۳۱ ماهگی: دقت به جزئیات

کودک شما اکنون دو سال و نیمه است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک در ماه ۳۱ سال سوم تولدش آشنا شوید.

دقت به جزئیات

کودک شما حالا چشم و گوشی فوق‌العاده برای دیدن و شنیدن جزئیات دارد. از آنجا که او در حال یادگیری و شناخت این همه تجربیات و چیزهای جدید است، به صداها، رنگ‌ها، اندازه‌های نسبی و حرکاتی که شما احتمالاً نادیده می‌گیرید آگاه و هشیار است. این روزها حتماً از شنیدن اشاره‌ٔ او‌ به ساعتی که تیک‌تیک می‌کند یا تشخیص رنگ‌های مختلف تعجب نکنید.

فرزندتان همچنین بین شباهت‌هایی که در چیزها و موارد مختلف می‌بیند ارتباط برقرار می‌کند و متوجه ویژگی‌های مشابه چیزها می‌شود. مثلاً ممکن است بشنوید که می‌گوید: «باب اسفنجی کربات قرمز داره، بابابزرگ هم کربات قرمز داره!» آنها توجه تیزبینانه‌ای به جزئیات دارند و در مشاهدهٔ تغییرات سریع هستند و همین توجه سریع به جزئیات است که ناگهان با یک نظر متوجه تغییرات خانه و شما می‌شوند و شاید مثلاً شنیده باشید که از شما بخواهند برخی چیزها و تغییرات را به حالت قبلی‌شان بازگردانید. مثلاً، چیدمان مبلمان، مدل موی جدیدتان یا صفحهٔ پاره‌شده‌ای از یک کتاب را درست کنید!

در مورد تربیت کودک باهوش بدانید.

نکتهٔ والدین

آیا اشکالی ندارد که جلوی بچهٔ دو ساله‌‌ٔ خود برهنه باشید؟ نمی‌شود گفت ایراد قطعی دارد، چون خانواده‌ها به شیوه‌های مختلفی در مورد برهنگی و میزان پوشش خود تصمیم می‌گیرند. اما به‌طورکلی، فرزند شما در این سن‌ها شروع به درک این موضوع کرده که بدن او مال خودش است. به عنوان مثال، اگر شما در لباس دکلته‌ٔ خود راحت باشید، فرزندتان نیز احتمالاً سطح راحتی مشابهی در مورد بدن خود پیدا می‌کند و اگر ترجیح می‌دهید به او یاد بدهید که برهنه بودن در مقابل دیگران پسندیده نیست، باز هم مشکلی ندارد، زیرا این چیزی است که بعداً در سال‌های پیش ‌دبستانی یاد خواهد گرفت.

اما اگر فرزندتان هر گونه ناراحتی یا واکنشی مثل خندیدن، ریسه رفتن و گرفتن جلوی چشمانش در مورد برهنگی شما نشان داد، حتماً از قبل متوجه این مسئله شده که پوشیدن لباس در مقابل دیگران عرف و رویه‌ای معمول است. پس در این مرحله از سن کودکان معمولاً فکر خوبی است که جلوی او لباس پوشیده باشید، ضمن اینکه توضیح می‌دهید که نپوشیدن لباس در خلوت، مثلاً هر کس در اتاق خودش اشکالی ندارد.

هشت نکته برای بزرگ کردن بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط