مشکلات خواب والدین جدید

مشکلات خواب والدین جدید

مادران شاغل بعد از زایمانشان شش ماه مرخصی زایمان دارند و وقت کافی برای مراقبت از خود و نوزادشان را خواهند داشت، اما این بدان معنی نیست که فقط مادران وظیفۀ نگهداری از کودک و بی‌خوابی و خستگی‌ها را دارند و پدران به دلیل مشغلۀ شغلی نقشی در این مراقبت‌ها نخواهند داشت. آموزش خواب به کودک نیز یکی از مواردی است که می‌تواند برای والدین کمی سخت باشد، زیرا یک نوزاد معمولاً تا چهار یا شش ماهگی فرق شبانه‌روز را نمی‌فهمد و والدین هم ممکن است هنگام تصمیم‌گیری دربارۀ این موضوع که هر کدام از آنها باید چه مدت را بخوابد یا چه کاری برای خواباندن کودک انجام دهند، به اندارۀ کافی آرام و صبور نیستند. در این مطلب می‌توانید با راهکارهایی برای خواب بهتر والدین بعد از تولد کودکان آشنا شوید.

خواب والدین یک کودک کوچک‌تر از چهار ماه

نوزادی که تازه به دنیا آمده است، شب‌ها بارها بیدار می‌شود و احتمالاً شما هم مجبور هستید چند بار در طول شب برای عوض کردن پوشک و شیر دادن به او بیدار شوید. برخی از توصیه‌ها برای بهتر خوابیدن پدر و مادر یک نوزاد در این شب‌ها شامل موارد زیر است:

یک برنامۀ ثابت قبل از خواب داشته باشید: والدین می‌توانند یک برنامۀ منظم برای زمان خوابشان مشخص کنند که برای هر دو نفرشان مناسب باشد و برای اینکه مشکلی پیش نیاید، هر کدام وظایفی را انتخاب کنند که بیشتر دوست دارند. برخی از این کارها شامل کمی درد دل و صحبت کردن، خواندن کتاب برای خودتان یا کودک یا لالایی خواندن برای کودکتان است.

از توانایی‌های خود بهره بگیرید: اگر همسرتان برای رفتن به سر کار باید صبح‌ها زودتر از شما بیدار شود، پس شاید منطقی‌تر باشد که شما مسئولیت رسیدگی به کودک را وقتی در نیمه‌های ‌شب بیدار می‌شود، به عهده بگیرید و همسرتان صبح‌ها قبل از رفتن سر کارش به او شیر دوشیدۀ شما را بدهد. اگر هم همسرتان می‌تواند به راحتی در دل شب دوباره به خواب برود، اما این کار برای شما سخت است، پس شاید بهتر باشد که مسئولیت رسیدگی به بیدار شدن‌های نیمه‌شب نوزاد به عهدۀ او باشد و در مقابل صبح‌ها شما زودتر بیدار شوید و به نوزاد رسیدگی کنید.

در مورد نیازهای خوابتان با هم صحبت کنید: سعی کنید با چرخۀ خواب یکدیگر تطبیق پیدا کنید. اگر یکی از شما سحرخیز است و دیگری کمی شب‌زنده‌دار، بیدار شدن را نوبتی کنید تا با نقاط قوت و ضعف یکدیگر هماهنگ شوید.

همسرتان را در کارهای نوزاد شریک کنید: لازم است همسرتان بداند وظایف مراقبتی نوزاد فقط مربوط به مادرها نیست. حتی اگر شیردهی می‌کنید، لزوماً به این معنا نیست که فقط شما باید آن را انجام دهید. پس گاهی وقتی باید صبح روز بعد سر کار بروید، پیشاپیش شیر خود را پمپ کنید تا وقتی نوبت همسرتان است، صبح‌ها بتواند از شیر ذخیره‌شده برای تغذیۀ کودک با شیشه‌شیر استفاده کند.

کارها را نوبتی انجام دهید: برخی از زوج‌ها بیدار شدن‌های شب را نوبتی می‌کنند، یعنی در طول یک شب، یک بار پدر و بار بعدی مادر بیدار می‌شود و در تعطیلات آخر هفته، بسیاری از زوج‌ها، هر کدام یک شب را؛ یکی شب روز پنجشنبه و یکی شب روز جمعه را، کاملاً می‌خوابند.

زیاد نگران نباشید، شما و همسرتان کم‌کم یاد می‌گیرید چگونه کارهای نوزاد را تقسیم کنید تا هر دو نفر شما برای بیدار شدن در روز بعد هشیار و سرحال باشید و رابطۀ خوب خود را نیز حفظ کنید.

خواب والدین یک کودک چهار ماهه و بزر‌گ‌تر

بد نیست اگر در مورد مناسب‌ترین روش آموزش خواب به نوزادان در این سن، تحقیق و جست‌وجو کنید. داشتن برنامه‌ای که شما و همسرتان هر دو بر سر آن توافق دارید، کمک خواهد کرد که احساس توانایی بیشتری داشته باشید و کمتر با هم بحث و دعوا کنید. برخی راهکارها برای خواب والدینی که کودکان چهار ماهه یا بزرگ‌تر دارند شامل موارد زیر است:

بعد از نیمه شب در مورد آن صحبت نکنید: اگر برای برنامه‌ریزی وقت ندارید یا اختلالی در برنامهٔ شما پیش آمده است، قبل از رفتن به رختخواب در مورد مسئولیت رسیدگی به کودک در آن شب تصمیم‌گیری کنید و این کار را برای نیمه‌های شب که طبیعتاً بی‌حوصله و شاید تحریک‌پذیر هستید نگذارید. ساعت دو ‌ونیم صبح، وقت گرفتن یک تصمیم جدید در مورد خواب کودک نیست. شما می‌توانید روز بعد به عنوان یک زن و شوهر منطقی بهتر در مورد این موضوع صحبت کنید.

با یکدیگر مهربان باشید: مهربان ماندن با وجود یک نوزاد برای همه سخت است. مدام فکر نکنید که کاری را اشتباه انجام می‌دهید؛ هیچ‌کس نمی‌تواند بهتر از شما کودکتان را بخواباند. بنابراین هر وقت که ممکن است به هم کمک کنید و پیشاپیش یکدیگر را برای هر بحث و تنشی که ممکن است در ساعت‌های شب پیش بیاید، ببخشید و سکوت کنید. صبح که شد، می‌توانید با یکدیگر صحبت و دوباره آشتی کنید.

واقع‌بین باشید: بد نیست اگر این واقعیت را بپذیرید که شما فعلاً ممکن است خواب کافی نداشته باشید، بنابراین به شکلی منطقی با این بی‌خوابی‌ها کنار بیایید. این حقیقت جدید و دوست‌داشتنی زندگی شماست که می‌توانید آن را با آغوش بازتری بپذیرید.

در آخر نیز، با یادآوری این موضوع که شما در گذراندن مشکلات این شب‌ها تنها نیستید و همسرتان هم همان اندازه درگیر است، خودتان را آرام کنید و اگر هیچ کار دیگری مؤثر نبود، برای خودتان یک لیوان شیر بریزید، گوشه‌ای از خانه رو به یک پنجرۀ باز در دل شب بنشینید و به این وضعیت جدید کمی بخندید. یادتان باشد که خنده همواره برای مقابله با هر اتفاقی در دسترس شماست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط