موش‌بازی یا دایناسوربازی با نوزاد

موش‌بازی یا دایناسوربازی با نوزاد

نوزادان با حس لامسهٔ کاملاً تکامل‌یافته‌ای به دنیا می‌آیند. همین ویژگی یک امکان و راه سرگرم‌کننده برای تحریک پوست حساس کودکتان و در همان حال، نشان دادن رابطهٔ علت و معلولی است که باعث ایجاد پیوند عاطفی و تماس پوست با پوست والدین و کودک نیز خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با فعالیت‌هایی که می‌توانید از آنها برای تحریک و رشد حس لامسهٔ کودکتان استفاده کنید آشنا شوید.

موش‌بازی یا ورود دایناسور

این بازی برای دوران نوزادی تا ۱۲ ماهگی کودکتان مناسب است. همچنین مهارت‌هایی که طی این بازی و فعالیت رشد پیدا می‌کند شامل رشد حس لامسه و درک رابطهٔ علت و معلولی است. در ضمن برای انجام این فعالیت به هیچ وسیله‌ای احتیاج ندارید، فقط دست‌های شما کافی است. به خاطر داشته باشید که هر کودکی با سرعت متفاوتی رشد می‌کند، بنابراین اگر کودک شما هنوز برای فعالیت‌های این هفته به طور کامل آماده نیست نگران نشوید، فقط چند هفته بعد دوباره این بازی را امتحان کنید.

نحوهٔ موش‌بازی

انگشت اشاره و میانی دستتان را روی زمین بگذارید و بقیه را مشت و جمع کنید. سپس شروع به حرکت به سمت کودک کنید و با آهنگی شاد و کودکانه ولی دور از هیاهوی ترسناک و بلند بگویید: «موشه اومد، اومد، اومد و سلنا رو دید!» و از روی دست یا پای کودک بالا بروید. چند بار این حرکت را تکرار کنید تا ببینید آیا کودک این کار را دوست دارد یا خیر و اگر خوشش نیامد بهتر است ادامه ندهید و فعالیت دیگری را شروع کنید.

نحوهٔ دایناسوری‌بازی

برای انجام این بازی، انگشت میانی دست خود را بلند می‌کنید تا شکل سر دایناسور باشد و چهار انگشت دیگرتان به عنوان دشت و پا کنار آن راه بروند. وقتی کودکتان برای عوض کردن پوشک دراز کشیده است و پیراهنش بالا و شکمش پیداست، دست دایناسوری خود را جایی بگذارید که او بتواند ببیند مثلاً روی قفسهٔ‌سینه یا پهلویش و سپس دایناسور را روی پوستش راه ببرید، طوری که سر دایناسور نیز به چپ و راست حرکت کند. بهتر است تماس دستتان محکم‌تر از یک لمس و تماس خیلی اندک و جزئی و با فشار اندکی باشد، زیرا تماس کم شبیه غلغلک می‌تواند نوزادان را وحشت‌زده کند.

سپس بگویید «دایناسور وارد می‌شه، میاد، میاد، از ناخن پات میره بالا تا برسه به دماغت!» و بعد دایناسور دستی را از روی پا تا روی شکمش راه ببرید. از آنجا تا بینی‌اش ادامه دهید و این کار را به آهستگی انجام دهید تا بتواند از قبل جریان بازی و مسیر دستتان را پیش‌بینی کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط