سختی‌ها و لذت‌های دوران بارداری

سختی‌ها و لذت‌های دوران بارداری

کلافگی‌های زودگذر یا مداوم از باردار بودن اتفاقی کاملاً طبیعی در دوران بارداری شماست. بسیاری زنان در سه ماهۀ سوم و برخی حتی زودتر از بارداری خود خسته می‌شوند. آنچه در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی بارداری مهیج است، می‌تواند در ماه ششم یا هفتم بسیار خسته‌کننده باشد. سعی کنید صبور باشید و اگر تمایل داشتید راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب را امتحان کنید.

عادت‌های اجباری دوران بارداری

هر روز غلت زدن برای بیرون آمدن از تخت، نالیدن هنگام بلند شدن و طی یک روز، بارها به دستشویی رفتن برای هیچ‌کس جالب نیست. ممکن است چون باردار هستید، دیگران در مترو یا اتوبوس صندلی خود را به شما تعارف کنند ولی این در حالی است که شما با هموروئید و سوزش معده دست و پنجه نرم می‌کنید. همۀ این موارد برای خسته کردن هیجان‌زده‌ترین مادران هم کافی است. هرچند نوسانات روحی در بارداری طبیعی است، اما احساس خستگی مزمن و بی‌حالی به خصوص در میان زنانی که از سندرم پیش از عادت ماهانه رنج می‌بردند، می‌تواند علامت‌های افسردگی باشد.

اگر خسته شدن از بارداری در حال تبدیل شدن به افسردگی یا اضطراب است، به گونه‌ای که تأثیر بدی روی شما می‌گذارد، باید با پزشکتان صحبت کنید. به افسردگی پس از زایمان معمولاً توجه بیشتری می‌شود ولی با این وجود، حداقل ۱۰ درصد از زنان هنگام بارداری دچار افسردگی دوره‌ای می‌شوند. خوشبختانه در بیشتر موارد، افسردگی بارداری به کمک مشاور یا در صورت لزوم با داروهای ضدافسردگی بهبود می‌یابد.

نظر و برخوردهای دیگران

علاوه بر همۀ مشکلات فیزیکی، شما ممکن است مجبور به تحمل سؤال‌ها و نظرات دیگران دربارۀ بارداری خود باشید. از زمان آشکار شدن بارداری، معمولاً اطرافیان دربارۀ چیزی جز بارداری با شما صحبت نمی‌کنند و این مسئله می‌تواند در ماه‌های آخر غیرقابل تحمل شود. شاید احساس کنید هویت خود را از دست داده‌اید و آزاردهنده‌تر از همه، پیشنهادها و اظهارنظرهای نسنجیدۀ دیگران است. بیشتر زنان از صحبت‌های پیوسته در مورد بارداری و وضعیت فیزیکی خود خسته می‌شوند.

در چنین موقعیتی سعی کنید موضوع صحبت را عوض کنید. بگذارید خانواده و دوستان نزدیکتان بدانند که به مکالمه‌های تکراری و پیوسته دربارۀ بارداری و مسائل مربوط به آن علاقه‌ای ندارید. همچنین این نکته را بدانید که هیچ ایرادی ندارد اگر گاهی خودتان را خالی کنید، هرچند خانواده، دوستان و ‌حتی همسرتان ممکن است گاهی از غرولندهای شما دربارۀ مشکلات بارداری خسته شوند، اما همیشه می‌توانید غمخوار مناسبی بین زنان باردار دیگر بیابید تا با شما احساس همدردی کنند.

لذت بردن از لحظه‌های بارداری

صرف نظر از همۀ آزردگی‌ها، الان زمانی است که باید از لحظه‌ها، هفته‌ها و ماه‌های فراغت پیش از مادر شدن خود لذت ببرید. طی ماه‌ها و حتی سال‌های پس از تولد نوزادتان، فرصت کمتری برای خودتان خواهید داشت. برخی از زنان روزهای قبل از زایمان را صرف برنامه‌ریزی برای اتفاق‌های بعد از تولد نوزادشان مانند تزیین اتاق بچه، تهیۀ آلبومی از دوران بارداری یا یادگیری خواندن لالایی می‌کنند، ولی در نظر داشته باشید که گاهی نیاز دارید از هر چیز راجع به بچه و بچه‌دار شدن دور شوید. به احساس خود اعتماد کنید، نترسید و برای کارهای شخصی خود برنامه‌ریزی داشته باشید و کمی نیز تفریح کنید. برخی از کارهایی که می‌توانید در دوران بارداری انجام دهید عبارتند از:

با دوستانتان قرار ناهار بگذارید: ممکن است حداقل تا شش ماه بعد از زایمان نتوانید برای دوستان خود وقت بگذراید.

فضا و محیط زندگی خود را مرتب کنید: کشوها را مرتب کنید، لوازم اضافه را از آشپزخانه بیرون بریزید یا جعبه‌های روی هم تلمبارشده را در انباری بگذارید. فعالیت‌های زیادی است که می‌توانید در خانه انجام دهید که برایتان شرایط بهتری ایجاد کند. زمانی که مادر شوید، ارزش نظم ایجادشده در این زمان را خواهید دانست.

خودتان را به یک ماساژ مهمان کنید: ماساژ می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در روحیۀ شما داشته باشد. اگر احساس خستگی دارید، با مشورت پزشک می‌توانید ماساژ بگیرید. همچین می‌توانید به کلاس‌های یوگای بارداری بروید.

برای صرفه‌جویی در وقتتان برنامه‌ریزی کنید: الان بهترین فرصت است که موهایتان را کوتاه کنید. بهتر است مدلی را انتخاب کنید که نگهداری آن راحت‌تر باشد. فهرست غذای رستوران‌های اطراف را جمع‌آوری کنید و اینترنت‌بانک بگیرید تا بتوانید برخی پرداخت‌ها را از طریق اینترنت انجام دهید.

به همسر خود نزدیک‌تر شوید: از صرف شام با همسرتان لذت ببرید. به رستوران بروید. با یکدیگر فیلم ببینید. پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس بازی کنید. با یکدیگر برقصید یا با هر روشی که مناسب می‌دانید بخشی از وقتتان را با هم بگذرانید.

به دنیای داستان و تخیلات فرار کنید: خواندن رمان‌های بزرگ یا تماشای فیلم‌های برتر تاریخ سینما می‌تواند راه خوبی برای رفتن به زمان و دنیاهای دلچسب دیگری باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط