شیردهی پس از عمل جراحی کوچک کردن سینه

کوچک کردن سینه با جراحی می‌تواند به عصب‌ها، مجاری و غدد تولیدکنندۀ شیر آسیب بزند و شیردهی را دشوار کند. در این مطلب می‌توانید با امکان شیردهی در صورت کوچک کردن سینه با جراحی و راه‌حل برطرف کردن مشکلات شیردهی ناشی از جراحی سینه‌های کوچک‌شده آشنا شوید.

امکان شیردهی در صورت کوچک کردن سینه با جراحی

اگر نوک سینه و آرئولا یا همان هالۀ قهوه‌ای رنگ اطراف نوک سینه هنوز به بافت سینه متصل باشد، احتمال این وجود دارد که بتوانید کودک را با شیر خودتان تغذیه کنید. اما اگر نوک سینۀ شما برداشته شده است و سپس روی سینۀ بازسازی‌شده قرار گرفته است، آسیب وارده به عصب‌ها، مجاری شیر و بافت سینه ممکن است جریان شیر را محدود کند و حساسیت نوک سینه را کاهش دهد. وجود و حضور عصب‌ها در شیردهی حیاتی است، زیرا باعث آزاد شدن پرولاکتین و اکسی‌توسین یعنی دو هورمونی می‌شود که در تولید و خروج شیر از سینه اثر می‌گذارد. به‌طورکلی، هرچه زمان بیشتری از عمل جراحی بگذرد، احتمال بیشتری وجود دارد که حساسیت بیشتری در نوک سینه و آرئولا داشته باشید و احتمال تولید شیر بیشتری نیز وجود دارد.

تا زمانی که تلاش برای شیردهی را شروع نکنید، نمی‌توانید بدانید که حجم شیر شما چقدر تحت تأثیر عمل قرار گرفته است و اگر هنوز در نوک سینۀ خود حساسیت دارید، شانس خیلی بیشتری برای توان شیردهی کامل دارید. بهتر است با یک ماما یا پزشک در این مورد مشورت کنید. همچنین لازم است به پزشک کودک خود در مورد عمل جراحی‌تان اطلاع دهید، زیرا بسیار مهم است که نظارت دقیقی بر وزن کودک شما وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که به اندازۀ کافی شیر دریافت می‌کند.

راهکارهای رفع مشکلات شیردهی سینه‌های کوچک‌شده

شما می‌توانید از روز سوم پس از زایمان بعد از هر وعده شیردهی، هر کدام از سینه‌ها را پنج دقیقه بدوشید یا پمپ کنید تا به افزایش حجم شیر خود کمک کرده باشید. شیر دوشیده‌شده را نیز در ظرف‌های نگهداری شیر مادر و در یخچال ذخیره کنید و دربارۀ شرایط نگهداری شیر مادر در یخچال اطلاعات لازم را داشته باشید. شاید به یک شیردوش کاملاً خودکار نیاز داشته باشید که برای تحریک رفلکس خروج شیر، هر دو سینه را به طور همزمان پمپ کند. همچنین اگر شما تنها قادر به تولید بخشی از شیر مورد نیاز کودک خود هستید، لازم است با شیر خشک به عنوان مکمل شیردهی و پس از تأیید و مشورت با پزشکتان تغذیۀ نوزاد را کامل کنید.

همچنین در چند هفتۀ اول پس از زایمان می‌توانید از وسیله یا سیستم تغذیۀ نوزاد با شیر کمکی یا همان SNS استفاده کنید. این دستگاه متشکل از یک کیسۀ پلاستیکی برای نگه داشتن شیر مادر یا شیر خشک است و به لوله‌های مویین و انعطاف‌پذیری متصل است که به نوک سینه‌ها می‌رسد. از آنجا که هنگام شیر خوردن، کودک هم نوک سینه و هم لوله را به دهانش می‌گیرد، او از تمام شیری که در دسترس است بهره می‌برد و در عین حال سینۀ شما را برای تولید شیر بیشتر تحریک می‌کند.

در آخر لازم است بدانید که اگر در فکر کوچک کردن سینه‌های خود هستید، اما می‌خواهید قادر به شیردهی به نوزاد خود در آینده باشید، عمل جراحی را تا پس از این که آخرین فرزند خود را از شیر می‌گیرید به تعویق بیندازید، چون حتی با وجود انجام این جراحی، سینه‌های شما در حین بارداری و شیردهی می‌تواند دوباره تغییر زیادی کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط