رشد فیزیکی کودک ۱۷ ماهه

رشد فیزیکی کودک ۱۷ ماهه

کودکان خیلی زود بزرگ می‌شوند، به خصوص در سال‌های نوپایی! در این مطلب می‌توانید با تغییرات و مهارت‌های فیزیکی یک کودک ۱۷ ماهه، میزان رشد جسمی و تکامل حرکاتش طی این ماه آشنا شوید.

بالا رفتن و پایین آمدن

راه رفتن بیش از ۹۰ درصد کودکان ۱۷ ماهه به اندازه‌ای خوب هست که آنها غیر از راه رفتن قادر به چمباتمه زدن برای برداشتن یک شیء از زمین یا دولا شدن برای یکی دو دقیقه بازی با آن و دوباره راست شدن و ادامه دادن به راه رفتن هستند. تا همین چند هفته یا شاید چند ماه پیش، کودک نوپای شما نمی‌توانست بدون گرفتن دستش به چیزی مثل دست شما یا یک مبل یا میز راه برود، بنابراین چالاکی حال حاضرش قابل توجه و چشمگیر است. این ماه دوره‌ٔ صیقل دادن، تلفیق، پیوند و ترکیب مهارت‌هایش با یکدیگر است.

بالا رفتن از چیزها هنوز برای فرزندتان هیجان‌انگیز است. کودک ۱۷ ماههٔ شما اصرار دارد بگذارید خودش از پله‌ها بالا برود، نه اینکه او را بغل کنید، هرچند احتمالاً نیاز دارد که دستتان را بگیرد. او حالا می‌خواهد روی صندلی‌ها و سایر وسایلی که تقریباً تا بالای سینه‌اش ارتفاع دارند برود و به محض رفتن روی آنها، می‌تواند برگردد و رو به جلوی صندلی بنشیند که در نوع خود مانور پیچیده‌ای است.

لازم است بدانید از آنجا که کودک نوپایتان حالا می‌تواند به سرعت به تمام گوشه‌ و کنارهای خانه برسد و این روزها او دائماً در حال امتحان و آزمایش کردن توانایی‌های فیزیکی خودش است، باید برای مناطق بالقوه خطرناکی مانند پله‌ها، گیت محافظ کودک بگذارید و روی درب حمام و سایر قسمت‌های خانه که رفتن به آنجا می‌تواند او را به دردسر بیندازد، قفل‌های کودک بزنید.

همچنین برای یک کودک ۱۷ ماهه طبیعی است که مهارت‌های فیزیکی خود را برای بیرون آمدن از تختش استفاده کند. به منظور حفظ ایمنی، تشک تخت را روی پایین‌ترین سطح تنظیم کنید. اگر با این حال هم فرزندتان می‌تواند از تخت خارج شود، شاید لازم باشد او را از تخت نرده‌دار به تختخواب معمولی انتقال دهید که در آن، اگر کودک هنگام پایین آمدن از تخت بیفتد از ارتفاع بلندی نمی‌افتد.

اگر راه رفتن و بالا رفتن کودک نوپایتان برایش سهل و راحت است، شاید از لی‌لی کردن خوشش بیاید، مخصوصاً اگر شما این بازی را با او انجام دهید. یکی از دستهایش را نگه دارید و به او نشان دهید که چگونه روی یک پا بایستد و بالا و پایین بپرد. انجام این کار ممکن است در ابتدا دشوار باشد و او احتمالاً باید روی هر دو پایش بپرد، اما در تلاش برای تقلید از شما، به او خوش می‌گذرد و کم‌کم یاد می‌گیرد.

اگر نگران این هستید که کودک نوپایتان هنوز راه نمی‌رود، لازم است با پزشکش صحبت کنید. برخی از بچه‌ها آن‌قدر در خزیدن مهارت دارند که دیگر تمایلی به ایستادن ندارند، برخی دیگر از افتادن می‌ترسند و تعداد کمی هم مشکلی مربوط به رشد و تکامل یا مشکل پزشکی دارند که نیاز به بررسی دارد. در این میان، شما می‌توانید کودک ۱۷ ماههٔ خود را به شکل‌های مختلف تشویق به راه رفتن کنید. مثلاً دستتان را به او بدهید که هنگام راه رفتن نگه دارد، هر زمان که ایستاده یا با تکیه به وسایل راه می‌رود برایش دست بزنید و وقتی می‌ایستد یک اسباب‌بازی نرم مانند خرس عروسکی را در دستش بگذارید. او ممکن است آن‌قدر حواسش جلب اسباب‌بازی شود که وقتی آن را نگه داشته است چند قدمی راه برود.

آزمایش ابزار

کلیدها‌، شانه‌ها، برس‌ها، چاقوهای آشپزخانه، سشوار، موبایل، اینها همه وسایلی هستند که کودک نوپایتان شما را در حال استفاده‌ٔ روزانه از آنها می‌بیند. حالا او می‌خواهد خودش بفهمد که طرز کارشان چگونه است. کودک شما ممکن است ناگهان اصرار کند که خودش میوه‌اش را قاچ کند، با سشوار موهایش را خشک کند و حتی سی‌دی را داخل دستگاه پخش بگذارد، بخواهد در اتومبیل را باز کند یا جاروبرقی را هل دهد. قطعاً تصمیم در مورد اینکه امتحان کردن کدام کارها بی‌خطر است به عهده‌ٔ شماست.

از طرفی شما ممکن است اغلب درگیر کشمکش‌های بی‌فایده‌ای با کودکتان شوید، زیرا می‌خواهد به او اجازه دهید برخی کارها را به تنهایی انجام دهد، اما خوب می‌دانید در نهایت به کمکتان نیاز دارد. بهترین کار این است که گهگاهی و قطعاً وقتی بی‌خطر است به او اجازهٔ انجامشان را بدهید اما در کنارش بایستد تا به او کمک کنید. اکنون می‌توانید از اشتیاق او برای کمک به خودتان لذت ببرید. او را تشویق کنید که به شما کمک کند اسباب‌بازی‌ها را در جعبه بگذارید، کتاب‌ها را به قفسه‌ها برگردانید و غذایش را خودش با قاشق بخورد.

چپ‌ دستی یا راست دستی کودک

در این سن، کودک نوپایتان به احتمال زیاد علائم ترجیح یک دست به دیگری را نشان خواهد داد، اما احتمالاً بیشتر اوقات او را در حال جابه‌جایی بین دست راست و چپ خواهید دید. به عنوان مثال، لگوها را با دست راست خود جمع می‌کند، با دست چپ خط‌خطی می‌کند و سپس با استفاده از هر دو دست غذا می‌خورد و در واقع چند سال طول می‌کشد تا بفهمید که او راست دست است یا چپ دست. بسیاری از والدین کنجکاوند که آیا کودک نوپایی که در این سن کم در استفاده از هر دو دست چابک است، «دودست‌توان» یعنی قادر به استفاده از هر دو دست خواهد بود یا خیر؟ اگرچه این امکان‌پذیر است، اما به احتمال زیاد کودک شما دارد قبل از انتخاب نهایی، هر دو دستش را بارها آزمایش می‌کند.

در طول ماه بعد یا کمی بعدتر، کودک نوپا ممکن است شروع به مقاومت در برابر چرت صبحگاهی خود کند. این می‌تواند شرایط سختی برای هر دوی شما باشد، زیرا یک چرت کاملاً کافی نیست اما دو چرت هم خیلی زیاد است و کودک به قدری استراحت کرده که شب نمی‌خواهد به رختخواب برود. هنگامی که کم‌کم چرت صبحگاهی در حال حذف شدن است، می‌توانید چرت بعدازظهر او را کمی جابه‌جا کنید. مثلاً می‌توانید به جای خواباندن او در ساعت ۱۰ صبح و ۲:۳۰ بعدازظهر، او را در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر بخوابانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط