گریۀ بی‌دلیل و راهکارهای آرام کردن آن در نوزادان

گریۀ بی‌دلیل و راهکارهای آرام کردن آن در نوزادان

وقتی نوزاد شما شیرش را خورده و گرسنه نیست، تازه پوشکش را عوض کرده‌اید و تمیز است، همچنین مطمئن هستید که بیمار نیست و تب هم ندارد و پزشک نیز این موضوع را تأیید کرده است ولی همچنان گریه می‌کند، لازم است دلیل گریۀ او را پیدا کنید. تمام نوزادان دلایل خود را برای گریه کردن دارند، اما گاهی حتی باتجربه‌ترین پدر و مادرها هم نمی‌توانند دلیل اصلی گریۀ نوزاد و کودک خود را بفهمند. غیر از اینکه بهتر است از دلایل شایع گریه در کودکان آگاه باشید، در این مطلب می‌توانید با برخی از روش‌های آرام کردن گریۀ بی‌دلیل نوزاد و همچنین در نظر گرفتن زمانی برای استراحت و اهمیت دادن به مراقبت از خودتان هنگام گریه‌های بی‌دلیل نوزاد و کودکتان که از روی بیماری یا وجود مشکلی در او نیست، آشنا شوید.

روش‌های آرام کردن گریه نوزاد

هر پدر یا مادری بهتر روش آرام کردن کودک خود را می‌داند، اما برای آرام کردن گریه‌های بی‌دلیل نوزادان و شیرخواران روش‌ها و راهکارهایی به شکل مشخص‌تر وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

آغوش و بغل شما: نوزادان دوست دارند همان احساس گرمی و امنیتی را که در رحم مادرشان داشتند، دوباره تجربه کنند. برای ایجاد دوبارۀ این احساس، قرار دادن او در آغوش خودتان و آغوشی یا گذاشتن او روی شانه‌تان و شکل‌های دیگر بغل کردن را امتحان کنید.

مکیدن سینۀ مادر: مکیدن سینه می‌تواند ضربان قلب کودک را تثبیت کند، معدۀ او را تسکین دهد و حرکات ناگهانی دست و پای او را آرام‌تر کند. اگر کودکتان کاملاً سالم است و خیلی زیاد و بدون ‌دلیل گریه می‌کند، سینۀ خود را برای مکیدن بدهید و اجازه دهید هرچه می‌خواهد آن را بمکد.

پیچیدن نوزاد: پیچیدن نوزاد در یک پارچۀ سبک و نازک نخی برای برخی از آنها خوشایند است. اما قنداق‌ شدن یا تنگ در آغوش گرفته شدن، برای برخی از نوزادان دیگر همراه با فشار است و باعث گریۀ بیشتر آنها خواهد شد. همچنین این پیچیدن نباید باعث گرمای بیش از حد بدن کودک شود و به‌طورکلی قنداق شدن با لباسی به نام قنداق فرنگی مناسب‌تر از پیچیدن نوزاد با پارچه‌های ضخیم و متفاوت یا پتوهای گرم دیگر است. همچنین نوزادتان را هرگز به شکل سفت و محکم نپیچید و قنداق نکنید.

موسیقی و ریتم: پخش موسیقی، خواندن لالایی یا آهنگ محبوبتان و کمی رقصیدن کنار کودک را امتحان کنید. انواع مختلف موسیقی را امتحان کنید تا بفهمید نوزاد شما به کدامشان پاسخ مثبت می‌دهد و آرام می‌شود.

صداهای آرامش‌بخش: وقتی کودکتان گریه می‌کند، صدای پدر می‌تواند برایش آرامش‌بخش باشد، او صدای پدرش را می‌شناسد، پس شاید بد نباشد اگر لالایی گفتن پدر را هنگام گریه کردن امتحان کنید. همچنین صداهای آرامش‌بخش مثل صدای جاروبرقی و سشوار ممکن است خیلی آرامش‌بخش به نظر نرسد، اما بسیاری از نوزادان با جریان ثابت و مداومی از سروصدای پس‌زمینه که تداعی‌کنندۀ صداهای است که در رحم مادر می‌شنیدند، آرام می‌شوند.

هوای تازه: گاهی فقط باز کردن پنجره یا بیرون بردن نوزاد تا حیاط یا تراس فوراً گریۀ او را متوقف می‌کند. اگر این روش مؤثر بود، از آن لحظه لذت ببرید، اطراف را نگاه کنید، به آسمان بنگرید، با نوزاد خود در مورد محیط اطراف خانه‌ صحبت کنید، حتی اگر تنها چیزی که در اطراف می‌بینید دیوار ساختمان روبه‌رویی باشد.

آب گرم: مثل هوای تازه، آب گرم نیز می‌تواند نوزاد شما را آرام و گریه‌اش را قطع کند. برای تنوع، به جای حمام کردن سعی کنید نوزاد را در آغوش خود زیر دوشی با فشار خیلی کم آب بگیرید. اگر کودک شما سروصدا یا پاشیدن آب را دوست ندارد، به این کار اصرار نکنید، اما برخی از نوزادان واقعاً از آن لذت می‌برند، فقط مراقب باشید که کف حمام لغزنده نباشد.

حرکت و نوسان: نوسان و تحرکی که با در آغوش گرفته شدن یا قرار گرفتن در آغوشی نوزاد همراه است، گاهی می‌تواند برای آرام کردن نوزاد کافی باشد. راه‌های دیگر این است که او را در صندلی گهواره‌ای یا یک تاب برقی بگذارید یا نوزاد را با کالسکه به گردش کوتاهی ببرید.

ماساژ: بیشتر نوزادان عاشق لمس شدن هستند، بنابراین ممکن است ماساژ همان چیزی باشد که کودکتان نیاز دارد. نگران نباشید اگر حرکات عالی و بی‌نقص برای ماساژ دادن نوزادان را نمی‌دانید، تا زمانی که حرکات دستتان ملایم و آهسته باشد و او ماساژ را دوست داشته باشد، آرام خواهد شد.

راهکارهایی برای آرامش مادر هنگام گریه کردن نوزاد

نوزاد گریانی که به راحتی آرام نمی‌شود، استرس زیادی به پدر و مادرش وارد می‌کند. خوشبختانه، هرچه کودک شما بزرگ‌تر ‌شود، بهتر می‌تواند خود را تسکین دهد و گریه‌هایش بسیار کمتر خواهد شد. در این فاصلۀ زمانی، لازم است همان‌قدر که از او مراقبت می‌کنید، از خودتان هم مراقبت ‌کنید و در این مورد احساس گناه نکنید. این کار باعث می‌شود تا شما، مادر یا پدر صبورتر و مهربان‌تری هم باشید. وقتی دیگر در حال کلافه شدن از صدای گریه‌های بی‌دلیل نوزاد هستید، روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • نفس‌های عمیق بکشید.
  • نوزاد خود را در یک مکان امن قرار دهید و اجازه دهید مدتی گریه کند.
  • با یک دوست باتجربه یا مادرتان تماس بگیرید و از او مشورت بخواهید.
  • اجازه دهید شخصی که مورد اعتمادتان است، مدتی نوزاد را نگه دارد.
  • به یک موسیقی آرام گوش کنید تا ذهنتان منحرف شود و کمی استراحت کند.
  • به خودتان یادآوری کنید که گریۀ نوزاد، به او صدمه‌ای نخواهد زد.
  • با خودتان تکرار کنید که این مرحله از زندگی شما و کودکتان دائمی نیست.

یادتان باشد هر کاری می‌کنید، فقط کلافگی و بی‌صبری خود را با تکان دادن نوزادتان خالی نکنید، زیرا این کار خطرناک ممکن است احتمال خطر سندرم نوزاد تکان‌خورده را در نوزاد افزایش دهد که قابل جبران نخواهد بود، پس آرام باشید تا گریۀ بی‌دلیل نوزاد نیز کمتر یا تمام شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط