نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی

نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی

مصرف زیاد قهوه، چای و نوشیدنی‌های حاوی کافئین در دوران بارداری برای خانم‌ها ممنوع است امما برخی از زنان برای کسب آرامش بیشتر ممکن است علاقه به مصرف دمنوش‌های گیاهی داشته باشند. مصرف هر مادۀ غذایی در دوران بارداری می‌تواند تأثیر مستقیمی روی سلامت بارداری شما داشته باشد. به همین دلیل، پیش از مصرف هر نوع دمنوش گیاهی بهتر است نظر پزشک خود را در مورد آن جویا شوید. در این مطلب با دمنوش‌های گیاهی بی‌خطر و مضر در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

دمنوش‌های گیاهی در بارداری

مصرف برخی از گیاهان به مقدار کم در غذا ممکن است خطری برای شما و جنین ایجاد نکند، اما مصرف همان گیاهان به صورت دمنوش ممکن است تأثیر بدی در بارداری شما داشته باشد. از آنجا که در مورد مناسب بودن بسیاری از گیاهان و دمنوش‌ها در دوران بارداری آزمایش و تحقیقات مشخص و کاملی صورت نگرفته، بهتر است برای مصرفشان احتیاط را رعایت کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند در سه ماهۀ اول به هیچ عنوان از دمنوش‌های گیاهی‌ای که از بی‌خطر بودن آن برای بارداری مطمئن نیستید و ترجیحاً از تمام دمنوش‌ها استفاده نکنید. اگر قصد مصرف دمنوش را دارید، بهتر است از دمنوش‌های گیاهی تولیدشده توسط کارخانه‌های معتبر استفاده کنید که قابل اطمینان‌تر است. دمنوش‌های خانگی که توسط دوستان یا عطاری‌ها برای مشکلات شما مثل حالت تهوع، نفخ یا خستگی توصیه می‌شود، ممکن است خطرهای جدی برای شما داشته باشد. در هر صورت بهتر است قبل از مصرف هر نوع مادۀ غذایی و نوشیدنی در دوران بارداری که از بی‌خطر بودن آن کاملاً اطلاع ندارید، با پزشکتان مشورت کنید.

دمنوش‌های کم‌خطرتر بارداری

با قطعیت نمی‌توان در مورد بی‌خطر بودن یک دمنوش در دوران بارداری صحبت کرد و مصرف یک دمنوش گیاهی را پزشک با توجه به شرایط جسمی شما مشخص می‌کند، ولی برخی از دمنوش‌هایی که بیشتر پزشکان و متخصصان معتقد هستند که مصرف آن در دروان بارداری زیاد خطرناک نیست شامل چای سبز، دمنوش‌های حاوی نعنا، زنجبیل و بادرنجبویه است. چای نعنا و زنجبیل می‌تواند در رفع حالت تهوع در دوران بارداری خیلی مؤثر باشد.

همچنین بهتر است زنجبیل را به صورت تازه مصرف کنید. چای سبز با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های چای، میزان کافئین کمتری دارد و برای مصرف در بارداری جایگزین مناسبی برای چای سیاه است و خاصیت آرامش‌بخشی بادرنجبویه می‌تواند خستگی شما را از بین ببرد.

دمنوش‌های خطرناک بارداری

مصرف دمنوش‌هایی که حاوی داروهای گیاهی هستند و توسط عطاری‌ها تجویز می‌شود، می‌تواند خطرهایی را در بارداری به همراه داشته باشد. همچنین برخی از دمنوش‌هایی که زنان قبل از بارداری استفاده می‌کرده‌اند، در دوران بارداری ممکن است خطرهایی را برای آنها و جنین به همراه داشته باشد. مصرف زیاد برخی از دمنوش‌ها ممکن است در بارداری منجر به سقط جنین شود.

دمنوش‌هایی که مصرف آنها در بارداری توصیه نمی‌شود و بهتر است از آنها پرهیز کنید شامل دمنوش‌های حاوی زعفران، گل‌گاو‌زبان، سنبل‌الطیب، ریشۀ شیرین‌بیان و پونه است. اگر باردار هستید و از این دمنوش‌ها مصرف کرده‌اید، نیازی نیست که نگران شوید، اما بدانید که مصرف طولانی‌مدت این دمنوش‌ها می‌تواند برای سلامت شما و جنین خطرناک باشد.

باز هم تأکید می‌شود؛ از آنجا که تحقیقات کاملی در مورد بی‌ضرر بودن و خطرات دمنوش‌های گیاهی انجام نشده، بهتر است قبل از مصرف هر نوع نوشیدنی حتماً با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تأیید پزشکتان آن را مصرف کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط