۳۲ ماهگی: اضطراب و استرس

فرزند شما حالا در ماه ۳۲ زندگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از رفتار و روزهای زندگی یک کودک در ۳۲ ماهگی‌اش آشنا شوید.

استرس در خردسالان

فرزند خردسال شما احتمالاً در بیشتر اوقات یک کودک شاد است، اما بچه‌های خردسال نیز می‌توانند دچار استرس شوند. برخی از عوامل استرس‌زا برای خردسالان شامل اینهاست:

همچنین برخی از علائمی که نشان می‌دهد کودکان خردسال تحت فشار یا استرس هستند شامل موارد زیر است:

  • به طور ناگهانی کناره‌گیر و بی‌علاقه به چیزها به نظر می‌رسد.
  • در شخصیتش تغییری، مثل تغییر از حالت شاد و بشاش به عبوس یا عصبانی ایجاد شده است.
  • هنگامی که زمان بیرون رفتن برای بازی است، مقاومت می‌کند و مایل به انجام این کارها نیست.
  • وقتی تازه به یک مکان جدید رسیده‌اید اصرار می‌کند همان موقع به خانه برود.
  • به نظر می‌رسد بعد از یک مدت طولانی در استفاده از توالت پسرفت کرده است. برای مثال، کثیف کردن خود در طول روز بعد از چند هفته یا چند ماه خشک ماندن که البته این رفتار با پسرفت طبیعی کودک در مسیر یادگیری و آموزش دستشویی رفتن و از پوشک گرفتن تفاوت دارد.

اگر کودک شما دچار استرس شده است، مراقبت توأم با عشق بیشتری به او بدهید. ارزیابی مجددی از روال زندگی او داشته باشید و ببینید آیا می‌توانید امنیت و ثبات بیشتری به آن برگردانید. برای مثال، اگر فکر می‌کنید مشکل از فعالیت‌های بیش از حد باشد، برنامه‌های خود را کاهش دهید تا کودکتان را از این همهمه دور کنید.

در مورد اضطراب کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: ترک عادت‌های ناپسند

اگر کودک شما هم عادتی دارد که شما آن را ناپسند می‌دانید بهتر است به دنبال پیدا کردن راهکارها باشید. روشی برای ترک دادن رفتاری از فرزندتان که آن را دوست ندارید، خواه بازی با غذا باشد، خواه ناله کردن یا جیغ زدن این است که به شکل آگاهانه‌ای آن را نادیده بگیرید. کارشناسان رشد کودک این روش را «نادیده گرفتن تا ترک» می‌نامند. گاهی اوقات وقتی کودک به طریقی که می‌داند شما دوست ندارید بدرفتاری می‌کند، در واقع او به دنبال برانگیختن واکنش تند و رنجیده‌ٔ شماست.

اگر این راهکار را امتحان می‌کنید باید خیلی مراقب و صبور باشید، چون ممکن است ابتدا و اصطلاحاً «طغیان» کودک را ببینید، که یعنی آن رفتار برای مدتی تشدید می‌شود. علت تشدید رفتار نامطلوب این است که کودک شما تلاشی بیشتری می‌کند تا ببیند آیا می‌تواند واکنشی در شما ایجاد کند که اگر به نادیده گرفتن ادامه دهید، این رفتار احتمالاً کم‌کم تمام خواهد شد. اما لازم است در این مورد بیشتر بدانید.

مطالب علل ناله کردن کودک و راه‌حل تمام شدن ناله‌های کودکان را بخوانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط