حالت تهوع و اختلال در خواب

حالت تهوع و اختلال در خواب

تهوع و استفراغ در دوران بارداری می‌تواند صبح، ظهر یا هنگام شب رخ دهد. برای بیشتر مادران، احساس تهوع در هفته‌های اول بارداری زیاد و طولانی‌تر است. تهوع شبانه بیشتر ناخوشایند است، زیرا می‌تواند حتی شما را از خواب بیدار یا خوابتان را مختل کند. در این مطلب می‌توانید با دلایل این تهوع و روش‌های بهبود آن آشنا شوید.

دلایل حالت تهوع بارداری

دلیل این نوع حالت تهوع در زمان بارداری، احتمالاً ترکیبی از تغییرات شیمیایی بسیاری است که در بدن شما رخ می‌دهد از جمله افزایش سریع سطح هورمونی در اوایل حاملگی، تقویت حس بویایی و حساسیت به بو یا حساس‌تر شدن دستگاه گوارش. نیمی از زنانی که از تهوع رنج می‌برند، بعد از حدود هفتۀ ۱۴ احساس آرامش کامل می‌کنند. برخی دیگر نیز مدتی بیشتر از این زمان طول می‌کشد تا علائم تهوع آنها از بین برود؛ هرچند ممکن است این علائم بازگردد یا در سراسر بارداری هرازگاهی رخ دهد. تهوع بارداری در طول شب ممکن است شما را از خواب بیدار و در خوابتان اختلال ایجاد کند. با رعایت برخی نکته‌ها می‌توانید مشکل تهوع در طول شب را کمی بهتر کنید و خواب راحت‌تری داشته باشید. اگرچه معمولاً حالت تهوع در سه ماهۀ دوم بهتر می‌شود و در برخی از زنان به شکل کامل از بین می‌رود.

روش‌های بهبود حالت تهوع

اگر شما حالت تهوع خفیفی دارید، برخی از راهکارهای نسبتاً ساده ممکن است بتواند به شما کمک کند. در غیر این صورت، داروهای ضدتهوع بی‌خطر و مؤثری وجود دارد که پزشک می‌تواند برای شما تجویز کند. همۀ پیشنهادهای زیر شواهد ثابت‌شده‌‌ای ندارد، اما پزشکان معمولاً برای رفع حالت تهوع هنگام خواب آنها را توصیه و برخی از مادران نیز تأثیر این توصیه‌ها را تأیید می‌کنند:

  • تنقلات ساده‌ای مانند بیسکویت‌های سادهٔ ترجیحاً شور مورد علاقه‌تان را کنار تخت خود داشته باشید. اگر در نیمه‌های شب با احساس تهوع از خواب بیدار شده‌اید، خوردن این تنقلات ممکن است به شما در داشتن احساس بهتر و دوباره به خواب رفتن کمک کند. برای دفع این احساس تهوع در اولین دقایق بیدار شدن هنگام صبح، باز هم می‌توانید از این خوراکی‌ها میل کنید و بقیۀ آنها را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از بلند شدن صرف کنید.
  • برای شام غذاهای چرب نخورید، زیرا هضم شدن آنها بیشتر طول می‌کشد. همچنین غذاهای پرچرب، شیرین، تند، اسیدی و سرخ‌‌شده را از برنامۀ غذایی خود حذف کنید، زیرا می‌تواند دستگاه گوارش شما را تحریک کند. کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان و غلات سبوس‌دار و پروتئین بهترین گزینه‌ها برای شام شماست.
  • هنگام خواب جرعه‌ای چای زنجبیل بنوشید. برخی مطالعات نشان داده است که زنجبیل می‌تواند تهوع و استفراغ بارداری را کاهش دهد. اگرچه تحقیقات هیچ عارضۀ جانبی ناشی از مصرف چای زنجبیل نشان نداده‌، اما بهتر است برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • از دست‌بندهای ضدتهوع استفاده کنید. این دست‌بند‌ها که در داروخانه‌ها موجود است، با استفاده از طب فشاری می‌تواند به کاهش حالت تهوع شما کمک کند. این دستگاه ساده و ارزان، برای رفع تهوع درون ماشین در حال حرکت یا اصطلاحاً ماشین‌زدگی طراحی شده، اما به برخی زنان باردار در رفع تهوع کمک کرده است، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است تا حد زیادی فقط یک تسکین‌دهندۀ تلقینی باشد.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط