تصمیم برای تولد یک کودک دیگر: آیا همسرتان یک فرزند دیگر می‌خواهد؟

تصمیم برای تولد یک کودک دیگر: آیا همسرتان یک فرزند دیگر می‌خواهد؟

پدر باشید یا مادر، فرقی ندارد، این مطلب هم برای پدرها و هم مادرهاست. اگر همسرتان فرزند دیگری می‌خواهد اما شما مطمئن نیستید که به علل زیادی آماده‌ باشید، باید چه کار کنید؟ هرچند پاسخ ساده‌ای برای این سؤال وجود ندارد اما در ارتباط با داشتن یک بچه‌ٔ دیگر مسائل و عواملی وجود دارد که باید با هم آنها را در نظر بگیرید و بارها با همسرتان در موردشان گفت‌وگو کنید. در این مطلب با چند نکتهٔ اصلی و مهم برای تصمیم‌گیری در رابطه با داشتن یک کودک دیگر آشنا شوید.

شناختتان از خود و یکدیگر

چقدر خودتان را می‌شناسید؟ چقدر همسرتان را می‌شناسید و چه شناختی از روحیات کودکتان دارید؟ چقدر با خانوادهٔ فعلی‌تان وقت می‌گذرانید؟ چقدر برای خودتان وقت دارید؟ همسرتان چقدر با بچه‌ها وقت می‌گذراند؟ چقدر دوستانتان یا افرادی را که دوست دارید ببینید می‌بینید؟ چقدر برای همه چیز وقت دارید؟ چقدر شاد هستید؟ چقدر به خندیدن و شاد بودن بیشتر از پول و مشکلات مالی اهمیت می‌دهید؟ چقدر پدری عاشق هستید؟ چقدر می‌توانید مادر دلسوزی باشید؟

وقتی در مورد این عوامل و مسائل با همسرتان صحبت می‌کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که بسیاری از نگرانی‌هایتان مشترک است، حتی اگر در حال حاضر او مشتاق‌تر از شما باشد. یک بحث صادقانه ممکن است فوراً به شما کمک نکند تابه توافق برسید، اما می‌تواند شما و همسرتان را تا حدی از نگرش و دیدگاه یکدیگر مطلع کند تا همدیگر را بهتر بشناسید.

اهمیت به فرزندپروری

چقدر به تأدیب و تربیت کودک خود اهمیت می‌دهید؟ چقدر با موضوع فرزندپروری آشنا هستید؟ روش فرزندپروری شما چیست؟ چه شناختی از روش‌های فرزندپروری دارید؟ چقدر در این مورد مطالعه دارید؟

قدرت دوست داشتن یک کودک دیگر

آیا نگرانید که نتوانید فرزند دوم خود را به اندازه‌ٔ فرزند اولتان دوست داشته باشید؟ گرچه این نگرانی فوق‌العاده شایع خواهد بود و شما تنها نیستید که این نگرانی را دارید، اما پاسخ ساده این است که ظرفیت شما برای دوست داشتن فرزندانتان هر قدر هم که زیاد باشند، بی‌نهایت است. با این حال، در این مورد نیز با یکدیگر گفت‌وگو کنید.

موضوعات مالی

آیا از پس هزینه‌های یک بچه‌ٔ دیگر برمی‌آیید؟ آیا یکی از شما یا هر دو نفرتان مجبور خواهید شد برای تأمین هزینه‌های زندگی ساعت‌های بیشتری کار کنید؟ آیا حاضرید این کار را انجام دهید؟ آیا زمینه‌ای هست که بتوانید با حذف یا کاهش آن، از مخارج خانوادهٔ خود کم کنید؟ این موارد را خیلی خوب با همسرتان بررسی کنید.

مشکلات زمانی

کمبود وقت یک نگرانی رایج برای والدینی است که می‌خواهند فرزند دومی داشته باشند. اما احتمالاً چیزهایی وجود دارد که می‌توانید برای خالی کردن وقت در زندگی روزمره انجام دهید. برای مثال، آیا شما می‌توانید ولخرجی کنید و یک آشپز پاره‌وقت استخدام کنید یا به اندازه‌ٔ شام یک هفته غذا آماده و فریز کنید؟ آیا می‌توانید یک پرستار بچهٔ خوب داشته باشید؟ چقدر می‌توانید از دیگران کمک بگیرید؟

وضع حمل و زایمان

آیا نگرانید که همسرتان را در معرض یک بارداری و زایمان دشوار قرار دهید؟ از آنجا که بارداری و زایمان را همسرتان از سر می‌گذارند، از خودش بپرسید که چه احساسی نسبت به این احتمال دارد. همچنین در نظر بگیرید که والد بودن شغل سختی است، اما والد باردار بودن حتی از آن هم دشوارتر است. این برای همسرتان مشکلی نیست؟

خلق‌وخوی کودک اولتان

آیا بچه‌ٔ بدقلق و بهانه‌گیری دارید؟ آیا نگرانید که یک کودک پرزحمت دیگر داشته باشید؟ اگر چنین است، این واقعیت را هم در خاطرتان داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و شاید خلق‌و‌خوی فرزند بعدی شما با فرزند اولتان یکسان نباشد.

داشتن وقت برای بودن با همسرتان

آیا همین حالا هم به سختی می‌توانید پنج دقیقه را تنها با همسرتان بگذرانید؟ آیا نگرانید که یک کودک دیگر شانس «قرار گذاشتن» و تنها بودن دوباره با همسرتان را برای همیشه از شما بگیرد؟ آیا روش‌هایی برای وقت گذراندن با همسرتان وجود دارد؟ مثلاً یک شب در هفته بیرون رفتن یا سفر با او در آخر هفته‌ها؟

کودکی خودتان

آیا شما تنها فرزند بودید یا خواهر و برادر داشتید؟ بزرگ شدن در آن شرایط را چطور می‌دیدید؟ اگر خواهر و برادر داشته‌اید، تفاوت سنی‌تان چقدر بود؟ آیا این تفاوتی در نتیجه ایجاد می‌کرد؟

نقش صحبت کردن با یکدیگر، مخصوصاً با شریک زندگی‌مان را جدی بگیریم. بارها در مورد این موضوعات صحبت کنیم تا وقتی نتیجه‌ها را کنار بگذاریم، حتماً بتوانیم از میزان تردیدها کم کنیم تا تصمیم بهتری بگیریم.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط