خواباندن همزمان دوقلوها

خواباندن همزمان دوقلوها

خواباندن دو نوزاد به شکل همزمان در طول شب ممکن است کمی پیچیده‌تر از خوابیدن یک نوزاد به نظر برسد، اما به‌طورکلی، قوانین مربوط به خواباندن یک کودک معمولاً برای کودکان دو یا چندقلو نیز مؤثر است. اما با توجه به اینکه دوقلوها شخصیت‌های مستقلی از هم دارند، یکی از آنها ممکن است شب‌ها اصلاً بیدار نشود، اما قُل دیگر برای شیر خوردن در نیمۀ شب بیدار ‌شود. در این مطلب می‌توانید با راهکارها و قوانینی برای خواباندن نوزادان یا حتی کودکان دوقلوی بزرگ‌تر آشنا شوید.

روش‌های خواباندن دوقلوها

داشتن یک الگوی خواب منظم، اغلب با وزن نوزادان در ارتباط است، نه با سن آنها. به این معنی که دوقلوهای همسان معمولاً در یک سن و تقریباً همزمان تمام طول شب را می‌خوابند و الگوهای خواب دوقلوهای ناهمسان ممکن است مستقل‌تر باشد، به ویژه اگر از لحاظ وزن یا خلق‌وخو متفاوت از یکدیگر هستند. برخی قوانین و راهکارهای تنظیم خواب دوقلوها شامل موارد زیر است:

نوزادان خود را همزمان به رختخواب ببرید

برای تعیین ساعت مشخص خواب هر دو کودک، آنها را با هم به رختخواب ببرید. با این کار احتمال بیشتری برای هماهنگ شدن الگوی خواب آنها وجود دارد. اگر این کار را نکنید، همیشه یکی از دوقلوها یا هر دوی آنها بیدار خواهند بود و شما خیلی زود دچار خستگی شدیدی خواهید شد.

تغذیۀ شبانۀ هر دو نوزاد را همزمان انجام دهید

راه دیگر برای هماهنگ کردن خواب نوزادان این است که وقتی یکی از دو نوزاد بیدار می‌شود و برای شیر خوردن گریه می‌کند، دیگری را نیز از خواب بیدار کنید و به او هم شیر بدهید.

دو تخت جداگانه را امتحان کنید

برخی از والدین‌ می‌گویند نوزادان دوقلوی آنها در یک تخت مشترک بهتر می‌خوابند، اما کارشناسان، تخت مشترک را برای نوزادان توصیه نمی‌کنند، زیرا معتقدند این کار خطر بیشتری برای ایجاد گرمای بیش از حد، خفگی تصادفی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایجاد می‌کند و دوقلوهایی که زودرس متولد شده‌اند یا وزن هنگام تولدشان پایین است، در معرض خطر بالاتری برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستند و داشتن تخت جداگانه می‌تواند این احتمال را کاهش دهد. همچنین نزدیک بودن تخت دوقلوها به هم، طوری که بتوانند یکدیگر را ببینند، ممکن است برای آنها آرامش‌بخش باشد.

یک برنامۀ منظم قبل از خواب ایجاد کنید

وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر و چند ماهه شدند، یک برنامۀ شبانۀ آرامش‌بخش مثل حمام آب گرم، داستان یا لالایی و آواز خواندن داشته باشید یا چند دقیقه نوازششان کنید. این برنامه را طوری انتخاب کنید که به اندازۀ کافی ساده باشد تا بتوانید آن را برای هر دو کودک انجام دهید. این برنامه را ثابت نگه دارید و آن را با ترتیب مشخصی انجام دهید تا نوزادان‌ به زودی یاد بگیرند که این فعالیت‌ها علامت رسیدن وقت خواب است.

ابتدا کودکی آرام‌تر را بخوابانید

اگر یکی از دوقلوها به طور معمول پرسروصدا و بهانه‌گیر و دیگری معمولاً آرام است، شاید وسوسه شوید که زمان بیشتری را صرف کودک پرسروصداتر کنید. اما حقیقت این است که با این کار، کودک آرام شما، توجه و محبت کمتری از شما دریافت خواهد کرد. بنابراین اگر یکی از دوقلوها شروع به سروصدا کرد، ابتدا کودک دیگر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که او خوابیده است. این کار باعث می‌شود که هیچ‌کدام نادیده گرفته نشوند و هر دو کودک احساس امنیت کنند. همچنین در این مورد که یکی از بچه‌ها دیگری را بیدار کند خیلی نگران نباشید، زیرا به نظر می‌رسد که بسیاری از دوقلوها و چندقلوها از گریۀ خواهر یا برادر خود اذیت نمی‌شوند، حتی زمانی که در یک اتاق هستند.

دوقلوها را وقتی هنوز بیدار هستند به رختخواب ببرید

برای اینکه کودکان بیاموزند که خودشان بخوابند، اجازه دهید که در رختخواب به خواب بروند، نه در آغوش شما. این یعنی باید آنها را پس از انجام برنامۀ قبل از خواب مثل خواندن یک کتاب یا آواز خواندن و سپس یک بغل کردن کوتاه در رختخواب بگذارید. در برابر وسوسۀ جنباندن آنها در آغوشتان یا شیردهی برای خواباندن مقاومت کنید، زیرا وقتی کودکانی را که هنوز بیدارند در رختخواب قرار می‌دهید، آنها یاد می‌گیرند که خودشان بخوابند.

موسیقی آرام خواب پخش کنید

یکی از دوقلوها ممکن است خیلی خوب بخوابد و آن یکی دیرتر خوابش ببرد. شما می‌توانید وقتی آنها را رختخواب می‌گذارید، برایشان یک موسیقی لالایی آرام پخش کنید. با این کار ممکن است همه چیز کاملاً درست و آرام شود و موسیقی آنها را خاطر جمع کند تا دوباره بخوابند. اما لازم است حواستان باشد که بعد از خوابیدنشان، موسیقی را قطع و بعد اتاق را ترک کنید.

بیدار شدن در شب را ممنوع کنید

در طول روز، هرچه می‌خواهید کودکانتان را نوازش کنید و با آنها صحبت کنید. اما وقتی نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوند، تعامل و ارتباط با آنها را به حداقل برسانید تا احتمال بیشتری برای دوباره خوابیدن داشته باشند. در طول این بیدار شدن‌های شبانه، با آنها ارتباط چشمی برقرار نکنید، نور اتاقشان را کم نگه دارید و پس از شیر دادن آنها را مستقیماً به رختخواب برگردانید. اگر دوقلوهای شما حداقل یک ساله هستند، می‌توانید با دادن یک اسباب‌بازی نرم یا پتو به هر کدام، آنها را تشویق کنید که وقتی بیدار می‌شوند خود را آرام کنند و دوباره به خواب بروند. این کار برای کودکان آرامش‌بخش است و می‌تواند به تسکین او و دوباره خوابیدنشان کمک کند.

برای عادت کردن نوزادان به یکدیگر هنگام خواب، به آنها زمان بدهید. بیدار کردن همدیگر اجتناب‌ناپذیر است، اما آنها کم‌کم یاد می‌گیرند در زمان بیداری قل دیگر نیز بخوابند. با داشتن دوقلوها، بهتر است صبورتر باشید، انعطاف‌پذیری را یاد بگیرید و انتظارات خود را کم کنید و یادتان باشد که هر روز جدید، یک شروع دوباره برای لذت بردن از داشتن دوقلوهاست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط