ارتز چیست؟

ارتز چیست؟

ارتز چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب با ارتز، انواع، اهداف و کاربردهای ارتزها آشنا خواهید شد.

ارتز

ارتز (Orthosis) وسیله‌‌ای است که برای کمک به عملکرد اندام یا عضو آسیب‌دیده یا دچار نقص ساخته می‌شود. استفاده از این وسیله باعث بهبود عملکرد یا کاهش درد در اندام خواهد شد و از پیشرفت بدشکلی در اندام جلوگیری می‌کند. ارتزیست نیز کارشناسی است که اقدام به ساخت این وسایل می‌کند و با آگاهی کامل از مشکلاتی که نیازمند استفاده از ارتز است اقدام به طراحی و ساخت خواهد کرد.

ارتزها به عنوان یک وسیلهٔ خارجی با هدف اصلاح ساختار و عملکرد عضو یا اندامی در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت ارتز با پروتز در این است که ارتز برای بهبود کارآیی اندام‌ها به کار می‌رود و پروتز جایگزین اندام از دست‌رفته مانند دست یا پای مصنوعی می‌‌شود. بنابراین، ارتزها کابردهای مختلفی دارد و از آنها برای مواردی مثل انحراف‌‌های ستون فقرات، افراد دارای فلج اطفال، دفورمیتی‌های شدید مادرزادی و دفورمیتی‌های کف پا استفاده می‌شود. برخی از اهداف اصلاحی ارتزها شامل موارد زیر است:

  • محدود کردن حرکات مفصل
  • تقویت حرکات در مفصل
  • ثابت کردن اندام و مفصل ضعیف یا فلج
  • حمایت از مفصل یا عضو دچار عارضه
  • کنترل حرکات غیرطبیعی یا اسپاستیک
  • کاهش بار از روی قسمت‌های دیستال؛ (ابتدای یک عضو از سمت تنه یا محور اصلی بدن را پروگزیمال (Proximal) و انتهای آن را دیستال (Distal) می‌نامند. مثلاً بازو در اندام فوقانی، پروگزیمال و مچ دست دیستال است.)

انواع ارتز

ارتزها انواع مختلف و کاربردهای بسیار مختلفی دارند و موارد استفاده آنها بسیار وسیع است. اما رایج‌ترین انواع ارتزها اینهاست:

ارتزها از جنس‌‌های مختلفی مثل فلز، چرم، پلاستیک یا ترکیبی از مواد مختلف به صورت پیش‌ساخته یا مخصوص هر فرد و متناسب با اندام مورد نظر توسط متخصص ارتوپدی فنی ساخته می‌شوند. برخی از انواع بریس‌های ارتوپدی را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید