شرایط و فرایند ترخیص مادر از بیمارستان پس از زایمان

شرایط و فرایند ترخیص مادر از بیمارستان پس از زایمان

مادارن پس از انجام زایمان طبیعی، به مدت ۲۴ ساعت و در مورد جراحی سزارین حداقل ۴۸ ساعت در بیمارستان بستری خواهند شد. در طول مدت حضور مادر و نوزاد در بیمارستان، لازم است مراقبت‌های لازم برای حفظ سلامت آنها انجام شود و بعد از آن در صورت طبیعی بودن وضعیتشان می‌توانند به خانه بروند. بنابراین ابتدا باید شرایط ترخیص برای مادر و نوزاد فراهم باشد تا پس از طی کردن فرایند ترخیص، مادر و نوزاد از بیمارستان مرخص شوند. در این مطلب می‌توانید با شرایط پزشکی ترخیص مادر و شرایط اولیۀ ترخیص نوزاد پس از زایمان و فرایند مرخص شدن آنها از بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و تأمین اجتماعی آشنا شوید.

شرایط پزشکی ترخیص مادر

پس از زایمان مادر تا زمان رفتن به خانه، بیمارستان اقداماتی را انجام می‌دهد تا برخی مشکلات مشخص و خطرساز پس از زایمان برطرف شود تا مادر شرایط ترخیص از بیمارستان را داشته باشد. برخی از این شرایط شامل موارد زیر است:

بررسی علائم حیاتی و وضعیت روانی: علائم حیاتی مادر مثل فشار خون، نبض و تنفس، بلافاصله بعد از زایمان تا زمان ترخیص به شکل مداوم ارزیابی می‌شود. طی این معاینات، اگر مشکل در تنفس، فشار خون بالا، تب، درد پشت ساق پا یا موارد خطرسازی مشاهده شود، مادر بلافاصله تحت نظر پزشک متخصص قرار می‌گیرد. برای مرخص شدن مادر از بیمارستان، لازم است فشار خون او کمتر از ۱۴۰/۹۰ و درجه حرارت بدن او کمتر از ۳۸ باشد. همچنین تعداد نبض‌ها باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه برآورد شود. علاوه بر این، مدتی که مادر در بیمارستان بستری است، اگر نشانه‌های غیرطبیعی بودن وضعیت روحی و روانی مانند بدرفتاری با نوزاد، علائم افسردگی یا وجود انگیزه برای آسیب رساندن به نوزاد دیده شود، مادر به روان‌پزشک معرفی می‌شود.

توجه به وضعیت دفع ادرار و مدفوع: پس از انجام زایمان طبیعی و سزارین، لازم است مادر قادر به دفع ادرار و مدفوع خود باشد. همچنین با دفع مدفوع و ادرار پس از سزارین، می‌توان به سلامت روده‌ها و مثانه و ایجاد نشدن مشکلی برای آنها در اثر عمل جراحی پی برد.

طبیعی بودن زخم سزارین: در زایمان به روش سزارین، زخم و برش جراحی دائم مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر زخم مادر عفونت کرده باشد یا بدن مادر به نخ بخیه حساسیت نشان دهد، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که مادر مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری بماند. همچنین ممکن است به دلیل باز شدن بخیه‌های داخلی یا قرمزی و التهاب زخم، پزشک اجازۀ ترخیص مادر را تا اطمینان از نبود مشکل صادر نکند.

بررسی میزان خونریزی: ماما یا پزشک میزان خونریزی مادر را بررسی می‌کنند و در صورت تشخیص خونریزی زیاد، واژن و رحم مادر معاینه می‌شود و با توجه به علائمی مانند تغییر سطح هوشیاری و گیجی، تشنگی زیاد، احساس خفگی و حالت خمیازه، خونریزی پس از زایمان تحت نظر قرار می‌گیرد.

اندازه‌گیری هموگلوبین: پس از سزارین، هموگلوبین خون مادر با آزمایش خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر میزان هموگلوبین مادر کمتر از میزان لازم باشد، علائم حیاتی مادر را بررسی می‌کنند و احتمال کم‌خونی یا آنمی را می‌سنجند و اقدامات لازم بعدی انجام می‌شود. در زایمان طبیعی، این آزمایش در موارد خاصی انجام می‌شود و برای تمام مادران لازم نیست.

شرایط پزشکی ترخیص نوزاد

بعد از تولد نوزاد، تنفس، رنگ پوست و تون عضلانی او مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر نوزاد تنفس نداشته باشد یا تون عضلانی او مناسب نباشد و همچنین ظاهری رنگ‌پریده و کبود داشته باشد، مراحل احیای او صورت می‌گیرد. اما زمانی که تمام نشانه‌های نوزاد طبیعی است، نوزاد را کنار مادر قرار می‌دهند و از مادر می‌خواهند که به او شیر بدهد. در اتاقی که نوزاد در آن قرار دارد، دمای اتاق باید متناسب باشد و مواردی مثل تنفس، درجه حرارت، تون عضلانی، صدمات زایمانی، عفونت‌های موضعی و تناسب سن بارداری با اندازه‌های نوزاد بررسی شود. در صورت طبیعی بودن تمام این موارد، ویتامین K و واکسن‌های بدو تولد را به او تزریق می‌کنند. در مرحلۀ بعد، نحوۀ مراقبت از نوزاد را به مادر آموزش می‌دهند و پس از معاینۀ نوزاد توسط پزشک، مجوز ترخیص برای نوزاد صادر می‌شود.

فرایند ترخیص مادر و نوزاد

پس از معاینۀ مادر توسط پزشک و صدور مجوز ترخیص، همسر یا یکی از همراهان مادر می‌تواند روند ترخیص مادر را طبق موارد زیر دنبال کند:

دریافت گواهی ولادت: برای دریافت شناسنامۀ نوزاد، لازم است از بیمارستان گواهی ولادت دریافت کنید. برای دریافت گواهی ولادت، باید شناسنامه و کارت ملی مادر، شناسنامه و کارت ملی پدر و سند ازدواج را به بیمارستان تحویل دهید و سپس گواهی ولادت را دریافت کنید.

خدمات بیمه برای ترخیص از بیمارستان دولتی: زایمان طبیعی در بیمارستان دولتی برای مادران رایگان است و هزینه‌ای بابت زایمان از شما نمی‌گیرند. اما برای تجهیزات یا برخی استثناها ممکن است هزینه‌ای از شما دریافت شود که معمولاً مبلغ کمی است. اما اگر در یک بیمارستان دولتی سزارین شده باشید، باید هزینۀ جراحی را تسویه کنید. اگر بیمه‌‌شدۀ تأمین اجتماعی باشید، می‌توانید بعد از زایمان به دفاتر این شرکت مراجعه و بخشی از هزینۀ زایمان را دریافت کنید.

خدمات بیمه برای ترخیص از بیمارستان خصوصی: زایمان طبیعی و سزارین در بیمارستان‌های خصوصی برای شما هزینه‌ای بیشتر از تعرفۀ بیمارستان دولتی خواهد داشت. اگر بیمۀ تکمیلی دارید، قبل از رفتن به بیمارستان در روز زایمان، می‌توانید به آنجا مراجعه و از بیمارستان سؤال کنید که طرف قرارداد با بیمۀ شما هست یا خیر. اگر بیمارستان با شرکت بیمه‌ای که شما را تحت پوشش دارد، قرارداد داشته باشد، بیمه، معرفی‌نامه‌ای به بیمارستان ارسال می‌کند و بخشی از هزینۀ زایمان شما را برعهده می‌گیرد و شما بقیۀ هزینه را پرداخت می‌کنید. اگر بیمارستان با بیمه قرارداد نداشته باشد، باید تمام هزینه را خودتان پرداخت کنید و سپس با دریافت مدارک مربوطه از بیمارستان به شرکت بیمه مراجعه و بخشی از هزینه را از دریافت کنید.

خدمات بیمه برای ترخیص از بیمارستان تأمین اجتماعی: اگر شما بیمه‌شدۀ تأمین اجتماعی هستید و دفترچۀ بیمۀ شما در زمان زایمان اعتبار داشته باشد، شما می‌توانید در این بیمارستان‌ها به صورت رایگان زایمان طبیعی کنید و سزارین شوید. تمامی خدمات پزشکی برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در بیمارستان‌های این شرکت رایگان است.

بعد از دریافت گواهی ولادت و تسویه با حسابداری بیمارستان، اگر مادر و نوزاد در شرایط مناسب باشند، هر دو مرخص خواهند شد. بعد از رفتن به خانه همراه با کودکتان، سعی کنید مراقبت‌های بهداشتی و خودمراقبتی‌های لازم را برای بهبود هرچه زودتر خود انجام دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط