پارچه‌بازی با نوزاد

پارچه‌بازی با نوزاد

کودکان عاشق حس کردن بافت‌های مختلف هستند و مجموعه‌ای از پارچه‌هایی با جنس و بافت‌های مختلف یک راه عالی برای رشد حس لامسه در آنهاست. فقط یادتان باشد که تمام نوزادان با یکدیگر متفاوتند و اگر کودک شما از این بازی خوشش نیامد یا واکنشی نشان نداد می‌توانید چند روز دیگر دوباره آن را امتحان کنید. در این مطلب می‌توانید با یک فعالیت و بازی ساده برای تحریک حس لامسه در کودکتان آشنا شوید.

سن مناسب پارچه‌بازی

این فعالیت از بدو تولد تا شش ماهگی کودک مناسب است. مهارتی که طی این بازی تحریک می‌شود و رشد پیدا خواهد کرد حس لامسهٔ کودک شماست. وسایل مورد نیاز برای این بازی پنج تا ۱۰ مدل و نمونه از پارچه‌هایی با بافت‌های مختلف یا وسایلی از پارچه‌های مختلف مثل کهنهٔ بچه، لیف حمام، یک دستمال عینک از جنس جیر، روسری‌های ابریشمی شما، شال‌های پشمی، کلاه بافتنی و برخی دیگر از این وسایل است.

نحوهٔ پارچه‌بازی

پارچه‌های مختلف از چرم گرفته تا ابریشم و خز مصنوعی را جمع کنید و آنها را روی هم روی زمین بگذارید. پارچه‌ها را یکی‌یکی بردارید و با دست‌های کودک خود تماس بدهید و بگذارید هر طور می‌خواهد آنها را بکشد و نوازش کند. در مورد حسی که به نظر می‌رسد کودک از لمس کردن هر پارچه‌ دارد صحبت کنید و از واژه‌هایی خاص برای توصیف هر تکه پارچه استفاده کنید. مثلاً بگویید: «این یکی نرمه، نه؟ این یکی یه کم حس گرمی به پوستت می‌ده؟»

وقتی بزرگ‌تر ‌شود، بهتر می‌تواند خودش نمونه‌ها را در دست بگیرد و از آنجا که احتمال دارد هر چیزی را در دهانش بگذارد، بهتر است اطمینان پیدا کنید که نمونه پارچه‌هایی که استفاده می‌کنید تمیزند و به اندازه‌ای بزرگ هستند که به کلی داخل دهان کودک جا نشوند و باعث خفگی یا مشکل دیگری نشوند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط