چرا کودک نوپای من نمی‌تواند با مدادشمعی چیزی بکشد؟

چرا کودک نوپای من نمی‌تواند با مدادشمعی چیزی بکشد؟

شاید ابتدا فکر کنید که هر مداد، خودکار یا ماژیکی که به دست کودکتان بدهید، او خیلی راحت آن روی کاغذ می‌کشد، ولی این‌طور نیست. در این مطلب با علل نتوانستن کار با مدادشمعی توسط کودکان آشنا شوید.

سن کار با مدادشمعی در کودک

عمل محکم گرفتن مدادشمعی در مشت، مستلزم توان فیزیکی و چابکی دست است و عمل ترسیم کردن با آن شامل برنامه‌ریزی حرکتی و بینایی است.

کودکان نوپا معمولاً در حد فاصل ۱۴ تا ۲۰ ماهگی می‌توانند مدادشمعی یا مدادی را در دست نگه دارند و کاغذی را خط‌خطی کنند، اما محدوده‌ٔ سنی نرمال برای رسیدن به این نقطه گسترده‌ است.

علل نتوانستن کودک برای کار با مدادشمعی

شما اول باید توانایی کودک نوپای خود را با ابزار متفاوت و موقعیت‌های جدید امتحان کنید. بعضی از کودکان با مدادهایی با قطر ضخیم‌تر و محکم یا روی کاغذهای بزرگ‌تری که به میز یا سه‌پایه‌ای چسبانده شده‌اند تا تکان نخورند، یا حتی با گچ برای خط‌خطی در فضای مشخصی در حیاط خانه بهتر عمل می‌کنند.

اگر فرزند شما به نقاشی بی‌علاقه است، به احتمال زیاد به این خاطر است که هنوز نمی‌تواند همهٔ این مراحل توان فیزیکی، چابکی دست و برنامه‌ریزی حرکتی و بینایی را با هم ترکیب کند. اما اگر او بیشتر از ۲۰ ماه دارد و هنوز هم در این کار مشکل دارد، ممکن است در یکی از زمینه‌های ذکرشده ضعیف باشد.

پس اول به پیشرفت او تا این سن نگاه و سعی کنید نقاط عطف قبلی را ارزیابی کنید. به عنوان مثال از خودتان بپرسید: «آیا او در حدود ۱۰ ماهگی توانست با استفاده از انگشت شست و اشاره؛ به عنوان انبر، چیزها را بردارد؟» یا «آیا در ۱۵ تا ۱۸ ماهگی می‌توانست با قاشق غذا بخورد؟» اگر فرزند شما تأخیرهای متعددی داشته است، این مسئلهٔ ناتوانی از خط‌خطی کردن هم گاهی ممکن است نشانهٔ وجود مشکلی در پیشرفت مهارت‌های حرکتی ظریف کودک باشد.

یکی از دیگر دلایل احتمالی دیگر می‌تواند مشکل بینایی باشد. آیا کودکتان هنگام بالا رفتن از پله‌ها هم اشتباه می‌کند یا در گذاشتن یک لیوان روی میز هم مشکل دارد؟ او را برای علائمی مثل اینها زیر نظر بگیرید و اگر گمان می‌کنید ممکن است مشکل او بینایی باشد، از پزشکش بخواهید بینایی او را بسنجد و بررسی کند، چون گاهی عینک به راحتی این نوع مشکلات را برطرف می‌کند.

همچنین تأخیر در مهارت‌های حرکتی ظریف گاهی می‌تواند حاکی از مشکلی کلی‌تر از قبیل کم‌توانی ذهنی باشد، ولی خیلی بعید است که چنین مشکلی وجود داشته باشد، اما ممکن است شما واقعاً علائم تأخیر در زمینه‌های دیگر مانند تأخیر در زبان و گفتار کودک را هم ندیده باشید. اگر فکر می‌کنید الگویی از تأخیر در رسیدن به نقاط عطف حرکتی ظریف در کودک خود می‌بینید، یا حتی اگر تنها احساس می‌کنید که ممکن است مشکلی وجود نداشته باشد، از پزشک فرزندتان سؤال کنید.

اگر ثابت شود که این تأخیر ناشی از یک مشکل فیزیکی است، کاردرمانی می‌تواند کمک کند. در سن نوپایی، کاردرمانگر از بازی و سایر فعالیت‌های لذت‌بخش برای بهبود قدرت بدنی و چابکی دست کودکان استفاده می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط