آبله میمون و بارداری

آبله میمون و بارداری

ویروس آبله میمون باعث بثورات دردناک، تب، بدن درد، سرفه و احتقان بینی می‌شود و اگر باردار هستید، شاید برایتان سؤال باشد که آیا باید نگران آن باشید یا نه. در حال حاضر، تحقیقات محدودی در مورد آبله میمون و تأثیری که ممکن است بر بارداری و جنین داشته باشد، وجود دارد. با این حال، کارشناسان می‌دانند که ویروس می‌تواند به جنین یا نوزاد منتقل شود، بنابراین اگر باردارید یا در دوران شیردهی هستید، شاید لازم باشد اقدامات احتیاطی بیشتری را دنبال کنید. در این مطلب با آبله میمون در بارداری آشنا شوید.

آبله میمون

آبله میمون یک ویروس است که با راش دردناکی متشکل از برآمدگی‌های کوچک و جوش‌مانند همراه با تب، لرز، بدن‌درد و احتقان بینی شناخته می‌شود. آبله میمون اگرچه جزء خانواده آبله است، اما به‌طورکلی، بسیار کم‌خطرتر تلقی گرفته می‌شود، زیرا به ندرت با مرگ همراه است.

آبله میمون از طریق تماس نزدیک با افرادی که علائم را دارند سرایت می‌کند. تماس با بثورات پوستی از طریق تماس فیزیکی نزدیک و همچنین قرار گرفتن در معرض ذرات تنفسی فرد مبتلا به ویروس، رایج‌ترین راه‌های انتقال آن از فردی به فرد دیگر است. از آنجا که بثورات اغلب در ناحیهٔ تناسلی یا مقعد ظاهر می‌شوند، می‌توانند از طریق تماس جنسی نیز انتقال یابند. زنان باردار نیز می‌توانند ویروس را از طریق جفت به جنین منتقل کنند.

با وجود نام این بیماری، هیچ نشانه‌ای مبنی بر این‌که ویروس از میمون‌ها آغاز شده است، وجود ندارد. در واقع، نام «آبله میمون» زمانی به این بیماری داده شد که اولین موارد شناخته‌شدهٔ آن در سال 1958 در گروهی از میمون‌ها که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، شناسایی شد. تا سال 1970 هیچ موردی در انسان گزارش نشده بود.

در مورد آبله میمون بیشتر بدانید.

آبله میمون در بارداری

موارد آبله میمون در سراسر جهان در حال افزایش است، اما موارد ابتلای بسیار کمی در میان زنان باردار وجود دارد. این خبر خوبی است، اما فهمیدن میزان دقیق آسیب‌پذیری زنان باردار در برابر این ویروس را دشوار می‌کند و مشخص نمی‌شود که آیا ویروس باعث ایجاد علائم جدی‌تری در دوران بارداری می‌شود یا نه.

آنچه در مورد آبله میمون می‌دانیم این است که برخی از زنان باردار در حین آلوده شدن به این بیماری، از دست دادن بارداری و زایمان زودرس را تجربه کرده‌اند. با این حال، به دلیل کم بودن تعداد موارد ابتلا در زنان باردار، مشخص نیست که آیا این عوارض در زنان باردار مبتلا به آبله میمون رایج است یا خیر.

اگرچه نباید وحشت کنید، اما مهم است که از آخرین اطلاعات مطلع باشید و اگر باردار هستید با پزشک خود صحبت کنید.

علائم آبله میمون در بارداری

تا اینجا، علائم آبله میمون در زنان باردار و غیر باردار مشابه بوده است. در بیشتر موارد، آبله میمون باعث تب و لرز، سردرد، درد تمام بدن، احتقان بینی، سرفه و گلودرد می‌شود.

علامتی که آبله میمون را از سایر ویروس‌ها متمایز می‌کند، بثورات پوستی است که معمولاً روی دستگاه تناسلی و مقعد یا اطراف آنها دیده می‌شود. بثورات ممکن است روی دست‌ها و پاها، صورت یا بالاتنه ظاهر شوند.

داشتن نوعی راش یا بثورات پوستی در دوران بارداری غیرمعمول نیست. در واقع، بسیاری از زنان در دوران بارداری اگزما، درماتیت یا «کورک و پلاک‌ خارش‌دار کهیری بارداری» (PUPPP) را تجربه می‌کنند.

اگر در دوران بارداری دچار بثورات پوستی شدید، بعید است که آبله میمونی باشد، و به احتمال زیاد برخی از دیگر انواع رایج راش‌هاست. اما با این وجود که احتمال ابتلا به آبله میمون کم است، همیشه بهتر است هنگام بارداری با پزشک خود در مورد علائم جدید یا نگران‌کننده مانند راش پوستی صحبت کنید.

اثر آبله میمون در دوران بارداری و شیردهی روی کودک

آیا بله میمون در دوران بارداری و شیردهی روی کودک من اثر می‌گذارد؟ اگر این سؤال شما هم هست، باید بدانید که نمی‌توان با اطمینان گفت آبله میمون در دوران بارداری چه اثرث روی جنین می‌گذارد، زیرا تا اینجا تنها تعداد انگشت‌شماری آبله میمون در میان زنان باردار گزارش شده است. برخی از زنان مبتلا بارداری طبیعی داشته‌اند، در حالی که برخی دیگر سقط جنین و مرده‌زایی را تجربه کرده‌اند.

از آنجا که آبله میمون می‌تواند به جنین منتقل شود، و از آنجا که زنان باردار پرخطر محسوب می‌شوند، پزشکان به درمان آبله میمون در زنان باردار اولویت می‌دهند؛ منظور از پرخطر بودن زنان باردار این است که ریسک بالاتری برای ابتلا به عوارض بسیاری از ویروس‌ها یا بیماری‌ها دارند.

داشتن آبله میمون می‌تواند در شیردهی اثر بگذارد، زیرا به شدت توصیه می‌شود که نوزاد از شما جدا شود. اگر ایزوله کردن نوزاد به هر دلیل امکان‌پذیر نباشد، تیم مراقبت‌های بهداشتی اقدامات پیشگیرانه‌ای را که باید برای محافظت از کودک خود انجام دهید، مانند پرهیز از تماس پوست به پوست و استفاده از ماسک صورت در نزدیکی کودک، توصیه خواهد کرد.

آبله میمون و زایمان

آیا آبله میمون روی زایمان من اثر می‌گذارد؟ اگر در دوران بارداری مبتلا به این ویروس تشخیص داده شوید، این موضوع می‌تواند روی فرایند وضع حمل و زایمان شما ثر بگذارد.

اگر آبله میمون دارید، تا زمانی که ویروس از بدن خارج نشود، از دوستان و خانواده جدا خواهید شد. شما باید پروتکل جداسازی بیمارستان را در طول وضع حمل و زایمان خود رعایت کنید. همسرتان ممکن است اجازه داشته باشد با شما در اتاق باشد یا ممکن است چنین اجازه‌ای نداشته باشد؛ این به بیمارستان ارتباط دارد و اگر زایمان ‌کنید و همچنان علائم را داشته باشید، توصیه می‌شود از نوزاد خود جدا شوید تا او را در معرض ویروس قرار ندهید.

درمان آبله میمون در بارداری

اکثر موارد آبله میمون خفیف هستند و خودبه‌خود و بدون هیچ درمانی در عرض دو تا چهار هفته برطرف می‌شوند. با این حال، زنان باردار، جزء افراد پرخطر در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود تحت درمان قرار گیرند.

درمان آبله میمون در حال حاضر شامل دو داروی ضدویروسی و یک واکسن ایمونوگلوبولین به نام واکسینیا ایمیون گلوبولین است. این داروها در گذشته برای درمان آبله میمون و آبله استفاده می‌شده است. مطالعات در میان زنان باردار مبتلا به آبله میمون محدود است، اما در مطالعات حیوانی حداقل یکی از این داروها برای جنین بی‌خطر بوده است. اگرچه این واکسن ایمونوگلوبولین به طور خاص در جمعیت باردار مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما سایر ایمونوگلوبولین‌های مشابه برای شرایط مختلف استفاده می‌شوند و بی‌خطر به نظر می‌رسند.

پزشک می‌تواند شما را در مورد گزینه‌های درمانی راهنمایی کند تا بتوانید بر اساس شرایط خاص خود تصمیم بگیرید. آنها در مورد ریسک ابتلا به آبله میمون برای شما و به طور بالقوه برای کودکتان، صحبت خواهند کرد، بنابراین می‌توانید آن خطرها را در برابر خطرهای درمان سبک‌ و سنگین کنید.

پیشگیری از آبله میمون در بارداری

چگونه خطر ابتلا به آبله میمون را در دوران بارداری کاهش دهیم؟ اجتناب از قرار گرفتن در معرض ویروس بهترین راه برای جلوگیری از آبله میمون در دوران بارداری است. از تماس با افراد یا حیوانات خانگی مبتلا به ویروس خودداری کنید و مطمئن شوید از هر کسی که یک راش پوستی دارد که علتش تشخیص داده نشده است، دوری می‌کنید.

شستن مرتب دست‌ها نیز می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری کمک کند و باردار باشید یا نباشید، داشتن رابطهٔ جنسی ایمن همیشه انتخاب سالم و عاقلانه‌ای است، چون انجام این کار می‌تواند به کاهش ریسک آبله میمون کمک کند.

نتیجه‌گیری نهایی

در حال حاضر، ابتلا به آبله میمون در دوران بارداری غیرمعمول است و انجام اقدامات پیشگیرانه بالا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند. اما اگر به آبله میمون مبتلا شدید، پزشک می‌تواند شما را در مورد گزینه‌های درمانی، تأثیر احتمالی آن بر زایمان شما و شیردهی راهنمایی کند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط