رشد فیزیکی کودک ۲۰ ماهه

رشد فیزیکی کودک ۲۰ ماهه

یک کودک در ۲۰ ماهگی چه تغییراتی در زندگی‌اش دارد و به چیزهایی علاقه دارد؟ در این مطلب دربارهٔ زندگی یک کودک ۲۰ ماهه بیشتر بدانید.

هنرمند کوچولوی شما

در این سن کودک نوپایتان ممکن است شما را با ترسیم خطوط عمودی و افقی و شاید حتی یک دایره غافلگیر کند، هرچند هنوز هم عمده‌ٔ کار او خط‌خطی کردن است. این ترسیم‌ها ممکن است برای شما ساده به نظر برسد، اما آنها نشان می‌دهند که جنبه‌های بسیاری از رشد فرزندتان موفق و مطابق روند طبیعی است.

نقاشی کشیدن با مداد شمعی شامل مهارت‌های حرکتی ظریف مانند در دست گرفتن و نگه داشتن اشیا و همچنین هماهنگی دست و چشم و داشتن تخیل است. اگر هیچ خط راستی در آثار کودکتان نمی‌بینید یا اگر به نظر نمی‌رسد کودکتان به نقاشی علاقه داشته باشد، برای نگرانی خیلی زود است. احتمالاً فقط به این معنی است که کودک در حال حاضر بیشتر روی بهبود مهارت‌های حرکتی درشت مانند راه رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله‌ها و هل دادن و کشیدن اسباب‌بازی‌ها و جعبه‌ها تمرکز کرده است.

یکی از کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید این است که برای کودک خود ورق‌های بزرگی از کاغذهای ضخیم روی میز بچسبانید، یعنی کاغذهایی که سر نمی‌خورند تا زود کلافه‌اش کنند. بیشتر کودکان نوپا با مدادهای کلفت و محکم یا قلم‌های قابل پاک کردن بهتر کار می‌کنند. اگر کودکتان علاقه‌ای به نشستن پشت میز برای نقاشی ندارد، گزینه‌های دیگری مثل پاستل یا گچ‌های رنگی برای استفاده در بیرون از خانه، کاغذهایی روی سه‌پایه‌ٔ بوم نقاشی به جای یک سطح صاف، یا مداد شمعی صابونی برای استفاده در حمام در اختیارش بگذارید.

بررسی اعضای بدن

کودک نوپای شما در حال حاضر در مورد همه چیز کنجکاو است و این شامل تمام قسمت‌های بدنش نیز می‌شود. یادتان هست وقتی اولین بار دست و پایش را کشف کرد دیگر نمی‌توانست از بازی با آنها دست بکشد؟ خوب، ممکن است در حال حاضر اتفاق مشابهی در مورد دستگاه تناسلی‌اش رخ دهد. اگر مچ فرزندتان را در حال بررسی قسمت‌های خصوصی بدنش گرفتید، وحشت نکنید، چون این یک مرحله‌ٔ عادی در رشد هر کودکی است.

در این سن بهترین واکنش شما شاید نادیده گرفتن این اتفاق باشد. اگر در جای عمومی هستید و از این رفتار خجالت می‌کشید، سعی کنید ذهن کودک را با فعالیت دیگری منحرف کنید و توضیح دهید که برخی کارها فقط در خانه انجام می‌شود. اگر به مثال احتیاج دارید، توضیح دهید که لمس کردن بدن خود، کاری است که بیشتر مردم دوست دارند به تنهایی انجام دهند، مثل حمام کردن یا دستشویی رفتن.

تغییراتی در غذا خوردن

در این سن، ممکن است متوجه شوید که وعده‌های غذایی کودک پیچیده‌تر از گذشته شده است. کودک نوپای شما هنگام قرار دادن هر لقمه‌ای داخل دهانش، طعم، بافت و حتی رنگ آن را بررسی و به آن بیشتر دقت می‌کند. همچنان به معرفی غذاهای جدید ادامه دهید، اما او را مجبور به چشیدن چیزی نکنید، بلکه خودتان غذا را بخورید، بدون اینکه چیز زیادی راجع به آن بگویید، چون او بالاخره آن‌قدر کنجکاو می‌شود که آن را امتحان کند!

اگرچه کودک نوپایتان احتمالاً می‌تواند غذا را به خوبی بجود، اما هنوز هم فکر خوبی است که برای جلوگیری از خطر خفگی، مواد غذایی به خصوص گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات را هر بار به اندازه‌ٔ یک لقمه به او بدهید. یک کودک ۲۰ ماهه، مهارت‌های حرکتی خوبی برای کار با قاشق یا چنگال دارد، اما تعجب نکنید اگر همیشه نمی‌خواهد از آنها استفاده کند، چون او حالا می‌داند اگر با استفاده از دست‌هایش غذا بخورد، غذای بیشتری به دهانش می‌رسد و غذای کمتری می‌ریزد.

بررسی، جذابیت و هیجان

کودک نوپایتان حالا مجذوب اسباب‌بازی‌هایی از قبیل آدمک‌های بیرون جهنده از جعبه‌ها، وسایل تودرتو و اشکال در هم رونده، یا اسباب‌بازی آموزش اشکال هندسی می‌شود، یعنی هر چیزی که شامل یک غافلگیری است. علاقه‌ٔ فرزندتان شامل رویدادهای روزمره‌ای که برایش عجیب و غیرمنتظره باشد هم می‌شود. او را خواهید دید که به را‌ه‌آب‌ در حمام یا وان نگاه می‌کند تا ببیند آب کجا می‌رود، داخل کیف شما را به دنبال سوئیچ ماشین می‌گردد یا سطل زباله را بعد از اینکه چیزی در آن انداختید، بررسی و نگاه می‌کند تا ببیند آنها کجا می‌روند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط