علت کم بودن شیر مادر چیست؟

بیشتر مادران هرچند وقت یک بار فکر می‌کنند شیرشان کم شده است، اما علت آن چه می‌تواند باشد؟ در این مطلب می‌توانید با برخی از دلایل اصلی کم بودن شیر مادران آشنا شوید.

علل کم شدن شیر مادر

دلیل قطعی و ثابتی وجود ندارد اما اغلب مادران زمانی به مقدار شیرشان بی‌اعتماد می‌شوند که در واقع مشکلی وجود ندارد و همه چیز خوب پیش می‌رود. به‌طورکلی، میزان تولید شیر شما با تقاضای کودکتان ارتباط دارد.، یعنی اگر او بیشتر شیر بخورد، شیر شما هم افزایش می‌یابد تا نیاز او تأمین شود و اگر کودک کمتر شیر بخورد، بدن شما هم شیر کمتری تولید می‌کند. در واقع سینه‌های شما برای ذخیرهٔ شیر طراحی نشده‌اند و بیشتر شیری که کودک می‌خورد در حین مکیدن او تولید می‌شود.

کم بودن وعده‌های شیردهی

شایع‌ترین علت کم بودن تولید شیر اغلب ناکافی بودن تعداد وعده‌های شیردهی است. اگر کودکتان خیلی شیر خشک می‌خورد این اتفاق می‌تواند بیشتر بیفتد. پس اگر می‌خواهید شیرتان اصلاً کم نشود باید تغذیهٔ انحصاری با شیر مادر را در پیش بگیرید.

از بین رفتن احتقان پستان

وقتی احتقان سینه که در هفته‌های اول شیردهی شایع است از بین می‌رود، برخی مادران این را به عنوان علامت کاهش تولید شیر می‌بینند، زیرا آنها پر بودن سینه را با داشتن شیر زیاد یکی می‌دانند. اما یک سینهٔ کوچک‌تر و نرم‌تر نیز به اندازهٔ سینهٔ آماس‌کرده توانایی تولید شیر را دارد.

گذشتن از یک مرحلهٔ جهش رشد کودک

مادران دیگر فکر می‌کنند شیرشان کم شده است، زیرا کودکشان به طور ناگهانی بیشتر از معمول به شیر خوردن نیاز دارد و آنها این تغییر را به این شکل تفسیر می‌کنند که کودک نمی‌تواند از سینه‌ها شیر کافی بگیرد، اما آنچه واقعاً در حال وقوع هست این است که کودک در حال تجربهٔ یک جهش رشد است؛ یعنی با سرعت زیادی رشد می‌کند و به شیر بیشتری نیاز دارد. جهش‌های رشد معمولاً در حدود سه هفتگی، شش هفتگی و سه ماهگی اتفاق می‌افتند.

نقص پمپ شیردوش

در مورد برخی از مادرانی که در خارج از خانه کار می‌کنند و شیرشان را پمپ می‌کنند، گاهی بعد از چند هفته یا چند ماه متوجه می‌شوند که هنگام پمپ کردن، شیر کمتر و کمتری به دست می‌آید. تولید شیر آنها واقعاً در حال کاهش است و مقصر هم احتمالاً پمپ شیردوشی آنهاست. پمپ‌هایی که شیر را با سرعتی کمتر از مکیدن یک کودک می‌دوشند یعنی کمتر از ۶۰ دور در دقیقه و بیشتر از دو بار در روز استفاده می‌شوند می‌توانند باعث شوند که تولید شیر شما به تدریج با نیازهای کودکتان ناهماهنگ شود و شیری کمتر از نیاز او تولید کنید. استفاده از یک پمپ‌ برقی مناسب، این مشکل را حل خواهد کرد.

شروع غذای کمکی

وقتی مواد غذایی جامد را به برنامهٔ غذایی کودکتان اضافه می‌کنید یعنی در حدود شش ماهگی، ممکن است انتظار داشته باشید که تولید شیرتان کم شود، اما در ابتدا این اتفاق نمی‌افتد. این ناشی از آن است که وقتی کودکی خوردن غذاهای کمکی را شروع می‌کند بیشتر آنچه می‌خورد روی چانه‌اش می‌ریزد تا در شکمش، اما وقتی کودک بیشتر غذای کمکی را می‌خورد، به شیر کمتری نیاز خواهد داشت و به طور طبیعی بدن شما شیر کمتری خواهد ساخت.

گاهی اوقات تولید شیر یک مادر به اندازه‌ای کم است که سینه‌هایش شروع به خشک شدن می‌کنند. اگر نمی‌خواهید و قصد ندارید چنین اتفاقی بیفتد، یک راهش این است که قبل از هر بار دادن غذای کمکی به کودک، به او شیر بدهید. یک راه دیگر این است که در طول روز به عنوان یک میان‌وعدهٔ کوتاه و برای آرام کردن کودک به او شیر بدهید.

دیگر دلایل محتمل، تکنیک شیردهی شما یا دلایلی مربوط به سلامت شما یا کودک است. اگر در مورد میزان شیرتان به کمک بیشتری نیاز دارید خیلی بهتر است که با پزشکتان یا یک کارشناس شیردهی در این مورد صحبت کنید.

در مورد کم بودن شیر مادر بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط