زگیل آبکی یا مولوسکوم کنتاژیوزوم چیست؟

زگیل آبکی یا مولوسکوم کنتاژیوزوم چیست و چرا بچه‌ها دچار آن می‌شوند؟ در این مطلب با زگیل آبکی در کودکان، علائم زگیل آبکی و تشخیص و درمان آن آشنا شوید.

زگیل آبکی چیست؟

زگیل آبکی یا مولوسکوم کنتاژیوزوم (Molluscum contagiosum) یک بیماری پوستی است. عامل این بیماری پوستی خفیف اما نسبتاً مسری که باعث برجستگی‌ها یا ضایعاتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود، یک ویروس است. یک ویروس به نام پاکس‌ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم باعث ایجاد این بیماری پوستی می‌شود. این بیماری بیشتر در بچه‌های بین یک تا 10 ساله دیده می‌شود.

در مورد زگیل در کودکان بدانید.

زگیل آبکی چه علائمی دارد؟

به دنبال ضایعاتی گنبدی‌شکل و به رنگ گوشت باشید که می‌توانند ظاهری مرواریدگونه داشته باشند و مرکزشان یک فرورفتگی مثل ناف (ناف‌دارشدگی) دارد. آنها معمولاً بدون درد هستند، اما ممکن است خارش داشته باشند و می‌توانند قرمز و ملتهب شوند. در بچه‌ها، ضایعات به طور معمول روی صورت، گردن و بازوها ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی، مانند سینه و پشت بروز کنند.

اگر بچه‌ها یک ضایعه‌ٔ عفونی را لمس کنند یا بخارانند و بعد قسمت دیگری از بدن خود یا فرد دیگری را لمس کنند، زگیل آبکی به راحتی گسترش یا انتقال می‌یابد. آنها همچنین می‌توانند با لمس سطوح و اشیایی مانند اسباب‌بازی و حوله، بیماری را بگیرند یا منتقل کنند.

مطلب مادرشو دربارهٔ واکسن پاپیلوماویروس انسانی یا HPV را ببینید.

زگیل آبکی چطور درمان می‌شود؟

اگر فکر می‌کنید فرزند شما زگیل ابکی دارد، از پزشک خود بخواهید آن را تشخیص دهد و درمان لازم را توصیه کند یا شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد. این بیماری معمولاً طی شش ماه تا یک سال به خودی خود از بین می‌رود.

اما این بیماری واگیردار است، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند هر نوع برجستگی را که توسط لباس کودکتان پوشانده نشده است با باند بپوشانید. این کار از بچه‌های دیگر و بزرگسالان محافظت می‌کند و کودک شما را از خاراندن برجستگی‌ها و پخش کردن آن به نقاط دیگر بدن باز می‌دارد. پزشکلن همچنین توصیه می‌کنند با برداشتن بانداژ در شب، یعنی هنگامی که خطر انتقال عفونت به دیگران وجود ندارد، سلامت پوست را تقویت کنید. سپس صبح‌ها آنها را با بانداژ تازه بپوشانید.

در برخی موارد، متخصص پوست ممکن است درمان‌هایی مشابه درمان‌های مورد استفاده برای از بین بردن زگیل، مانند فریز کردن با نیتروژن مایع را توصیه کند.

چه نکاتی را رعایت کنید؟

اگر فرزند شما زگیل آبکی دارد، نباید او را به مکان‌هایی مثل استخر ببرید. اما اگر کودکتان به شنا می‌رود، این اقدامات احتیاطی توصیه می‌شود، هرچند نبردن بچه‌ها به استخر با وجود این بیماری بسیار ساده‌تر از رعایت این موارد است:

  • تمام برجستگی‌های قابل رؤیت زگیل آبکی را با باندهای ضدآب بپوشانید.
  • بانداژهای استفاده‌شده را در خانه دور بریزید، نه در استخر.
  • حوله، وسایل شنا مانند تختهٔ شنا یا اسباب‌بازی‌ها را با دیگران به اشتراک نگذارید. 
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط