نقش مامای همراه پس از زایمان

نقش مامای همراه پس از زایمان

مامای همراه که گاهی مامای خصوصی هم نامیده می‌شود، یکی از خدمات مراکز مامایی یا بیمارستان‌های دوستدار کودک است که به مادران باردار کمک می‌کند تا زایمان راحت‌تری داشته باشند. بیشترین نقش مامای همراه در قبل از زایمان و با هدف کاهش دردهای زایمان طبیعی است، اما این وظایف به زایمان ختم نمی‌شود و شما می‌توانید از مامای همراه بخواهید بعد از زایمان هم مدت زمان بیشتری کنارتان بماند. در ساعت‌های پس از زایمان، مامای همراه می‌تواند در مورد شیردهی به نوزاد و مراقبت از زخم پرینه یا زخم سزارین راهنمایی‌هایی را به شما بدهد. در این مطلب می‌توانید با نقش مامای همراه پس از زایمان آشنا شوید.

آموزش شیردهی

اگر مادر بداند که چطور درست به فرزندش شیر بدهد، می‌تواند از برخی مشکلات مربوط به سینه مثل ترک نوک سینه یا دردهای پس از آن جلوگیری کند و همچنین نوزاد هم تغذیۀ خوبی خواهد داشت. اگرچه پرستاران بیمارستان و پزشک در این مورد به شما آموزش‌هایی می‌دهند، اما مامای همراه هم می‌تواند در کنارتان باشد و نحوۀ بغل کردن نوزاد هنگام شیردهی، زمان مناسب برای شیردهی و گرفتن آروغ نوزاد را به شما آموزش دهد. شما می‌توانید تمام سوال‌های خود را در مورد شیردهی با او مطرح کنید و اگر پس از رفتن از بیمارستان به خانه هم مشکلی پیدا کردید، با مامای همراه خود تماس بگیرید.

آموزش مراقبت از زخم و بخیه‌ها

مادرانی که سزاین شده‌اند یا در زایمان طبیعی اپیزوتومی یا هر گونه پارگی داشته‌‌اند، باید به خوبی از زخم خود مراقبت کنند تا دچار عفونت یا باز شدن بخیه‌ها نشوند. مامای همراه پس از زایمان به مادر یاد می‌دهد که چگونه از زخم خود مراقبت کند، چطور زخم را شست‌وشو دهد و خشک نگه دارد. همچنین مامای همراه می‌تواند در مورد نوع نشستن، نحوۀ ‌حمام کردن، زمان بهبود زخم سزارین و خونریزی بعد از زایمان به شما نکاتی را آموزش دهد. شما می‌توانید بعد از هماهنگ کردن با مامای همراه خود در مواقعی که احساس کردید زخمتان آسیب دیده یا دچار عفونت شده است، با او تماس بگیرید.

سایر خدمات مامای همراه

درصورتی‌که شما بخواهید مامای همراه بیشتر در کنارتان باشد، او می‌تواند در ساعت‌هایی که شما در بیمارستان بستری هستید، از شما مراقبت کند و برای جمع شدن بهتر رحم، شکم شما را ماساژ ‌دهد. همچنین شما می‌توانید پس از ترخیص از بیمارستان در مورد مسائل مربوط به نگهداری از نوزاد، نشانه‌های بیماری در او، دلیل گریه کردن نوزاد و رفع آن و دل‌دردهای نوزاد از مامای همراه مشاوره و کمک بگیرید. شما حتی می‌توانید از مامای همراه بخواهید که در روزهای پس از زایمان هم به منزلتان بیاید و ورزش‌های لازم و نکات مربوطه را به شما آموزش دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط