تأثیر افسردگی پس از زایمان در روابط عاطفی با همسر

تأثیر افسردگی پس از زایمان در روابط عاطفی با همسر

افسردگی پس از زایمان با گرفتگی خلق پس از زایمان فرق دارد. گرفتگی خلق یک حالت تشدیدیافتۀ احساسی و عاطفی است که می‌تواند بسیاری از مادرها را در روزهای اول پس از تولد نوزاد تحت تأثیر قرار دهد و معمولاً در عرض دو هفته از بین می‌رود، اما افسردگی یکی از زیرمجموعه اختلالاتی است که متخصصان معتقدند گاهی ممکن است از دوران بارداری زمینه‌ساز وقوع افسردگی پس از زایمان شود. در این مطلب می‌توانید با تأثیر اضطراب و افسردگی در روابط زناشویی و راه‌های تشخیص و درمان آن آشنا شوید.

تأثیر اضطراب و استرس در روابط

اضطراب فلج‌کننده و شدید، گاهی پیوند عاطفی با نوزاد را برای تازه‌مادرها دشوار می‌کند و ممکن است باعث ایجاد احساس گناه شود. اما رابطۀ مادر و کودک تنها رابطه‌ای نیست که تحت ‌تأثیر اختلالات روحی و افسردگی پس از زایمان قرار می‌گیرد. حتی زمانی که هیچ‌گونه اختلال روحی‌ای وجود ندارد، داشتن یک نوزاد جدید می‌تواند فشار زیادی به یک رابطۀ زناشویی وارد کند و در چنین شرایطی اگر مادر دچار اختلالات روحی و اضطراب نیز شود، اوضاع ممکن است کمی سخت‌تر هم باشد، زیرا امور زندگی از دست والدین خارج خواهد شد.

این را هم بدانید که عارضه‌ای به نام افسردگی تازه‌پدران پس از زایمان همسرانشان نیز وجود دارد که می‌تواند آنها را دچار افسردگی و اندوه شدید کند و رابطۀ شما با همسرتان و دیگر فرزندانتان را تحت تأثیر خود قرار دهد. افسردگیی پس از زایمان گاهی می‌تواند آن‌قدر مادران را منزوی کند و در خود فرو ببرد که اغلب به آسانی فراموش شود که افسردگی پدران نیز موضوع مهمی است. پس لازم است هر دوی والدین در صورت داشتن افسردگی یا اختلال روحی، به موقع برای شروع درمان‌های لازم به پزشک مراجعه کنند.

علائم تشخیص افسردگی پس از زایمان در والدین

راه‌هایی برای تشخیص افسردگی پس از زایمان وجود دارد که برخی از معمول و رایج‌ترین آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اختلال در خوردن و خوابیدن: دو روز است که چیزی نخورده‌اید، چون احساس گرسنگی نمی‌کنید یا برخلاف این، نمی‌توانید دست از خوردن بردارید یا مدام خواب هستید یا اصلاً خوابتان نمی‌برد، حتی زمانی که برای خوابیدن فرصت کافی دارید.

اضطراب و نگرانی زیاد: ترس‌ها و نگرانی‌های شما آن‌قدر زیاد است که انجام هر کاری برایتان غیرممکن است و شما هرچه می‌کنید نمی‌توانید این افکار را از سر خود بیرون کنید.

احساس گناه یا شرم: حس گناه بیش از حدی در مورد همه چیز دارید یا احساس می‌کنید کارهایتان را درست انجام نمی‌دهید و معنی آن به نظرتان این است که شما مادر خوبی نیستید.

عصبانیت و خشم زیاد: مدتی است عصبانی هستید و تحریک‌پذیر شده‌اید یا خشم و پریشانی زیادی دارید که آرام‌تر یا تمام نمی‌شود.

افکار منفی در مورد نوزاد: اگر به نوزادتان علاقه‌ای ندارید یا فکرهای تکراری و یکنواختی در سرتان وجود دارد که مدام به شما می‌گوید هر لحظه امکان آسیب رسیدن به کودکتان وجود دارد.

احساس غریبگی با خود: همۀ افراد ممکن است برخی از روزها با خودشان احساس غریبگی داشته باشند، اما اگر بیشتر روزها این حس را دارید یا حس می‌کنید دیگر خودتان نیستید، ممکن است دچار افسردگی باشید.

این علائم معمولاً در طول چند ماه اول پس از تولد نوزاد ظاهر می‌شود و به مرور به اوج می‌رسد که اگر تشخیص داده و درمان نشود، می‌تواند سال‌ها ادامه یابد و همچنان شما و خانوادۀ شما را آزار دهد. پس نسبت به رفع و درمان آنها حساس و پیگیر باشید و حتماً هم نیازی نیست هزینۀ درمان با مشاوره‌های گران را پرداخت کنید. برای شروع بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید و از او راهنمایی بخواهید، تا در صورت لزوم شما را به یک مشاور مناسب ارجاع دهد.

راهکارهای شما برای شروع درمان

اگر فکر می‌کنید دچار یک اختلال روحی پس از زایمان هستید، برخی از کارهای مهم و مؤثری که می‌توانید در طول تلاش برای درمانتان انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • هر قدر هم که سخت باشد، برای دریافت کمک از یک شخص آگاه درخواست کنید.
  • این را باور کنید که برای هر دو نفر شما کمک‌های ساده‌ای وجود دارد.
  • نگذارید احساس تنهایی کنید.
  • همسرتان را در فرایند درمان خود شریک کنید.
  • وضعیت همسرتان را نیز درک کنید.

به آیندۀ زندگی خود و خانوادۀ جدیدتان امید داشته باشید، بعد از گذشت چند وقت از شروع درمانتان، دوباره احساس نیاز برای داشتن زندگی دلخواه خود را به یاد خواهید آورد.

درمان افسردگی پس از زایمان

گزینه‌های متعددی برای درمان اختلالات روحی و خلقی مرتبط با بارداری و پس از زایمان وجود دارد که برخی از این گزینه‌ها شامل موارد زیر است:

دارو: بسیاری از زنانی که دچار اختلالات روحی مربوط به بارداری و زایمان می‌شوند، تسکین قابل ‌توجهی با مصرف داروهای ضدافسردگی دارند. در صورت شیردهی نیز لازم است با پزشک خود در مورد داروهای ضدافسردگی مناسب در دوران شیردهی صحبت کنند.

مشاوره: مشاوران می‌توانند برای مقابله با علائم خاص، با به کار گرفتن تکنیک‌های ویژه‌ای به شما کمک کنند. تکنیک‌های تمدد اعصاب یا آرام‌سازی برای مادرانی که اغلب احساس اضطراب می‌کنند یا عصبی هستند و تکنیک کنترل فکر برای مقابله با افکار منفی وسواسی در این زمینه مفید است.

حمایت اطرافیان: کمک همسر، دوستان، مادر، خواهر و دیگر افراد خانواده در چنین شرایطی می‌تواند برای بازگشت شما به وضعیت عادی زندگی‌تان بسیار تأثیرگذار باشد.

شرکت در گرو‌ه‌های حمایتی آنلاین: دیگر مادرانی که به تازگی مثل شما صاحب فرزند شده‌اند و با شما در مورد شرایطی که در آن قرار دارید احساس همدلی می‌کنند، می‌تواند در بهبود شما بسیار مؤثر باشد.

تغییر سبک زندگی: بهبود تغذیه و خواب کافی می‌تواند علائم افسردگی و اختلالات روحی شما را کمی کاهش دهد. به خودتان کمک کنید، پرده‌ها را بکشید و نور روز را ببینید. تفریح کنید و این روزها را زودتر بگذرانید تا دوباره بتوانید لبخند بزنید.

در نهایت نیز، تمام زوج‌ها لازم است به یاد داشته باشند که وقتی یکی از آنها یا هر دو نفرشان تحت درمان برای افسردگی پس از زایمان است یا هر مشکل دیگری دارد، خیلی مهم است که مراقبت یکدیگر باشند و یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین نیازهای خودتان، توجه به نیازهای همسرتان است، پس یادتان باشد که مراقبت‌های کافی شما باعث می‌شود همسرتان کم‌کم احساس بهتری داشته باشد، تا دوباره و هرچه زودتر توانایی مراقبت از کودکتان و شما را به دست بیاورد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط