بیرون بردن نوزاد از خانه

بیرون بردن نوزاد از خانه

بسیاری از والدین برای بردن نوزاد یا کودک شیرخوار کوچکشان به بیرون از خانه دچار نگرانی می‌شوند و حتی در برخی فرهنگ‌ها، تازه‌مادرها و نوزادان تا یک ماه بعد از زایمان یا بیشتر در خانه می‌مانند. هرچند یک منع پزشکی برای ماندن نوزاد پس از تولدش در خانه وجود ندارد، اما گاهی بیرون بردن نوزادان در روزهایی که هوا خیلی آلوده است یا در فصل‌های شیوع بیماری‌ها ممکن است باعث بیمار شدن آنها و خطرات احتمالی بعدی شود. در این مطلب می‌توانید با راهنمایی‌هایی هنگام بیرون بردن نوزاد از خانه و بیرون بردن نوزاد در فصول شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا آشنا شوید.

توصیه‌هایی برای بیرون بردن نوزادان از خانه

این تصور که نوزادان پس از تولد باید چند هفته داخل خانه بمانند درست نیست و در حقیقت، اگر کودک شما کاملاً سالم است و شما نیز اقدامات احتیاطی لازم را رعایت می‌کنید، هوای تازه برای مادر و نوزاد خوب هم هست، ولی آنچه برای یک نوزاد خوب نیست، رعایت نکردن موارد بهداشتی و ایمنی در خارج از خانه است. در هر صورت بهتر است بار اول جای خیلی دوری نروید یا برای مدت طولانی بیرون نمانید. همچنین به جاهایی که قبلاً نرفته‌اید هم نروید و اگر ممکن است، یک دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ را برای کمک و همراهی با خودتان ببرید. برخی از نکات ایمنی دیگر شامل موارد زیر است:

لباس مناسب: ابتدا‌ مراقب باشید ‌لباس بیش از حد یا خیلی کم به نوزاد نپوشانید. اگر هوا سرد است حتماً سر،‌ پاها و دست‌های او را بپوشانید. به کودکتان تقریباً همان میزان لباسی را که یک بزرگسال در آن هوا می‌پوشد، به ‌علاوۀ یک لایه اضافه بپوشانید. به عنوان مثال می‌توانید یک پتو یا کت سبک را هم برای احتیاط همراه داشته باشید.

توجه به دما: مراقب دماهای بالا باشید و وقتی می‌خواهید با نوزادتان بیرون بروید، لباس‌های او را با توجه به سن کودکتان و آب‌وهوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، کمتر یا بیشتر کنید. ممکن است یک پتو یا کلاه برای هوای سرد لازم باشد، اما اگر از بیرون خانه وارد خانه یا فضای گرمی شوید، لازم است لباس‌های او را کم کنید. شما می‌توانید دمای بدن کودک را با لمس پیشانی‌اش تخمین بزنید. همچنین بدانید که دست و پای نوزادان اغلب سرد است، پس با لمس دست و پای کودک ‌فکر نکنید سردش شده است.

دوری از بیماری‌ها: اگرچه نمی‌توان از بیمار شدن کودکان پرهیز کرد، اما لازم است در هفته‌های اول از جاهایی که در آن افراد بیمار حضور دارند دوری کنید. تماس پیدا کردن با افراد دیگر می‌تواند باعث بیمار شدن نوزاد شود. برای پرهیز و دوری از قرارگیری کودکتان در معرض و تماس با میکروب‌ها، زمانی را که در فضاهای بسته با حضور افراد دیگر می‌گذرانید،‌ محدودتر کنید و مطمئن شوید هر کس می‌خواهد کودکتان را لمس کند یا در آغوش بگیرد، دست‌هایش را شسته است و حتماً از هر شخص بیماری فعلاً و تا زمان بهبودش دوری کنید. همچنین اگر نوزادتان زودرس باشد، نسبت به عفونت‌ها‌ آسیب‌پذیرتر است، پس در طول چند هفتۀ اول زندگی‌اش لازم است او را از جمعیت یا هر کسی که سرفه و عطسه می‌کند دور نگه دارید.

حفاظت از نور خورشید: کودک را حتماً از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. پوست ظریف نوزادان خیلی زود می‌سوزد و آسیب پوستی زودهنگام می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرساز پوستی را در آینده افزایش دهد، پس با سایبان یا یک چتر نوزادتان را از نور خورشید محافظت کنید و یک کلاه لبه‌دار و لباس آستین‌ بلند نخی و سبک به او بپوشانید. همچنین کمی ضدآفتاب مخصوص کودک به صورت، دست‌ها و قسمت‌هایی از بدنش بزنید که از لباس بیرون است.

دوری از آلودگی‌ها: روزهایی که هوا، به خصوص هوای شهرهای بزرگ کشور آلوده است، سعی کنید در خانه بمانید و نوزاد را بیرون نبرید. هوای کثیف، دود، ترافیک‌های سنگین و طولانی جای مناسبی برای یک نوزاد نیست. شاید رفتن به یک پارک خلوت با در نظر گرفتن موارد ایمنی مثل محافظت کودک از نیش حشرات تصمیم بهتری باشد.

هرچه کودکتان بزرگ‌تر می‌شود، به هر چیزی از جهان بیرون مثل مناظر، صداها و بوها علاقه‌مندتر می‌شود. سعی کنید بیرون رفتن‌‌هایتان را با زمانی که او سیر و آرام است همزمان کنید. بعد از یک وعده شیر خوردن و عوض کردن پوشک، معمولاً زمان خوبی برای بیرون رفتن است. همچنین اگر قصد دارید کودکتان را برای بیش از یک ساعت بیرون ببرید و این گردش با یک چرت یا یک وعده تغذیه همزمان باشد، بهتر است از قبل همه چیز را آماده کنید و ساک وسایل نوزاد را نیز همراهتان ببرید.

بیرون بردن نوزاد در فصل‌های شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا

اگر کلافه می‌شوید که تمام یک روز سرد را در خانه بمانید، برای سلامت روحی‌تان بد نیست که گردش کوتاهی در حیاط یا اطراف خانه داشته باشید. اما بردن نوزاد به فضاهای شلوغ، به ویژه در طول فصل سرما و فصل شیوع آنفلوانزا کمی سخت است. به‌طورکلی، متخصصان اطفال معمولاً توصیه می‌کنند که در طول چند هفتۀ اول زندگی فرزندتان، به ویژه در طول فصل‌ سرما و شیوع عفونت‌های تنفسی که با سرفه و عطسه منتقل می‌شود، تماس با افراد زیاد و مختلف را محدود کنید.

گرچه سرماخوردگی معمولی برای یک نوزاد اتفاق وحشتناکی نیست، اما هر بار نوزادی که کمتر از ۲۸ روز دارد، تب ۳۷/۸ درجه یا بالاتر بگیرد، ممکن است بستری شدن او در بیمارستان ضروری ‌شود. این بستری شدن نیز ممکن است شامل آزمایشات و تزریقات وریدی باشد تا تشخیص قطعی داده شود که مشکل فقط یک سرماخوردگی است، پس شاید با دانستن تمام اینها، تشخیصتان این باشد که در خانه بمانید و بدتر از آن، اگر نوزاد آنفلوانزا بگیرد می‌تواند به شکل جدی‌تر تحت درمان قرار بگیرد.

در آخر نیز به یاد داشته باشید که اگر نوزادتان بعد از بیرون رفتن از خانه بیمار شد، خودتان را سرزنش نکنید، زیرا شما نمی‌توانید جلوی همۀ میکروب‌ها را بگیرید و بیشتر کودکان سالم نیز ممکن است در سال اول زندگی‌شان بین شش تا هشت بار سرما بخورند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط