کمک به نوزاد برای تطبیق با دنیای بیرون

کمک به نوزاد برای تطبیق با دنیای بیرون

نوزاد شما یک جابه‌جایی بزرگ را از رحم به این جهان تجربه کرده است. او گریه می‌کند، می‌خوابد، شیر می‌خورد و برای رشد کردن نیازمند مراقبت، توجه و کاملاً وابسته به شماست که برای شما نیز تغییر بزرگی است. شما در طول روزهای بعد کم‌کم یاد می‌گیرید چطور از یک کودک خیلی کوچک مراقبت و او را آرام کنید، اما فهمیدن اینکه پسر یا دختر کوچولویتان به چه چیزی و چرا به آن نیاز دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا در طول سه ماهۀ اول زندگی نوزاد با او پیوند و ارتباط عاطفی پیدا کنید. در این مطلب می‌توانید با توجه به نکاتی برای کمک به کودک و خودتان در روزهای اول بعد از تولد نوزاد آشنا شوید.

شیر خوردن

نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنید یا با شیر خشک، او خیلی زود سیر خواهد شد، چون معده‌اش خیلی کوچک است و در چند هفتۀ اول به دفعات زیاد شیر می‌خورد و به تدریج می‌تواند در هر وعده شیر بیشتری بخورد که در نتیجه، تعداد وعده‌های شیردهی کمتر و طول آنها بیشتر می‌شود. همچنین وعده‌های تغذیه از نظر زمانی نظم بیشتری پیدا می‌کند. تغذیۀ نوزاد در هر زمانی که می‌خواهد، به او اطمینان می‌دهد که از او مراقبت می‌شود و همچنین کمک می‌کند که تولید شیر در بدن شما با نیاز نوزادتان هماهنگ باشد. این را نیز یادتان باشد که شیردهی فقط برای تغذیه نیست، بلکه فرصتی عالی برای نوازش نوزاد، برقراری ارتباط چشمی با او و در کنار هم بودن است. بنابراین لازم است بدانید به نوزادتان چند بار و چه مقدار شیر مادر یا چه میزان شیر خشک بدهید و راه‌هایی وجود دارد که اطمینان پیدا کنید او شیر مادر کافی یا شیر خشک لازم را دریافت می‌کند.

گریه کردن

در طول سه ماهۀ اول، گریه‌های زیادی را از نوزادتان خواهید شنید. آگاهی از اینکه این گریه‌ها کاملاً طبیعی است می‌تواند کمک کند که بر نگرانی و اضطرابی که با جیغ و گریۀ بلند فرزندتان ممکن است در شما ایجاد شود، غلبه کنید. بهترین واکنش به گریه‌های نوزاد در این روزهای اول این است که خیلی سریع آنها را پاسخ دهید. برآورده کردن نیازهای نوزاد کوچکتان نمی‌تواند او را لوس کند و اتفاقاً این کار به او احساس امنیت و اطمینان خاطر می‌دهد. طبق گفتۀ کارشناسان طب و متخصصان اطفال، اگر هنگام گریه‌های نوزادتان در کنارش باشید و برای تسکینش تلاش کنید، او در مجموع کمتر گریه خواهد کرد.

خوابیدن

نوزادان ساعات زیادی را می‌خوابند، به ویژه در هفته‌های اول که هنوز درکی از تفاوت روز و شب ندارند. از شش تا هشت هفتگی، نوزادتان احتمالاً در طول روز کمتر و در طول شب بیشتر می‌خوابد، اما همچنان لازم است برای تغذیۀ او در طول شب بیدار شوید. بی‌خوابی و کمبود خواب بخشی طبیعی از فرایند مادر یا پدر شدن است، اما راه‌هایی برای کمی خواب بیشتر نیز وجود دارد که می‌توانید در مورد آنها بیشتر مطالعه کنید. پس از گذشت چند هفته از به دنیا آمدن نوزاد می‌توانید آموزش تفاوت روز و شب را به او شروع کنید و به تدریج یک برنامۀ خواب مناسب برایش ایجاد کنید. در طول روز خانه‌تان را روشن، پر از فعالیت و پرسروصداتر از سکوت شب و معمول خانه نگه دارید. با غروب خورشید هم سعی کنید کارها را بی‌سروصداتر انجام دهید، نور خانه را کم کنید و لامپ اتاق خواب کودک را خاموش نگه دارید.

فراموش نکنید که شما می‌توانید ایجاد یک مراسم معمول برای قبل از خواب را از همان یک ماهگی کودکتان شروع کنید. یک مراسم ساده می‌تواند شامل لالایی، خواندن یک داستان، پخش مناسب موسیقی یا بوسۀ شب‌به‌خیر باشد. همچنین فکر نکنید کتاب خواندن برای یک نوزاد احمقانه است، زیرا نوزادتان عاشق شنیدن صدای شماست و شندین کلمات، شروع یادگیری زبان مادری است.

تحرک پیدا کردن و قوی‌تر شدن

نوزادتان در زمان تولد تقریباً ناتوان است و کنترل اندکی بر حرکات خودش دارد که به مرور زمان، حرکات شُل و بی‌ارادۀ دست و پایش متوقف خواهد شد و در نهایت قادر می‌شود چیزهایی مثل یک جغجغه را با دست بگیرد. گردنش قوی‌تر می‌شود و کنترل بیشتری روی سرش خواهد داشت و بعد یادگیری دیگر مهارت‌های فیزیکی را شروع خواهد کرد. نکتۀ مهم دیگر این است که هرگز فراموش نکنید خواباندن روی پشت، ایمن‌ترین وضعیت برای خواب نوزادان کوچک‌تر از یک سال است، زیرا خطر و ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد، پس نوزادتان را روی شکم و در حالت دمر نخوابانید و به اطرافیان نیز در مورد این اتفاق اطلاع بدهید.

احساس امنیت

هر کودکی متفاوت از کودک دیگر است و برخی نوزادان راحت‌تر از دیگران با دنیای بیرون تطبیق و سازگاری پیدا می‌کنند. برخی از پیشنهادهایی که می‌توانید برای داشتن حس امنیت یا تطبیق بیشتر نوزاد و کودکتان با محیط انجام دهید شامل موارد زیر است:

پیچیدن نوزاد: گاهی پیچیدن نوزاد به شکل ایمن، به برخی از نوزادان احساس امنیت یا همان احساسی را می‌دهد که آنها در رحم داشتند. فقط لازم است این کار را به شکل درستش انجام دهید و از قنداق کردن نوزادان به شکل سنتی خودداری کنید. اما همۀ نوزادان این کار را دوست ندارند و در مورد آنهایی هم که دوست دارند، طبق نظر کارشناسان وقتی نوزاد وارد دو ماهگی می‌شود، لازم است این کار را متوقف کرد.

ماساژ دادن: بیشتر نوزادان ماساژ ملایم، تماس پوست با پوست یا بغل کردن و در آغوش گرفته شدن را دوست دارند. ماساژ دادن یک نوزاد آسان و برای شما و کودکتان آرامش‌بخش است.

آغوشی نوزاد: استفاده از یک آغوشی نوزاد بین شما و او نزدیکی جسمی ایجاد می‌کند و حتی هنگام انجام کارهای روزمره‌تان، حس دلبستگی و پیوند عاطفی بین شما را قوی‌تر می‌کند. گردش در خانه، حیاط یا اطراف خانه در آغوشی برای نوزاد یادآور همان راحتی رحم و حرکات ملایمی است که هنگام بارداری در شکم شما تجربه کرده است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط