تغییرات پوستی

تغییرات پوستی

تغییرات بسیار زیادی هنگام بارداری در بدن رخ می دهد و عجیب نیست که برخی از آنها خود را خارج از بدن نشان دهد. یکی از این تغییرات مربوط به پوست شماست. در این مطلب با تغییرات پوستی در طول بارداری، راه‌های کنار آمدن با آن و همچنین برخی از تغییرات پوستی خطرساز آشنا خواهید شد.

انواع تغییرات پوستی

تغییرات هورمونی، گردش ‌خون و سیستم ایمنی از عواملی است که می‌تواند روی پوست شما تأثیرگذار باشد. خوشبختانه بیشتر تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، خودبه‌خود بعد از زایمان برطرف می‌شود. به نظر می‌رسد برخی از این تغییرات، به خصوص ترک‌های پوستی و تغییر رنگ پوست ارثی است. بنابراین اگر مادر یا خواهر شما در طول بارداری این علائم را داشته‌اند، به احتمال زیاد شما نیز دچار این علائم خواهید شد. برخی از این تغییرات پوستی در قسمت زیر آمده است:

ترک‌های پوستی: ممکن است شما همزمان با رشد کودک و افزایش وزن، متوجه علائم ترک‌های پوستی اطراف پستان، شکم و ران‌های خود شوید. بارداری باعث کشیدگی بیشتر از حد معمول پوست می‌شود. همچنین سطوح بالای هورمون‌ها باعث به هم خوردن تعادل پروتئین پوست شما و در نهایت منجر به نازک‌تر شدن پوست می‌شود.

تغییر رنگ پوست: در دوران بارداری معمولاً نوک پستان و پوست اطراف آن تیره می‌شود. ممکن است در دوران بارداری دیگر نواحی پوست که از قبل مبتلا به تغییر رنگ بوده‌اند مانند خال و کک‌ومک تیره‌تر شوند. مدتی پس از زایمان، معمولاً رنگ این نواحی دوباره روشن خواهد شد. همچنین ممکن است در دوران بارداری لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ روی پیشانی، گونه‌ها و گردنتان به وجود بیاید. به این لکه‌ها کلوآسما، ملاسما یا ماسک بارداری می‌گویند.

خط تیرۀ روی شکم: در دوران بارداری ممکن است یک خط عمودی در وسط شکم شما و در امتداد ناف ظاهر شود. این خط که ممکن است تا یک سانتی‌متر عرض داشته باشد، معمولاً در حدود سه ماهۀ دوم بارداری ظاهر می‌شود. این خط بیشتر به خاطر تغییر در رنگ‌دانه‌های پوست در آن ناحیه است و معمولاً بعد از زایمان به مرور از بین می‌رود.

جوش‌های پوستی: سطح بالای هورمون‌ها در این دوران تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد، چربی می‌تواند پوست شما را منعطف نگه دارد، اما از طرفی نیز چربی بیش از حد باعث بسته شدن منافذ پوست و در نهایت منجر به ایجاد جوش می‌شود.

حساسیت پوست و خارش: به دلیل افزایش جریان خون و همچنین کشیدگی پوست در دوران بارداری، پوست شما از همیشه حساس‌تر می‌شود و ممکن است مواد شوینده، نور خورشید یا هر تماسی باعث ایجاد حساسیت و خارش در پوست شما شود. این خارش‌ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر شدید و با التهاب و بثورات باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های بهبود تغییرات پوستی

اگرچه بخش عمده‌ای ازتغییرات پوستی که در بارداری دچار آن می‌شوید بعد از دوران بارداری به مرور از بین می‌رود، اما ممکن است این تغییرها در دوران بارداری باعث نگرانی و ناراحتی شما شود. از آنجا که بیشتر این تغییرها ناشی از تغییرات هورمونی و کشیده شدن پوست است، برخی از راهکارهای زیر می‌تواند مشکل شما را کمتر کند:

  • برای پیشگیری از جوش‌های صورت که ناشی از افزایش چربی پوست است، می‌توانید دو بار در روز صورت خود را با یک صابون بدون عطر و آب ولرم بشویید یا با یک پاک‌کنندۀ ملایم و مناسب با پوستتان تمیز کنید. اگر زیاد آرایش می‌کنید، بهتر است در دوران بارداری کمتر این کار را انجام دهید یا از مواد آرایشی‌ای استفاده کنید که بر پایۀ آب است. همچنین قبل از رفتن به رختخواب حتماً آرایشتان را کاملاً از روی پوست خود پاک کنید.
  • اگر پوست شما خشک و حساس شده است، می‌توانید از نرم‌کننده‌‌ای که بر پایۀ آب و بدون عطر است یا مرطوب‌کنندۀ فاقد چربی استفاده کنید.
  • شما همچنین می‌توانید با مناسب نگاه داشتن وزن خود پیش از بارداری یا در دوران بارداری از ترک‌های پوستی پیشگیری کنید.
  • در دوران بارداری به خاطر تغییرات پوستی ایجادشده، احتمالاً پوست شما پس از قرار گرفتن در نور آفتاب، آسان‌تر از قبل آفتاب‌سوخته می‌شود. بهتر است هر روز از ضد‌آفتابی با spf ۲۵ یا بالاتر استفاده و تلاش کنید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید. بهتر است ضدآفتاب خود را در طول روز تجدید کنید.
  • توجه کنید تابش اشعۀ uv در فصل‌های پاییز و زمستان نیز وجود دارد. پس استفاده از ضدآفتاب را فقط به فصل گرم تابستان محدود نکنید.
  • همچنین می‌توانید با پوشیدن لباس‌های نخی گشاد و همین‌طور مرطوب نگهه داشتن پوستتان در طول دوران بارداری احساس بهتری داشته باشید.

تغییرات پوستی خطرناک

تغییرات رایج پوست در دوران بارداری برای شما و فرزندتان مضر نیست. با این وجود اگر پوستتان دچار التهاب و تاول شد یا دچار راش‌ها یا ضایعات پوستی دردناک به همراه خارش و سوزش شده‌اید که بیشتر از چند روز طول کشیده است، با پزشک خود تماس بگیرید. شما ممکن است مبتلا به بیماری کلستاز بارداری شده باشید و ممکن است در طول دورۀ بارداری نیاز به استفاده از کرم‌های موضعی یا مصرف آنتی‌هیستامین داشته باشید.

همچنین ممکن است این بیماری باعث وقوع زایمان زودرس شود. بنابراین بارداری شما باید تحت مراقبت پزشک متخصص ادامه یابد و نیاز به معاینه و آزمایش‌های بیشتری خواهید داشت. این را نیز بدانید که برخی از تغییرات در رنگ پوست می‌تواند به واسطۀ شرایط دیگری ایجاد شود که مرتبط با بارداری شما نیست، بنابراین اگر متوجه هر گونه تغییر در رنگ یا اندازۀ خال‌ها شده‌اید یا پوست شما دچار تغییر رنگ به همراه درد، حساسیت و قرمزی شد، بهتر است این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط