجام دهند.

در مورد واکسن هپاتیت B در کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط