راهنمای والدین در مورد بازی‌های کامپیوتری کودکان

راهنمای والدین در مورد بازی‌های کامپیوتری کودکان

والدین از فرصت‌های اولیه برای رشد و تکامل که می‌تواند آیندۀ فرزندانشان را شکل دهد، آگاهند و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی نیز که روی محبوبیت فوق‌العادۀ بازی‌های قابل‌حمل، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از این واقعیت در مورد کودکان آگاهی دارند. در این مطلب با این موضوع که یک بازی خوب کامپیوتری چه ویژگی‌هایی دارد، چه زمانی بچه‌ها می‌توانند از رایانه یا تلفن همراه استفاده کنند و چه محدودیت‌هایی باید تعیین کرد، آشنا شوید.

بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها

برنامه‌هایی که مخاطبشان کودکان نوپا و پیش‌دبستانی هستند سریع‌ترین رشد را در میان بازی‌های آموزشی دارند. در یک نظرسنجی بین بیش از 3000 مادر، نیمی از آنها گزارش دادند که به بچه‌های کوچک‌تر از سه سال خود اجازه می‌دهند با گوشی هوشمند آنها بازی کنند که این اجازه بیشتر به عنوان راهی برای مشغول کردن آنهاست. مادران همچنین گفتند که تقریباً یک چهارم اپ‌های موجود در تلفن آنها مربوط به فرزندانشان است.

بر اساس مطالعات اخیر، نیمی از کودکان زیر چهار سال از گوشی هوشمند یا رایانه استفاده می‌کنند. کودکانی که از رایانه استفاده می‌کنند معمولاً این کار را از سن سه سال و نیمگی شروع می‌کنند.

اما قبل از دانلود جدیدترین بازی‌ها، در این مورد که یک بازی خوب چه ویژگی‌هایی دارد، چه زمانی بچه‌ها می‌توانند از رایانه یا تلفن همراه استفاده کنند و چه محدودیت‌هایی باید تعیین کرد، آگاه باشید.

در مورد زمان نمایشگر بدانید.

بهترین سن برای آشنایی کودک با کامپیوتر چه زمانی است؟

بسیاری از کارشناسان توافق دارند که کودکان پنج ساله و کمتر بیشترین یادگیری را از طریق لمس و بررسی مواد و وسایل ملموس مانند لگوها دارند و نه کار با تصاویر انتزاعی روی نمایشگر کامپیوتر و داشتن زمانی برای بازی فعال و آزادانه برای رشد سالم کودکان ضروری است.

معرفی رسانه‌های دیجیتال به کودک در دو سال و نیمگی قابل قبول‌تر است، هرچند برخی از بچه‌ها تا زمانی که بزرگ‌تر می‌شوند هم هنوز آماده نیستند.

آیا بچه‌ها واقعاً چیزی از کامپیوترها یاد می‌گیرند؟

جواب به این موضوع ارتباط دارد که از چه کسی بپرسید، از چه نرم‌افزاری استفاده کنید و سبک یادگیری فرزندتان چه نوعی باشد. برخی از منتقدان معتقدند که در مورد مزایای آموزشی رایانه‌ها به شدت اغراق شده است. همچنین بسیاری بر این باورند که بازی‌های الکترونیکی کودکان را منزوی می‌کند، تمایل به ارضای آنی خواسته‌های خود را در آنها تشدید می‌کند و در بروز از خودبیگانگی، پرخاشگری، اضطراب روانی و چاقی دوران کودکی نقش دارد.

اما یک چیز واضح به نظر می‌رسد، استفاده از رسانه‌های دیجیتال نوش‌دارویی برای رشد و تکامل سالم کودک نیست. همۀ کودکان نیازمند و خواهان تعامل اجتماعی هستند و حتی زنده‌‌ترین تصاویر کامپیوتری فقط می‌توانند تقلیدی کم‌رنگ از یک همبازی واقعی و زنده ایجاد کنند.

واقعیت این‌که تحقیقات بسیار بیشتری در مورد جنبهٔ مثبت تکنولوزی انجام شده است تا جنبهٔ منفی آن. در زمینۀ ریاضیات پایه، نوشتن و درک مطلب، مطالعات نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند این مهارت‌ها را از طریق بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت بهبود دهند.

علاوه بر موضوعات علمی، بازی‌های دیجیتال می‌توانند به بچه‌ها در تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف، مانند هدایت موس و کلیک کردن با آن و مهارت‌های حرکتی درشت، مانند حرکت دادن چوب بازی‌هایی مثل راکت تنیس یا چوب بیسبال کمک کنند.

در یک بازی کامپیوتری کودک به دنبال چه ویژگی‌هایی باشید؟

البته یک بازی باید کیفیت خوبی داشته باشد تا کودک هم از آن لذت ببرد و هم از آن بیاموزد. در ادامه نکاتی آمده است که به شما در انتخاب درست کمک می‌کند:

اول به سرگرمی فکر کنید: به یاد داشته باشید که در این سن، یادگیری مؤثر اغلب از سرگرمی قابل تشخیص نیست و آنها وقتی چیزی را خوب یاد می‌گیرند که سرگرم‌کننده باشد. تمرکز کودکان بر خوش گذراندن است، نه برآورده کردن انتظارات آموزشی بزرگسالان.

تحقیق کنید: قبل از خرید نرم‌افزار، دانلود اپلیکیشن یا راه‌اندازی یک بازی آنلاین، مطمئن شوید که مناسب سن فرزندتان است. وب‌سایت‌هایی مانند Common Sense Media را برای خواندن نظرات و نمره‌دهی سایر کاربران به آن بازی نگاه کنید.

بازی‌های چندنفرهٔ خاصی را انتخاب کنید: بازی‌های چندنفره‌ای که به تعامل بازیکن‌ها با یکدیگر پاداش می‌دهند انتخاب کنید. بهترین بازی‌ها برای این گروه سنی، بازی‌هایی هستند که شما و فرزندتان می‌توانید با هم از آنها لذت ببرید.

به دنبال بازی‌هایی باشید که به بچه‌ها اجازه می‌دهد «به طور تصادفی موفق شوند»: به عبارت دیگر، کامپیوتر پاسخ دقیقی برای پیش بردن بازی نمی‌خواهد، اما بازخورد فوری ارائه می‌دهد تا کودک را درگیر نگه دارد. چیزی که نمی‌خواهید، انیمیشن‌های طولانی و بدون وقفه است. بازی‌هایی را انتخاب کنید که کنترل آنها برای بچه‌ها آسان باشد و همچنان که کودک ماهرتر می‌شود، چالش‌برانگیز باقی می‌مانند.

دسترسی آنلاین را محدود کنید: اجازه دادن به کودکان برای دسترسی به دنیای آنلاین باعث می‌شود آنها در معرض محتوای نامناسب و تماس با غریبه‌ها قرار گیرند. قبل از این‌که تلفن هوشمند یا تبلت خود را به فرزندتان تحویل دهید، اقداماتی را برای مسدود یا محدود کردن دسترسی آنلاین انجام دهید. اگر فرزندتان به صورت آنلاین بازی می‌کند، نزدیک باشید و بر فعالیت او نظارت کنید.

علاوه بر نظارت بر فعالیت‌های آنلاین فرزندتان، بهتر است محتواهای خاصی را فیلتر کنید. گزینه‌هایی که دارید شامل فعال کردن نرم‌افزارها یا افزونه‌های کنترل‌ والدین برای فیلتر کردن سایت‌های خاص، استفاده از نرم‌افزار برای مدیریت یا مسدود کردن یک سری محتواها و استفاده از نرم‌افزاری است که یک «منطقهٔ امن» را برای کودکان فراهم می‌کند.

مراقب خریدهای درون‌برنامه‌ای باشید: اگر فرزندتان به طور تصادفی شروع به خرید درون‌برنامه‌ای کند، حتی اپلیکیشن‌های رایگان نیز می‌توانند هزینهٔ زیادی روی دستتان بگذارند. تنظیمات دستگاه تلفن همراه خود را تغییر دهید تا به رمز عبور نیاز داشته باشد یا حتی خریدهای درون‌برنامه‌ای را به طور کامل مسدود کند. تصور نکنید که یک اپلیکیشن دارای تأییدیه به خوبی نسخۀ کتابی، تلویزیونی یا فیلم ساخته‌شده از همان محتواست. ده‌ها شرکت، اپ‌هایی را بر اساس شخصیت‌های مشابه ایجاد می‌کنند و کیفیت آنها می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

پرینتر را بررسی کنید: اگر چاپگر رنگی دارید، قبل از این‌که فرزندتان کوهی از صفحات وب تمام‌رنگی پرهزینه را چاپ کند، اقدامات احتیاطی را انجام دهید. تنظیمات پیش‌فرض چاپگر را روی سیاه و سفید تنظیم کنید، کاغذ خالی را از سینی بردارید یا چاپگر را خاموش کنید.

از کیفیت برنامهٔ بازی مطمئن شوید: ممکن است نرم‌افزاری بخرید و وقتی کامپیوتر را روشن کنید متوجه شوید که کارت گرافیک آن سرعت کافی ندارد یا محتوای آن برای فرزندتان مناسب نیست. به خاطر داشته باشید که برخی اپلیکیشن‌ها غیرقابل استرداد به فروشگاه هستند. پس اول ببینید آیا می‌توانید نرم‌افزار را پس بدهید یا آن را عوض کنید؟

از خریدهای ناگهانی خودداری کنید: اگر بازی یا برنامه‌ای بیش از دو سال قدمت داشته باشد، ممکن است به اندازۀ چند سال نوری از پیشرفت‌های سریع فناوری عقب باشد، پس قبل از خرید بازی‌ها، تاریخ عرضۀ اپلیکیشن را بررسی کنید.

در مورد نکات استفاده از نمایشگر برای کودک بدانید.

بچه‌ها چقدر می‌توانند با کامپیوتر کار کنند؟

کارشناسان طب اطفال توصیه می‌کنند که کودکان بیش از 2 ساعت در روز را جلوی نمایشگر کامپیوتر یا تلویزیون نگذرانند. کودکان زیر دو سال نباید اصلاً از نمایشگر استفاده کنند و اگر کودک شما می‌خواهد دست از بازی کردن گیمی بردارد، مانعش نشوید.

بازۀ توجه کودکان متفاوت است، اما می‌توانید آن را بر اساس سن کودک خود حدس بزنید. کودکان زیر پنج سال اغلب زود عصبی می‌شوند و گاهی عملاً جلوی خودشان را می‌گیرند و بازی را قطع می‌کنند. اما هرچه فرزند شما بزرگ‌تر می‌شود، در مورد بازی‌های رایانه‌ای به هدایت بیشتری نیاز دارد.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که از همان ابتدا محدودیت‌هایی را برای فعالیت رایانه‌ای تعیین کنید و به این محدودیت‌ها پایبند باشید. همچنین، بسیار مهم است که والدین الگوهای خوبی باشند و از مدت زمانی که صرف بازی‌های دیجیتال یا استفاده از گوشی هوشمند خود می‌کنید، آگاه باشید.

آیا باید لوازم جانبی خاصی بخرید؟

لوازم جانبی ویژه برای کودکان شامل یک ماوس است که برای دست‌های کوچک طراحی شده و ظاهر آن برای کودکان جذاب است. از دیگر محصولات سایز کودک می‌توان به کیبورد یا صفحه کلید، روکش صفحه کلید، تاچ‌پد و هدفون اشاره کرد.

برای محافظت از کامپیوترها در برابر برخورد خشونت‌آمیز کودکان، استفاده از روکش مانیتور، روکش صفحه کلید و روکش ماوس را در نظر بگیرید. اگر از تبلت‌ها استفاده می‌کند، خرید یک محافظ یا کاور تبلت و محافظ مانیتور یا همان صفحهٔ گلس برای پیشگیری از شکستگی و آسیب مانیتور تبلت فکر خوبی است.

هنگام خرید نرم‌افزار برای کنسول بازی، بررسی کنید که آیا لوازم جانبی خاصی مورد نیاز است یا خیر. یک کنترل‌ استاندارد برای بیشتر بازی‌ها کار می‌کند، اما برخی از آنها به تجهیزات خاصی مانند کنترل‌های حرکتی، تخته یا اسکیت‌برد تعادلی، تبلت‌های طراحی و شوتر نیاز دارند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط